خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷

الأربعاء ١٠ ربيع الثاني ١٤٤٠

Wednesday, December 19, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قرآن و معارف - وقف و امامزادگان زمان :   ۱۳۹۷/۳/۴ - ۱۰:۵۸ شناسه خبر : ۷۰۷۳۷۵
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی:
قرآن کریم انسان را به اسم اعظم و باطن عالم مرتبط می‌کند
خبرگزاری شبستان:استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن کریم واسطه فیض است، گفت: قرآن کریم انسان را به اسم اعظم و باطن عالم مرتبط کرده و او را از درون زنده می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین عابدینی استاد سطح عالی حوزه علمیه در مراسمی که به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت: پیرامون موضوع انس با قرآن کریم به بیان روایتی از امیرمومنان علی( ع) پرداخت و گفت: حضرت در وصیت خود به محمدبن حنفیه فرموده‌اند « و علیک بقرائت القرآن و العمل به ما فیه ... و تلاوته فی لیلک و نهارک فانه عهدٌ من الله تبارک و تعالی » شب و روز قرآن را تلاوت کنید نه این که یک وعده قرآن بخوانید چرا که این عهد خداست.

 

وی افزود: عهد خدا نظام فطرت انسان است، عهد خدا رابطه انسان با خداست که اگر انسان خواهان برقرای این رابطه با خدا باشد از درونی ترین لایه وجودی که همان فطرت است به واسطه قرآن کریم با خدا انس می‌گیرد بنابراین ارتباط با خدا از طریق قرآن و از درونی‌ترین لایه‌های وجودی انسان آغاز می‌شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با استناد به آیات الهی بیان داشت: انبیا در مقام آیه شریفه که فرمودند « اذا اخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریتهم و اشهدهم علی انفسهم الست بربکم قال بلی » که خدا از بنی آدم در عالم ذر عهد و پیمان گرفت و آن پیمان در داخل وجود انسان است، بنابراین هیچ گاه از بین نمی‌رود و نمی‌میرد حتی اگر انسان جزو شقی‌ترین افراد شود.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه ادامه داد: این عدم فراموشی به دلیل آن است که در روز قیامت انسانها بهانه نکنند که ما آن عهد را فراموش کردیم. در آیه آمده است که این عهد زمانی آشکار می‌شود که انسان به سختی دچار و متنبه می‌شود.

 

وی با بیان اینکه قرآن کریم واسطه فیض است، اظهار داشت: قرآن کریم انسان را به اسم اعظم و باطن عالم مرتبط می‌کند، این عهد رابطه بین ظاهر و باطن ایجاد کردن و ریسمان ممدود است، اگر کسی باور کرد قرآن این برکات را دارد به دنبال زنده شدن از درون به وسیله قرآن خواهد رفت و از درونش احساس نشاط خواهد کرد و در نهایت معرفت آفاقی در درون او به معرفت انفسی تبدیل می‌شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی نیاز را اولین علم فطری بشر خواند و اظهار داشت: آغاز اولین علم با نیاز شروع می‌شود و هر چقدر میزان ادراک نیاز شدید باشد رشد علمی انسان بیشتر می‌شود بنابراین سوزی که ائمه اطهار(ع) داشتند غیر قابل قیاس با سوز انسان‌ها است زیرا به هر میزان عظمت بیشتر باشد ادراک فقر افزایش می‌یابد.

 

وی با اشاره به فرازی از دعای عرفه امام حسین(ع) که فرمودند« الهی انا الفقیر فی غنایه فکی لا اکون فقیرا فی فقری »، عنوان کرد: کار نظام الهی این است که انسان در هر نیازی به خدا برگردد، همه نیاز‌ها انسان را متوجه یک بی نیاز واحد می‌کند ولی شیطان بیکار ننشسته بلکه می‌خواهد انسان را به وساوس مشغول سازد، به تعبیبر یکی از بزرگان شیطان در برابر همه واقعیت‌ها آینه گرفته است.

 

استاد برجسه حوزه علمیه ضمن بیان تعبیری از آیت الله بهجت که در مورد فروپاشی شوری به کار برده بودند، گفت: ایشان بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی گفتند، آیا به ایمانتان افزوده شد، دیدید خدای سبحان چگونه این کشور قدرتمند را متلاشی کرد، دور نیست که ببینید آمریکا هم به همین سرنوشت مبتلا خواهد شد ولی آیا مقام شکر شما با دیدن این صحنه‌ها اضافه می‌شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه هر نیازی انسان را به رافع آن هدایت می‌کند، تصریح کرد: اگر نیازی انسان را به کثرت ببرد قطعا از سوی شیطان خواهد بود. و ما خود می توانیم ارزیابی کنیم که چه مقدار نیازها ما را به کثرا برده است.

 

وی ادامه داد: اگر انسان نگاهش این باشد که هر حاجتی انسان را به در خانه خدا خواهد برد برهمین اساس هر چه انسان محتاج تر باشد راحت‌تر به درگاه الهی راه می‌یابد در آن هنگام است که نیاز را فقط خدا می‌بیند و رفع نیاز را هم فقط خدا می‌بیند.

 

 

پایان پیام/544
کلید ‫واژه‌ها:
|
|
|

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

حجت الاسلام و المسلمین کلباسی:

وحدت حوزه و دانشگاه دستخوش تحریف معنایی و عملی شد

برخی تصور می کنند وحدت حوزه و دانشگاه یعنی دانشگاهی ها بروند حوزه و حوزوی ها بروند دانشگاه یا با هم مخلوط شوند. این دسته از افراد وحدت را به معنای ترکیب گرفته اند.

اخبار برگزیده شبستان