خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷

الأحد ٩ ذو القعدة ١٤٣٩

Sunday, July 22, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - آخر الزمان زمان :   ۱۳۹۷/۴/۹ - ۰۹:۲۴ شناسه خبر : ۷۱۳۴۰۳
استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با شبستان:
«سیاست های آمریکا علیه ایران»؛ نمایی از مواجهه حق و باطل در آخرالزمان
جنگ تحمیلی، تحریم های سازمان یافته، دسیسه های داخلی و بین المللی و ایجاد موانع مالی و سیاسی، از اهم سیاست های خصمانه نظام سرمایه داری و سکولار غرب مقابل نظام نوپای اسلامی در ایران بود که بخوبی مواجهه جبهه حق و باطل در آخرالزمان را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان: تامل در آیات مهدوی قرآن کریم و نیز روایات بر جای مانده از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، نشان می دهد که ظهور از ابتدا با موانعی مواجه بوده که این موانع و سدها در دوران مشهور به آخرالزمان اوج می گیرند و تنها آنها که صراط مستقیم را برگزیده اند به سلامت از این موانع عبور خواهند کرد.

از این رو، در بررسی مختصات عبور از فتنه های آخرالزمان با حجت الاسلام مهدی یوسفیان، استاد حوزه و دانشگاه و معاون آموزشی مرکز تخصصی مهدویت گفت وگویی داشته ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

 

 

در قرآن کریم در باب حاکمیت صالحان بر زمین، وارد است که «وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً» این معنا در تبیین مختصات دوران مهدوی به چه معنا است؟

 

در باب مفهوم این آیه شریفه، علما معتقد هستند که در حال حاضر با توجه به شرایط پیچیده و حاکمیت ظلم و جور در جهان پیرامونی، طبیعتاً مردم با توجه به پلشتی های موجود، دچار خوف و هراس فراگیر هستند. به طور نمونه در حال حاضر مرزهای عقیدتی و باورهای اعتقادی در معرض تهاجمات گسترده واقع هستند و این بیم وجود دارد که تمامی ارکان های اجتماعی و خانوادگی، دچار اضمحلال اعتقادی قرار گیرند؛ لذا این خوف به علت خارج شدن چارچوب اندیشه از ریل باور و التزام الهی و ایمانی است.

 

در شرایط کنونی، باورهای انسانی بشدت در معرض کج اندیشی ها و تهاجمات نفسانی و شیطانی قرار دارد و این مهم را می توان به روشنی در تولیدات و دستاوردهای صنعتی و فرهنگی دنیای غرب مشاهده کرد. هجمه های اخلاقی و تربیتی ای که می توانند پایه های ایمانی را متزلزل کنند و اگر در برابر این تهاجمات، تسامح و تعلل صورت گیرد، تبعات سنگینی در انتظار جامعه خواهد بود.

 

به طور اخص، فضای امنیتی اجتماعی که مورد نیاز جامعه است، فضایی است که روح اجتماعی را به تعادل و آرامش برساند. در این فضا است که مردم و جامعه می توانند، به نقاط تعیین شده و هدف گذاری شده دست یابند. سوگمندانه، در حال حاضر بسیاری از روابط ناهنجار در سطوح مختلف اجتماعی و بین المللی رؤیت می شوند. این تضادهای ارزشی، باورهای جامعه را هدف قرار داده اند و باید گفت: این فضای نامبارک متأسفانه از رشد و تعالی جامعه جلوگیری کرده و همین مناسبات است که تلاش های فزاینده و مجدانه ارکان های فرهنگی جامعه را می طلبد.

 

همراهی و همگرایی با آرمان ها و ارزش های جامعه موعود و قرار گرفتن در ریل ارزش های مهدوی چه برکاتی برای جامعه منتظر و مبتلا به دردها و آلام آخرالزمانی دارد؟

 

قطعاً فضای سنگین جامعه بر روح آدمی تأثیرگذار است و روح انسان را دچار تلاطم و تشویش می کند. در ایران عزیز با توجه به وقوع انقلاب اسلامی، مردم به این باور دست یافتند که جامعه می بایست بر مبنای اصول اساسی اسلامی و وحیانی اداره شود. همین رویکرد باعث شد که ایادی کفر و اِلحاد، در برابر این نظام برخاسته از بطن مردم قرار گیرند. از سوی دیگر شاید بتوان اینگونه تبیین کرد که مهمترین تهدید جامعه اسلامی، موضوع ایجاد بحران های هویتی و شخصیتی است. این مواجهات نامبارک تا بدان جا پیش خواهند رفت که آدمی را از جایگاه خلیفه الهی، به حضیض ذلّت و خواری می کشاند و او را وادار به افعالی می نماید که شاید از سایر موجودات و مخلوقات خداوندی نیز، نمی توان انتظار داشت. کرامت و شخصیت آدمی، بزرگترین کرامت خداوندی به انسان است و او نمی بایست با توجه به درخواست های نفسانی، این جایگاه رفیع را متزلزل کند.

 

در عصر ظهور به دلیل اینکه بلندگوهای شرک و اِلحاد از بین خواهند رفت و به تعبیری صحیح تر، فقط بانگ توحید است که در جهان طنین افکن خواهد بود، این کلام حق است که نمایان خواهد شد. در عصر موعود، باطل به روشنی قابل رؤیت است و مردم به تحقیق، حق و حقیقت و پلشتی را از یکدیگر تمیز خواهند داد. طبیعتاً چون فطرت طبیعی انسان، پاک و الهی است؛ او حق و خوبی را خواهد پذیرفت. در این دوران فتنه ها و تقابلات حق و باطل، رنگ خواهند باخت. عصر ظهور، عصری است که در آن، انسانِ سردرگم و پریشان، وجود نخواهد داشت. به همین منظور است که قرآن کریم، تبیینِ تبدیل خوف به امنیت را، در این دوران ترسیم می نماید. می بایست توجه داشت که این آرامش فراگیر الهی است که باعث تحول خوف به امنیت و رفاه می گردد و زندگی آدمی را دگرگون می کند.

