خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷

الأحد ٩ ذو القعدة ١٤٣٩

Sunday, July 22, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قرآن و معارف - وقف و امامزادگان زمان :   ۱۳۹۷/۳/۳۱ - ۰۹:۳۸ شناسه خبر : ۷۱۱۷۳۴

بقیع چرا و چگونه تخریب شد؟
خبرگزاری شبستان: پیروان ابن تیمیه و در راس آنها محمدبن عبدالوهاب زمانی که در حجاز به حکومت می رسند، از فردی به نام «بولهیت عبدالله بن سلیمان» فتوایی گرفته و سپس علمای مدینه را وادار می کنند تا فتوا دهند که ....

حجت الاسلام سیدمحمدرضا آل عیوب، کارشناس تاریخ و اعتقادات اسلامی و از اساتید جامعه المصطفی ضمن تعریف لغوی بقیع به خبرنگار شبستان گفت: بقیع در لغت معنای سرزمینی وسیع و گسترده است که در آن درختانی تنومند و بزرگ روئیده باشد. بقیع در گذشته با پسوند «غرقد» به کار برده می شد چرا که درختان آن خارهای زیادی داشت این سرزمین تا پیش از اسلام و بعثت نبی مکرم اسلام محل دفن اموات یثرب به ویژه اوس و خزرج و دیگران بود.

وی افزود: پس از هجرت پیامبر صل الله علیه و آله به مدینه و پس از جنگ های بدر و احد حضرت برخی از شهدای این جنگ ها را در آنجا دفن کردند سرزمین بقیع سرزمینی است که در آن بسیاری از صحابه و تنی چند از اهل بیت عصمت و نبوت مدفون هستند. نخستین امامی که در این زمین مدفون شد امام حسن مجتبی علیه السلام است که بنابر نقلی گفته می شود آن قسمت، خانه عقیل یا منصوب به او بوده که به مرور زمان توسعه یافته و سپس متبرک به بدن مبارک امام زین العابدین، حضرت باقر و سپس امام صادق علیهما السلام شد.

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: پیش از ائمه بزرگوار بقیع، عباس عموی پیامبر در این منطقه مدفون بود و امروز نیز قبر این بزرگوار را جلوی مرقد مطهر ائمه مشاهده می کنیم همچنین در محل دفن ابدان مطهر ائمه، قبری منصوب به فاطمه بنت اسد، مادر بزرگوار حضرت امیر (ع) وجود دارد که این قبور مطهر جمعاً در فضایی نزدیک به 37 تا 40 متر قرار گرفته اند.

 

فتوای اجباری از علما برای تخریب بقیع

حجت الاسلام آل عیوب با بیان این که قبل از دفن ائمه در بقیع بنابر نقلی بیش از 10 تا 12 هزار نفر از صحابه و تابعین پیامبر در این سرزمینی مدفون بودند تصریح کرد: بقیع با توجه به قرار گرفتن قبور اولیای الهی در آن، مورد توجه عام و خاص از پیروان اهل بیت و غیر آنها از شیعه و سنی بود اما در هشتم شوال 1345 هجری قمری و با توطئه ای که از سوی دشمنان اهل بیت و در اصل دشمنان پیامبر و سنت پیامبر، صورت گرفت عده ای درصدد منهدم کردن و تخریب قبور اهل بیت و حتی منصوبین به پیامبر برآمدند.

وی با بیان این نکته که این کار نه تنها ضربه زدن به دین بلکه فراموش کردن و برای فراموش سازی تاریخ اسلام بود، خاطرنشان کرد: حتی در ادیان غیر اسلام نیز افرادی که به نوعی خدمتی به دین، آیین و کیش خود کرده اند اگر حتی اثر کوچکی از خود به جا گذاشته باشند مانند پیراهن، شمشیر و یا ... پیروان آن دین، آن را بزرگ شمرده و به عنوان اثری ارزشمند از آن حفاظت می کنند اما متاسفانه پیروان ابن تیمیه و شاگرد او ابن جوزیه و در راس شاگردان آنها محمدبن عبدالوهاب زمانی که در حجاز به حکومت می رسند، از فردی به نام «بولهیت عبدالله بن سلیمان» فتوایی گرفته و سپس علمای مدینه را وادار می کنند تا فتوا دهند که زیارت قبور، نماز خواندن کنار آنها و توسل به قبور شرک و حرام است و این آثار می بایست از بین برود سپس در سال 1344 یا 45 هجری قمری این آثار متبرک و بارگاههای بقیع را منهدم می کنند.

