خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸

الثلاثاء ١٧ المحرّم ١٤٤١

Tuesday, September 17, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قم - زمان :   ۱۳۹۷/۳/۱۷ - ۰۸:۱۰ شناسه خبر : ۷۰۹۵۴۸

هدف از تأسیس صوفیه ایجاد انحراف در مذهب شیعه بوده است/ تقویت بندگی و عبادات؛ نشانه مهم ولایت امیرالمومنین(ع)
خبرگزاری شبستان:عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه صوفیه برای ایجاد انحراف در مذهب شیعه به وجود آمده است، گفت: صوفیان بدعت ها و دروغ هایی را را وارد دین کرده‌اند تا مذهب شیعه را به گمراهی بکشانند و نام حضرت علی(ع) را در میان مردم زشت جلوه دهند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم به نقل از روابط عمومی دفتر و مرکزفقهی ائمه اطهار(ع)، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در تکیه حاج سید حسن قم به بررسی اهمیت و فضایل شب‌های قدر پرداخت و گفت: در میان ایام سال مهم‌تر از شب‌های قدر وجود ندارد؛ بنابراین باید خود را برای کسب فیوضات الهی و تحول در این ایام آماده کرده باشیم؛ در شب‌های قدر انسان دوباره و بدون گناه متولد خواهد شد.

 

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار افزود: هر کس آمادگی ارتباط و اتصال بیشتر با خدا و عالم ملکوت را پیدا کند و از آن سو ، علاقه خود به دنیا را قطع کند، بهتر می تواند به برکت مغفرت شب قدر، تحولی عظیم در زندگی خود پدید آورد، هر چند که قطع عُلقه به دنیا ، در گفتار آسان است و در عمل و در مرحله ایجاد باور عمیق، امر سختی به شمار می رود.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین گفت: شب قدر که شب مقدرات انسان است در واقع شب ولادت اصلی و حقیقی آدمی محسوب می شود ؛ در واقع انسان در این شب با اختیار و اعمال و توجهات خود، ولادت جدیدی پیدا می کند که به آن ولادت اختیاری می گوییم.


آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه ضمن تسلیت شهادت مظلومانه امیرالمومنین (ع) ابراز داشت: افتخار ما این است که شیعه و پیرو امیرالمومنین علی(ع) هستیم و اگر از ما به عنوان یک شیعه پرسیدند که چرا شما شیعه این آقا هستید باید در درجه اول پاسخ دهیم که این امر خداست و پیامبر اکرم(ص) نیز در روز غدیر به امر خدا ، جانشین خویش که از سوی پروردگار تعیین شده بود را به آحاد مردم معرفی فرمود.


استادخارج فقه حوزه علمیه قم اضافه کرد: اساساً همه اوصیای رسول خدا (ص) از امیرالمومنین (ع) تا حضرت حجت(عج) را خدای متعال معرفی کرده و ما مفتخر هستیم تابع کسی شده ایم که او و اولاد طاهرینش را خداوند امام بر ما و وصی پیامبرش قرار داده است.


این استاد برجسته حوزه علمیه قم ادامه داد: امام علی (ع) همه فضایل و کمالات را در خود داشته و آن چنان نزد خدای متعال، محبوب بوده است که تنها ایشان شایسته جانشینی بعد از پیامبر اکرم(ص) بوده اند و این که شخصیتی را خدای متعال برای امامت و هدایت امت پس از نبی مکرم برگزیده باشد بسیار فرق می کند با شرایطی که یک نفر در شورا و جمعی محدود انتخاب شده باشد.
وی افزود: اگر غیر از این باشد یعنی این که ما خداوند را نشناخته ایم چرا که همه کارهای پروردگار متعال بر اساس حکمت و علم و آگاهی صورت می گیرد؛ از این رو شکی وجود ندارد که پس از پیامبر(ص) هیچ کس بالاتر از امیرالمومنین(ع) و حتی مساوی با ایشان برای جانشینی و خلافت نبوده است.


آیت الله فاضل لنکرانی همچنین با بیان این که یکی از فضایل بسیار برجسته امیرالمومنین (ع)، عبادت حضرت می باشد، گفت: ما که خود را پیرو و شیعه امام علی (ع) می دانیم باید حقیقتاً ببینیم که نماز و عبادت ما در قیاس با عبادت مولای متقیان چگونه است و اصلاً عبادات ما این قابلیت را دارد که حتی با گوشه ای از عبادات امیرالمومنین (ع) تناسبی داشته باشد.


وی افزود: امام باقر (ع) در حدیثی بر این مساله تاکید می فرمایند که کسی نمی تواند و قدرت آن را ندارد که عبادتی همچون امیرالمومنین (ع) به درگاه الهی انجام دهد.


