خبرگزاری شبستان

جمعه ۳ اسفند ۱۳۹۷

الجمعة ١٦ جمادى الثانية ١٤٤٠

Friday, February 22, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قرآن و معارف - حوزه های علمیه زمان :   ۱۳۹۷/۳/۳ - ۱۶:۰۲ شناسه خبر : ۷۰۷۲۷۹
استاد حوزه علمیه تبیین کرد؛
انسان شناسی و معرفت نفس از لسان امام علی(ع)
خبرگزاری شبستان:استاد حوزه علمیه گفت: تفاوت انسان با حیوان این است که حس حیوان وهمانی و حس انسان عقلانی است حواس پنجگانه انسان پشتوانه عقلی دارد از این رو انسان در این حس از حیوان سبقت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین قرنی استاد سطح عالی حوزه علمیه در مهدیه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امیرمومنان علی(ع) خطاب به شاگرد ممتازش جناب کمیل فرمودند: در ذات انسان چهار نفس وجود دارد که نفس مافوق شامل نفس مادون می‌شود و آن نفس نهایی تمام نفوس نازله را در بر می‌گیرد.

وی افزود: حضرت درباره نفس اول فرمودند: نفس اول همان حیات مشترک بین انسان و گیاه است که از آن به عنوان نفس نامیه نباتیه یاد می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین قرنی با اشاره به دومین نفس انسان، ابراز کرد: حضرت می‌فرمایند: نفس دوم همان نفس حسیه مشترک بین انسان و حیوان است؛ حقیقت نفس حیوانی از منظر عرفان یک بحث نظری است و مربوط به حیات حیوانی می‌شود که هنگام مرگ زمانی که روح از بدن جدا می‌شود او را مرده می‌خوانیم و همان جوهر نفس حیوانی است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: از شاخصه‌های مهم نفس حیوانی حس و حرکت است که با این قوت و شدت در گیاه وجود ندارد از این رو امیرمومنان علی(ع) اسم این حیات و نفس را الحسیة الحیوانیة نام گذاری می‌کنند اما نباید فراموش کنیم گیاه مطلقا حس ندارد.

وی با بیان اینکه حس حیوانیه در نبات وجود ندارد، گفت: شیخ الرییس در کتاب خود آورده است اگر درختی بار نمی‌داد اگر صاحب آن درخت او را بترساند و به قطع کردن تنه‌اش تهدید کند به طور قطع سال بعد به بار می‌نشیند علامه طباطبایی نیز این مهم را امتحان کرده و جواب گرفته بودند، بنابراین موجودات تحت حواس قرار می‌گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین قرنی در تبیین این مهم که نفس مشترک حیوان و گیاه حیات است، عنوان کرد: نفس حیوانیه خود دارای قوای پنجگانه چشایی، شنوایی، بینایی، زائقه و لامسه می‌شود این حواس دریچه‌هایی هستند که موجب ارتباط درون انسان با امور بیرون می‌شود و این نفس یک ابزار معرفتی است که نسبت به بیرون خود آگاهی می‌یابد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: گاهی حس حیوانیه در برخی حیوانات از همان حس در انسان قوی‌تر هستند برای مثال بینایی عقاب از بینایی انسان بسیار قوی‌تر است. بوعلی سینا می گوید شتر بوی آب را از شش فرسخی حس می‌کند این در حالی است ما در تعارف خود که از آب داریم آن را ماده‌ای بی بو و بی رنگ بیان می‌کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تفاوت انسان با حیوان این است که حس حیوان وهمانی و حس انسان عقلانی است حواس پنجگانه انسان پشتوانه عقلی دارد از این رو انسان در این حس از حیوان سبقت می‌گیرد.

پایان پیام/544

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

دومین همایش سادات با حضور صدها سادات شیعی و سنی برگزار شد

افزایش سادات در دنیا مصداق بارز آیات سوره کوثر/وجود بیش از ۶ میلیون سادات شیعی و سنی در ایران

دومین همایش سادات همزمان با ایام ولادت دخت پیامبراسلام(ص) حضرت زهرای اطهر(س) با حضور مسؤولان و سادات ایرانی و خارجی اهل تشیع و تسنن در سالن اجلاس سران برگزار شد.

اخبار برگزیده شبستان