خبرگزاری شبستان

پنج شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷

الخميس ٧ شوّال ١٤٣٩

Thursday, June 21, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - سایر حوزه ها زمان :   ۱۳۹۷/۳/۱۹ - ۱۳:۰۷ شناسه خبر : ۷۰۹۹۵۱
مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:
پیوست فرهنگی تجسمی با جامعه از بین رفته است/ هنرهای تجسمی دیوار ندارند
خبرگزاری شبستان:دکتر ملانوروزی با بیان اینکه هنری در ایران ماندگار است که ارزش های قومی، ملی و مذهبی را داشته باشد، گفت: آشتی سنت با فرهنگ معاصر از اهداف ماست.

به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر مجید ملانوروزی، مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در نشست تخصصی آسیب شناسی جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: در حال حاضر 100 نگارخانه فعال در تهران نمایشگاه دارند، امروز رویدادهای بزرگ تجسمی در کشورمان وجود دارد. ضرورت دارد که گاهی یک آیین نامه را تغییر دهیم. جشنواره فجر آیین نامه دارد، سعی شده است موضوعات بین رشته ای دارای خلاقیت و هنرهای نو در آن بیشتر دیده شود. امیدواریم که جشنواره فجر توسط خود انجمن های هنری اداره شود. بارها به انجمن ها گفتیم که مسئولیت های مختلف جشنواره فجر را به عهده بگیرند اما چون جشنواره دولتی است و انجمن ها غیردولتی هستند اقبال نشان نمی دهند.

 

دکتر ملانوروزی جشنواره هنرهای تجسمی فجر را یک فرصت بسیار بزرگ دانست و افزود: دلیل اول به خاطر زمان بندی مشخص این جشنواره است. بدترین مسئله برای جشنواره این است که زمان بندی آن بهم بخورد. همه بی‌ینال های ما متغیر هستند اما جشنواره فجر همیشه در بهمن برگزار می شود. مسئله دوم این است که امروزه هنرهای تجسمی کمترین ارتباط را با دولت دارند چون نیازمند دولت نیستند دولت به عنوان سرمایه به هنرمندان تجسمی نیاز دارد. فجر موضوعی است که همه خود را متعهد می کنند بودجه آن را حفظ کنند. جشنواره فجر از نظر فرمی، محتوا و تعریف امکان خوبی برای هنرمندان است.

 

وی با بیان اینکه در کشورمان برای هنرهای تجسمی هیچ دیواری تعریف نشده است، عنوان کرد: یکی از مطالبات جشنواره فجر می تواند فضا و سالن هایی باشد که در طول سال فعال باشند. از این رهگذر هنرمندان می توانند به کاستی های هنر تجسمی بپردازند. اساسنامه در حوزه هنری از جمله هنرهای تجسمی سلیقه ای است. مخاطبان هر رویدادی متفاوت هستند، فجر یک جشنواره مردمی است و اینکه از همه اقشار در آن حضور داشته باشند مسئله مهمی است، این مسئله در اساسنامه جشنواره فجر دیده شده است و بودجه جشنواره نیز مشخص است.

 

مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد داوری های جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهار داشت: داورهای این جشنواره همه آکادمیک هستند و آثارشان به جشنواره های مختلف راه پیدا کرده است. معتقدم جوانان ما بیشتر از اساتید می توانند تشخیص دهند که اثری خلاق است یا خیر. سعی کردیم از مهمترین افراد در حوزه های مختلف که تخصصی کار می کنند برای داوری جشنواره فجر استفاده کنیم. همیشه در حوزه هنر کاری که انتخاب می شود نقد و نظرات زیادی به وجود می آورد. در حوزه داوری نظرمان را به داورها تحمیل نمی کنیم.

 

دکتر ملانوروزی با اشاره به اینکه زمینه شناخت مردم ما از حوزه تجسمی بسیار پایین است، بیان کرد: در سال 60 جشنواره در حوزه هنرهای تجسمی داریم. هنر تجسمی پیوست فرهنگی اش را با جامعه از دست داده است. در تمام دوره ها ما دیزاین ایرانی داشتیم، با ورود به حوزه مدرن این فرصت را از دست دادیم. امروز صنایع دستی ما همان طراحی و روش 30 سال قبل را ادامه می دهد. خاتم کاری ما به همان شیوه و با همان وسایل است در صورتی که در دنیا اگر طراحی بعد از پنج سال عوض نشود جایگاه خود را از دست می دهد. نگاه به تاریخ گذشته و سنت ها را باید داشته باشیم، سقاخانه از مکاتبی بود که بارقه هنر مدرن داشت و هم از فرهنگ و تاریخ گذشته ایران استفاده کرد. نیاز است هنرمندان ما بتوانند از زبان ها و بیان های تصویری قومی استفاده کنند.

 

مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: هنری در ایران ماندگار است که ارزش های قومی، ملی و مذهبی را در خود داشته باشد. باید با زبان نو و ایده های نو سنت را بیان کنیم. فرهنگ معاصر را باید با فرهنگ و سنت گذشته آشتی داد و این مسئله یکی از اهداف ما بوده است. می شود هنر هم مدرن باشد و هم از گذشته و سنت بهره برده باشد. موزه رفتن در کشور ما از دوران دانشجویی باب می شود در صورتی که در دنیا اینطور نیست، بچه ها را از همان دوران مدرسه به موزه می برند و با موزه ها آشنا می کنند. هنر و مارتکینگ هنر باید از هم جدا شوند. بخشی از کار وزارت ارشاد حمایت از بازار هنری است، ما باید کیفیت آثار هنری را معرفی کنیم. ما در جشنواره فجر به دنبال فروش نیستیم.

 

پایان پیام/31

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

آسیب شناسی نمایشنامه نویسی دفاع مقدس در گفتگو با آقاخانی/

گاهی آنقدر در شعار اغراق کردند، که دروغگو شدند

خبرگزاری شبستان: ایوب آقاخانی گفت: در تولید آثار دفاع مقدس واقع بین و راستگو نبودیم. نه به این معنا که دروغ گفتیم، بلکه آن چه را که وظیفه مان بود از جنگ نمایش دهیم به نفع خیلی از ملاحظات تغییر دادیم.

اخبار برگزیده شبستان