امام علی(ع) خداوند را به خاطر ترس از عذاب یا رسیدن به پاداش‌های الهی عبادت نمی‌کرد؛ بلکه ایشان برای اینکه خداوند لایق پرسیدن است، در درگاه الهی به عبادات می‌پرداخت.
وی با اشاره به این که بر اثر نماز بسیار و قرار دادن پیشانی بر روی خاک، پیشانی حضرت پینه بسته بود، گفت: خود امام علی (ع) درباره نماز شب می فرمایند از آن زمانی که از پیامبر(ص) شنیدم که نماز شب نور است و نباید توفیق آن را از دست داد، من نماز شبم را ترک نکردم حتی در سخت ترین شب های جنگ صفین.


رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان داشت: این عبادات را به غیر از حضرات معصومین(ع) ما در هیچ فرد دیگری نمی بینیم و حرف ما این است که کسانی که پس از رحلت پیامبر(ص) غاصبانه بر جایگاه ایشان نشستند، به راستی چنین عباداتی در مورد آن ها وجود داشته است؟
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: مولای متقیان در جایی می فرمایند که من به خاطر ترس از جهنم و برای شوق بهشت، خدا را عبادت نکرده ام بلکه چون خداوند مستحق و شایسته عبادت است ، این کار را کرده ام؛ در واقع حضرت در اوج درک معنای عبادت به ما یاد داده اند که خدای متعال را به خاطر خودش باید پرستید و نه به خاطر بهشت و جهنم؛ البته این جایگاه و مرحله رفیع را ما چندان نمی توانیم درک کنیم اما به تاسی از سیره حضرت باید در بندگی و عبادت خداوند بکوشیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین گفت: از این منظر شب قدر ، بهترین فرصت است که ما تامل و درنگی در نماز و عبادات خود داشته باشیم و ببینیم حقیقتاً اعمال و رفتار ما چقدر رنگ و بویی از سیره و سبک زندگی علوی دارد.


وی خاطرنشان کرد: صوفیان دغلباز، دروغگو و دور از دین خدا، به اسم و بهانه عشق به مولاعلی(ع) به دروغ می گویند که ما به مرحله ای رسیده ایم که دیگر نیازی به عبادت خدا و نماز خواندن نداریم و حال آن که ما اگر روایات تاریخی را بنگریم به خوبی متوجه می شویم اتفاقاً امام علی (ع) هر چه به پایان عمر شریفشان نزدیک تر می شدند، بیشتر به عبادت خدا و راز و نیاز با معبود می پرداختند و لذا این ادعای صوفیان ، تناقض آشکاری با فرمایش و سیره امیرمومنان (ع) دارد.


آیت الله فاضل لنکرانی همچنین بیان داشت: از این حیث ما معتقدیم که صوفی گری ، بهانه ای برای این بوده که شیعه و امیرالمومنین (ع) را در طول تاریخ تخریب کنند و لذا ما که می گوییم شیعه و محب حضرت هستیم باید نسبت به نماز و عبادات بسیار دقیق و مقید باشیم.


وی گفت: در واقع ما باید خود را در مساله عبادت و بندگی بسیار قوی کنیم و این طور نباشد که حالا مثلاً پیش خودمان بگوییم من که به لطف خدا نمازم خوب است بلکه باید همواره بگوییم خدایا ما به خاطر این اعمال و عباداتمان در پیشگاه تو شرمنده هستیم اما شما لطف کنید و دستمان را بگیرید تا اندکی از حق مطلب را در این باره ادا کنیم.


رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) همچنین خاطرنشان کرد: امیرالمومنین(ع) خطاب به یاران و اصحابش می فرمود حتی یک قطره اشک از خوف خدا در نتیجه نماز و عبادات باعث می شود که روز قیامت چنین چشمی در پیشگاه خدا شاد باشد ، آن زمانی که بسیاری از چشم های مردم گریان است.


آیت الله فاضل لنکرانی گفت: ما در برخی روایات از اهل بیت(ع) داریم که با یک قطره اشک از خوف خدا، دریاهایی از آتش جهنم خاموش می شود؛ بنابر این شیعه و محب واقعی کسی است که همواره در نماز شب خود و عباداتش به درگاه الهی تضرع داشته باشد و هیچ گاه دست از استغفار برندارد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خاتمه سخنان خود با تاکید بر این که ما برای این که ولایت امیرالمومنین (ع) را در خود تقویت کنیم باید از حیث عبادات و نماز و بندگی کردن ، خود را قوی کنیم، افزود: باید از امیرالمومنین (ع) به برکت این شب های عزیز بخواهیم که ما را در مسیر بندگی خدا و ثبات قدم در ولایت اهل بیت(ع) موفق بدارد و به خصوص توفیق عبادت خالصانه را به ما بدهد تا انشاالله در دنیا و آخرت سعادتمند باشیم

پایان پیام/78

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

شبستان گزارش می دهد

قم و آیین‌های کهن سوگواری

چیزی که بیش از همه پیرامون سابقه درخشان شهر قم در اقامه عزای حسینی خودنمایی می‌کند، برپایی مجالس سوگواری با نمادها و آیین‌های سنتی و اجرای نمایش تعزیه در مناطق مختلف قم و روستاهای اطراف آن است.

اخبار برگزیده شبستان