خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷

الاثنين ١١ شوّال ١٤٣٩

Monday, June 25, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اجتماعی - محیط زیست و گردشگری زمان :   ۱۳۹۷/۳/۹ - ۱۲:۰۰ شناسه خبر : ۷۰۸۵۲۱

سواد رسانه ای متولی ندارد/ ضرورت ایجاد تفکر غربالگر در مخاطب
خبرگزاری شبستان: استاد دانشگاه گفت:رسانه هراسی، هدف سواد رسانه ای نیست بلکه سواد رسانه ای می کوشد تا روحیه پرسشگری، تفکر انتقادی و غربالگر را در مخاطبان تقویت کند و مهارت هایی که سواد رسانه ای به ما می آموزد، بتوانیم به معناسازی از اخبار برسیم.

بهاره نصیری، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی شبستان گفت: هر نوع آموزشی در حوزه سواد رسانه ای برای فرهنگسراها و کانون های فرهنگی و هنری مساجد داشته باشیم باید با مشاوره با دست اندرکاران و کارشناسان حوزه سواد رسانه ای انجام شود.

 

وی با بیان اینکه سواد رسانه ای متولی ندارد، خاطرنشان کرد: هر یک از این نهادها و وزارتخانه ها از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، آموزش عالی، آموزش و پرورش می توانند به عنوان متولی سواد رسانه ای در کشور فعالیت کنند.

 

نصیری تاکید کرد: عدم وجود متولی در حوزه سواد رسانه ای باعث شده است که فعالیت های انجام شده در این بخش به صورت جزیره ای برگزار شود و هر یک از نهادها و مراکز آموزشی به سبک و سیاق خود نسبت به برگزاری دوره های آموزشی سواد رسانه ای اقدام کرده اند.

 

وی ادامه داد: آموزش سواد رسانه ای به مجمع الجزایری از آموزش های سواد رسانه ای تبدیل شده است که هیچ معیار و استاندارد مشخص و قابل قبول و معیاری ندارد مبنی بر کیفی سنجی آموزش های سواد رسانه ای.

 

استاد دانشگاه با بیان اینکه گفتمان قالب در اکثر دوره های آموزشی سواد رسانه ای، رسانه هراسی است، خاطرنشان کرد: متاسفانه بزرگترین معضلی که در حوزه سواد رسانه ای داریم این است که صرفا به تهدیدهای رسانه اعم از دیداری، شنیداری و فضای مجازی می پردازند و کمتر درخصوص فرصت ها و مزایای رسانه مطلبی گفته می شود.

 

نصیری گفت: رسانه هراسی، هدف سواد رسانه ای نیست بلکه سواد رسانه ای می کوشد تا روحیه پرسشگری را در مخاطبان تقویت کند و تقویت تفکر انتقادی و غربالگر از دیگر رویکردهای سواد رسانه ای است و اینکه تفکر اسفنجی نداشته باشیم بلکه با آموزه ها و مهارت هایی که سواد رسانه ای در اختیارمان قرار می دهد بتوانیم به معناسازی از اخبار به صورت شخصی برسیم.

عصمت پناهی

پایان پیام/47

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

روایت دانشجویانی که مدرسه می سازند

خبرگزاری شبستان:خیلی از جوانان نیک اندیش دانشجو یا تحصیل کرده هستند، یکی پزشک است، دیگری مهندس، آن یکی معمار است و دوستش وکیل. از سراسر ایران جمع می شوند به نقطه صفر مرزی برای نبرد با فقر و محرومیت می روند.

اخبار برگزیده شبستان