خبرگزاری شبستان

جمعه ۲۶ مرداد ۱۳۹۷

الجمعة ٥ ذو الحجّة ١٤٣٩

Friday, August 17, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - سبک زندگی زمان :   ۱۳۹۷/۳/۲۵ - ۱۰:۵۸ شناسه خبر : ۷۱۰۸۷۹
حجت الاسلام قطبی در گفت وگو با شبستان:
فلسفه ختم شدن یک ماه بندگی به عید فطر
خبرگزاری شبستان: به غیر از اثرات فردی عید فطر، شاهد اثرات اجتماعی آن نیز هستیم که مهمترین آنها اجتماع و وحدت مسلمانان است، مسلمانان در نماز عید فطر تجمع کرده و از مشکلات هم خبردار می شوند این وحدت برای دشمن وحشت آفرین است.

حجت الاسلام هادی قطبی، کارشناس مذهبی، محقق و نویسنده در مورد پیام عید سعید فطر در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان گفت: عید به معنای بازگشت است. عید فطر یعنی بعد از یک ماه بندگی به اصل خود یعنی خدا برمی گردیم. عید فطر دارای یک شادی و شعف است برای کسانی که در یک ماه به دستورات الهی عمل کردند و از نفس پرهیز کردند، از محرمات و حتی چیزهایی که حلال بوده در ساعاتی خاص خودداری کردند.

 

وی با بیان اینکه در عید فطر اطاعت و بندگی خدا را در پایان یک ماه جشن می گیرند، اضافه کرد: مومنان در ماه مبارک رمضان با انجام یک سری اعمال به سوی خدا برمی گردند. در حقیقت ماه مبارک رمضان مقدمه ای شده که به حیطه و عرصه میهمانی خدا برویم. عید فطر یک شروع برای حیات جدید است. همانطور که عید نوروز شروعی برای بهار است، عید فطر نیز آغاز و شروعی برای یک سال همراه با تحصیل، خودسازی، ذکر و یاد خداست.

 

قطبی تصریح کرد: عید فطر در صورتی معنا دارد که از ماه مبارک رمضان بهره برده باشیم وگرنه به اسم صرف تحقق پیدا نمی کند. اگر 30 روز پرهیز کرده باشیم، تمرینی بوده برای طول سال وگرنه کسی که قبل و بعد رمضان متفاوت نشده است، عید فطر برایش محقق نمی شود. عید فطر به شادی ظاهری، میهمانی رفتن و میهمانی دادن نیست، باطن باید تغییر کرده باشد در غیر این صورت فایده ای ندارد.

 

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: به غیر از اثرات فردی عید فطر، شاهد اثرات اجتماعی آن نیز هستیم که مهمترین آنها اجتماع و وحدت مسلمانان است، مسلمانان در نماز عید فطر تجمع کرده و از مشکلات هم خبردار می شوند این وحدت برای دشمن وحشت آفرین است.

 

حجت الاسلام قطبی ابراز کرد: مسئله دیگری که در عید فطر مطرح می شود، زکات است. غیر از جنبه فردی و خودسازی و اینکه انسان خودش و مالش را پاک می کند، با زکات اجتماع را تقویت می کند. عید فطر به نوعی تامین فقرا و ضمانت اغنیا است این شکاف و فاصله ای که بین فقرا و اغنیا وجود دارد باید حذف شود. زکات بیشتر جنبه اجتماعی و اقتصادی دارد. علاوه بر این در خطبه های عید فطر مباحث سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و مسایل و مشکلات روز مطرح و چاره جویی می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: اینطور نیست که صبح بلند شویم و ببینیم عید فطر است و دیگر روزه نگیریم. عید فطر فراتر از ظاهر و پوسته او دارای باطن، معنا و عمق است. عید فطر عید رحمت، مغفرت، سپاسگزاری و ضیافت الهی است. عید فطر راهی برای مبارزه با دشمن و فقر، وحدت،‌ نزدیکی قلوب مومنان، شروع سال معنوی، بازگشت دوباره به مسیر طاعت و دوری از معصیت است.

 

 

 

 

پایان پیام/31

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

استاد دانشگاه در گفت وگو با شبستان:

رواج لاکچری خواهی ها در سبک زندگی، سد موفقیت جامعه می شود

قرائی مقدم گفت: تغییر غلط ارزش ها سبب اتفاقاتی می شود که با فرهنگ ما همخوانی ندارد و جامعه را دچار تلاطم می کند، جامعه ای که مادی گرا شده و بر اساس ظاهر برای افراد شان و ارزش قائل شود، نمی تواند جامعه موفقی باشد.

اخبار برگزیده شبستان