 

هدف از یبن بردن کلیه آثار اسلامی بود نه تنها آثار شیعیان

این کارشناس علوم اسلامی هدف از این کار را از بین بردن آثار اسلامی عنوان کرد و گفت: هدف آنها و فلسفه این کار تنها اهل بیت و پیروان آنها نبود بلکه آنها درصدد بودند که تمامی آثار اسلامی را از بین ببرند چرا که علاوه بر قبور ائمه اطهار در بقیع، بزرگان دیگری نیز در بقیع بودند که مورد این حملات قرار گرفتند از جمله قبور دختران رسول خدا بنام زینب، رقیه و ام کلثوم، قبور عمه های پیامبر به نام عاتکه و صفیه که همگی منهدم شد.

وی خاطرنشان کرد: قبر حضرت ام البنین مادر حضرت ابوالفضل عباس، مرقد حضرت اسماعیل فرزند امام صادق علیه السلام، قبر حضرت ابراهیم فرزند 18 ماهه پیامبر اسلام صل الله علیه و آله نیز از جمله مکانهایی بود که توسط وهابیون تخریب شد و بنابراین این مساله باید مورد توجه باشد که وهابیت نه فقط با شیعیان و پیروان اهل بیت بلکه با تمام مسلمانان و آرمانهای ارزشی اسلام مخالفت، عناد و مبارزه می کنند و یکی از مهمترین و مقدس ترین آرمان های هر دین و آیینی افراد مقدس آن دین هستند.

 

تصمیم به تخریب مرقد رسول خداصل الله علیه وآله

حجت الاسلام آل عیوب تاکید کرد: آنها حتی به تخریب بقیع اکتفا نکرده و تصمیم داشتند مرقد مطهر پیامبر را نیز منهدم کنند که با مخالفت علمای اسلام، بزرگان مدینه و علمای کشورهای اسلامی از جمله ایران مواجه شده و از این کار صرفنظر کردند البته در توجیه این کار خود نیز چنین استدلال می کنند که چون قبر پیامبر در منزل همسرش بوده و این محل پیش از این، خانه ای بوده است بنابراین ما به آنجا تعدی نمی کنیم و منظور ما تنها قبوری است که بعدها بر روی آنها بارگاه و گنبد ساخته شده است.

این استاد و مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: علاوه بر مزار اهل بیت عصمت و طهارت، قبر عثمان بن مظعون، صحابی بزرگ پیامبر، فاطمه بنت اسد، سعدبن معاذ، عباس عموی پیامبر و حلیمه دایه پیامبر نیز تخریب شده است. عثمان بن مظعون اولین مهاجری بود که از دنیا رفت و بنابر روایات پیامبر کفن او را کنار زده و چهره او را بوسید سعدبن معاذ نیز کسی بود که رسول خدا درباره او فرمود: سعد مانند استخوانی در گلوی کفار است.

وی افزود: تمام این بزرگواران در بقیع دارای قبه و بارگاه بوده اند که توسط وهابیون تخریب شده است وهابیون حتی خارج از مدینه از جمله در قبرستان احد نیز جنایت ها و جسارت های خود را ادامه دادند قبرستان احد یکی از قبرستان های مهم و محل زیارت خاص و عام بود که آن نیز از جنایت وهابیون در امان نماند و قبر حضرت حمزه نیز ویران شد.

این استاد و مدرس برجسته جامعة المصطفی مرقد آمنه مادر بزرگوار پیامبر و همچنین عبدالله پدر رسول گرامی اسلام که در مسیر شام قرار داشت را نیز از جمله اماکن منهدم شده در سال 1344 هجری قمری نام برد و افزود: این اماکن قبور اولیا الهی و موردتوجه نیکان و بزرگان بوده است افرادی که به راحتی نمی توان از کنار شخضیت و ارزش آنها گذشت افرادی که خداوند چه در زمان حیات و چه پس از حیات، به واسطه آنها عنایت و توجهات خود را نثار مردم می کند و نکته قابل توجه آن است که علاوه بر بزرگان و ائمه شیعه، 10 تا 12 هزار نفر از صحابه و تابعین نیز در بقیع مدفون بوده اند که مرقد همه آنها تخریب شده است.

پایان پیام/49

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

منبر نور/ درس های اخلاقی آیت الله مجتبی تهرانی

همنشینی با بدان، نسیمی که از لجن زار می گذرد

علی علیه السلام در روایتی می فرماید: "صُحْبَةُ الأَشْرارِ تَکْسِبُ الشَّرِ کالرّیحِ إِذا مَرَّ بِالنَّتِن حَمَّلَتْ نَتْناً / همنشینی با بدان، بدی می آورد؛ مانند نسیمی که از لجن زار می گذرد و بوی بد می گیرد.

اخبار برگزیده شبستان