 

در روایات وارد است که حضرت صادق(ع) فرموده اند: مردم زمان قائم(عج) را درک نخواهند کرد تا مادامی که خون و خاک از پیشانی بزدایند؛ آیا این معنا دلالت بر فتنه های آخرالزمانی دارد؟

 

در نظام طبیعی دنیا، امری خود به خود، به وقوع نخواهد پیوست. در ارتباط با روایت حضرت صادق(ع) می بایست، توجه داشت که ما دارای سه موقعیت زمانی مختلف خواهیم بود؛ یکی دوران قبل از ظهور، دیگری ایام ظهور حضرت ولی عصر(عج) و دیگر، دوران بعد از خروج و ظهور حضرت بقیه الله(عج) و تثبت حاکمیت ایشان است. روایات گویای این معنا هستند که جامعه انسانی به شدت مبتلا به تنش و اضطراب خواهد شد. همه ادیان الهی به این نکته معترف هستند که ایام پایانی آخرالزمان که منتهی به عصر موعود است، شیاطین و طواغیت همه توان خود را جهت اغوا و عصیان آدمی بکار خواهند گرفت تا او را هر چه بیشتر به مهلکه تباهی و نیستی بکشانند.

 

در روایات مطرح است که شیاطین در این مسیر از هیچ فعلی رویگردان نیستند. از حضرت صادق(ع) مروی است که فرمودند: «الا تعلم ان من انتظر اءمرنا و صبر علي ما يري من الاذي و الخوف هو غدا في زمرتنا؛ آیا نمی دانی که هر کس انتظار امر ما ببرد و بر ایذاء و ترس (از دشمن) صبر پیشه سازد، او فردا در زمره ما خواهد بود.» اگر بنا به ایجاد فساد و تهدید و زورگویی و قدرت طلبی و ثروت اندوزی باشد، تمامی مناسبات جهت ترغیب و تشویق مردم به این مسیرها، پی جویی خواهند شد.

 

در این دوران، تعابیر به این گونه وارد است که سران زر و زور، با تمام قوا به میدان دسیسه و تدلیس وارد خواهند شد. حضرت صادق(ع) در بیان این حدیث شریف، می خواهند به تحقیق این دوران را تفسیر کنند. شیعیان و منتظران بر مبنای این سفارشات می بایست توجه داشته باشند که خود را برای دوران سختِ پیش از ظهور حضرت ولی عصر(عج)، آماده نمایند و اینگونه برداشت نکنند که چون در صراط حق و حقیقت هستند از هر گونه تهدید و سوء برداشت و تهدید و ارعاب، مصون خواهند بود. نمونه مشهود این معنا، مواجهاتی است که در برابر نظام اسلامی در ایران، توسط ایادی کفر و نفاق صورت گرفت. حرف انقلابیون در ابتدای نهضت اسلامی، استقلال و یکپارچگی و دوری از شرق و غرب عالم در جهت خودکفایی و توانمندی بود؛ اما بعد از مدتی دیدیم که دنیای نفاق در برابر این حرکت مردمی ایستاند و همت گماردند که این نهضت را، با مشکل و دشواری مواجه کنند. نظام اسلامی از ابتدا، چارچوب روابط بین المللی خود را بر مبنای احترام متقابل بنا نهاد اما رویه یکسویه و استعماری جهان سکولار غرب، این مواجهات را مقبول نمی دانست و تمایل داشت که همچنان بر مبنای سیاست های استعماری، با نظام اسلامی برخورد کند.

 

وقوع جنگ تحمیلی، تحریم های سازمان یافته، دسیسه های داخلی و بین المللی و ایجاد موانع پولی و مالی و سیاسی، از اهم سیاست های خصمانه نظام سرمایه داری و سکولار غرب با نظام نوپای اسلامی در ایران بود که بخوبی جریان مواجهه جبهه حق و باطل را در دوران آخرالزمان به نمایش می گذارد.

 

می بایست توجه داشت که همین رویکردها در آغاز طلیعه ظهور حضرت ولی عصر(عج) با نظام مهدوی، صورت خواهد گرفت. شیاطین که دنیای خود را در برابر حرکت حضرت ولی عصر(عج) در معرض نابودی می بینند، تمام قد، در برابر ایشان ایستادگی خواهند کرد. در این مسیر یاران و پیروان حضرت حجت(عج) می بایست سختی ها و مشقت هایی را متحمل شوند تا ان شاالله با الطاف خفیّه الهی، جهان شرک و اِلحاد از بین بروند و طنین جان فزای توحیدی و یکتاپرستی، سراسر گیتی را فرا بگیرد. این همان وعده الهی است که قرآن کریم به زیبایی تفسیر می نماید: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دينَهُمُ الَّذِي ارْتَضي لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً».

پایان پیام/9
کلید ‫واژه‌ها:
|
|
|

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

در گفت وگوی شبستان با کارشناس مهدوی بررسی شد

سرّ رسیدن به دولت کریمه از دهه کرامت/راه تشرف به مقام سلمان و ابوذر

در دهه کرامت توفیق می یابیم با امام رئوف(ع) ارتباط یافته و در سایه این ارتباط، امام عصر(عج) را بشناسیم چراکه برترین سخنان در حوزه امام شناسی از آنِ ایشان است و اینچنین برای عبورِ کریمانه از مشکلات عصر غیبت مشکلات بهتری می یابیم.

اخبار برگزیده شبستان