خبرگزاری شبستان

شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷

السبت ٩ شوّال ١٤٣٩

Saturday, June 23, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - سبک زندگی زمان :   ۱۳۹۷/۳/۲۵ - ۱۰:۰۳ شناسه خبر : ۷۱۰۸۱۲
حجت الاسلام بهاری در گفت وگو با شبستان:
ظرفیت های «فطر» برای اصلاح سبک زندگی
خبرگزاری شبستان: استاد اخلاق با اشاره به اینکه عید فطر به مثابه تولدی دوباره برای انسان مومن است، گفت: این روز در واقع نقطه ای است که انسان روزه دار را به نقطه صفر مرزی وجودش باز گردانده و به شروع دوباره نزدیک می کند.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری، استاد اخلاق در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه از آنچه در روایات و احادیث اهل بیت(ع) در مورد فضیلت ماه رمضان به دست ما رسیده به این نتیجه می رسیم که رمضان افضل ماه ها است، اظهار کرد: ماه مبارک به دلیل داشتن لیالی قدر، فرصت استثنایی برای خودسازی بوده و به علت آنکه پروردگار رحمت واسعه اش را در این ماه بر جمیع بشر ارزانی می کند افضل ماه ها است. چنان که پیامبر اکرم(ص) در خطبه شعبانیه از عظمت رمضان سخن می گوید.

 

وی ادامه داد: بعد از سی روز روزه داری، کسی که رمضان را با تمامی شرایط خاصی که دارد به معنای واقعی کلمه پشت سر می گذارد منتظر عید و پاداشی است که از جانب خداوند برایش در نظر گرفته شده؛ لذا عید فطر که به معنای برگشت و عودت دادن است، در واقع نقطه ای است که انسان روزه دار را به صفر مرزی وجودش باز گردانده و به شروع دوباره نزدیک می کند.

 

بهاری تصریح کرد: مثال مشخص در این مورد عید نوروز است، زمانی که این عید فرامی رسد مجموعه طبیعت دوباره به نقطه آغازین بر می گردد و همه چیز تازه می شود، درست مثل ماه مبارک رمضان که انسان را از پلیدی و پلشتی ها پاک کرده و به نقطه صفر می رساند.

 

این خطیب و منبری با بیان اینکه عید فطر را می توان «عیدالله الاکبر» دانست، تاکید کرد: عید فطر می تواند عید بزرگ معنوی بشر باشد چرا که یک تفاوت با سایر عیدها دارد، سایر اعیاد اعم از عیدهای ملی و مذهبی، یک آثار ظاهری دارد ولی عید فطر علاوه بر آن، به تمام معنا آثار معنوی هم دارد، یعنی کسی که با اعمال خود در ماه مبارک رمضان، وجودش را زینت داده و مورد رحمت خدا قرار می گیرد، در عید فطر مثل انسانی است که تازه از مادر متولد شده است با این تفاوت که یک پرونده عبادت هفتاد ساله نیز در کارنامه اعمالش دارد.

 

بهاری ابراز کرد: در روایات و سخن بزرگان این مساله آمده است که اگر شهادت حضرت امیر(ع) در شب های قدر نبود، قطعا این لیالی هم عید واقع می شد چراکه این شب ها انسان را متصل به پروردگار عالم می کند و چه خوشحالی بالاتر از این که انسان به حضور بزرگی می رود که همه عیوب او را برطرف کرده و او را به عالی ترین قیمت می خرد و تمام زشتی هایش را می پوشاند. این موارد در شب قدر و البته عید فطر متجلی است، برای همین هم این عید را جشن می گیریم.

 

استاد اخلاق اضافه کرد: پیامبر(ص) فرمودند: «کسی که وارد ماه مبارک رمضان شود، آن را درک بکند و مورد آمرزش واقع نشود، همچون ابن ملجم ،قاتل امیرالمومنین(ع) شقی و بدبخت است». بنابر این، رمضان اوج بخشش خداوند است و کسانی که قواعد روزه داری به غیر از امساک از خوردن و آشامیدن را در طول ماه مبارک رعایت کنند، حقیقتا به درک این ماه عزیز رسیده اند.

 

 وی بیان کرد: ما چندین مساله ظاهری داریم که باعث بطلان روزه می شود، خوردن و آشامیدن، دروغ بستن به خدا و پیامبر(ص) و ... . حال تصور کنید فردی بعد از ماه رمضان همین رویه را ادامه دهد، طبیعتا آثار فراوانی در زندگی اش درک می کند؛ کسانی که به این درجه از رشد و کمال می رسند و در ماه رمضان تمرین کرده و در ماه های دیگر آن را پیاده می کنند سبک زندگی را دنبال کرده اند که اهل بیت(ع) در پی گسترش آن بودند.

 

بهاری در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که این سبک زندگی بر اثر رفتار افراد به سایر اعضای جامعه سرایت کند، آن وقت آن مدینه فاضله ای که می خواهیم، ایجاد می شود. عید فطر فرصتی است که با خود عهد ببندیم که فضایل کسب شده در ماه مبارک رمضان را در رفتار و کردار خود برای همیشه تثبیت کنیم.

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

مدیر بنیاد بین المللی نظریه پردازان در گفت وگو با شبستان:

عواقب بی توجهی به علوم انسانی برای کشور/فرهنگ شنیدن حرف نو در جامعه ایجاد نشده است

خبرگزاری شبستان: کشورهایی که به حوزه های علوم انسانی چندان توجه و در آن فعالیتی ندارند، در آینده متضرر خواهند شد؛ تولید علوم انسانی اسلامی به ظرفیت شنیدن حرف های نو نیاز دارد اما متاسفانه، بعضا اگر کسی حرف نو بزند متهم به دگراندیشی می شود.

اخبار برگزیده شبستان