خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸

الأحد ٢١ رمضان ١٤٤٠

Sunday, May 26, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قرآن و معارف - حوزه های علمیه زمان :   ۱۳۹۷/۳/۳ - ۱۵:۴۷ شناسه خبر : ۷۰۷۲۷۲
استاد حوزه علمیه:
حسد نابود کننده تقوای درون است
خبرگزاری شبستان: استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حسد نابود کننده تقوای درون است، گفت: انسان مومن غبطه می‌خورد و منافق حسد می‌ورزد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین بی آزار تهرانی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد شهید بهشتی گفت: حسد اگر در وجود انسان مدیریت نشود مقدمه‌ای برای افتادن در دره‌های فساد و تباهی می‌شود.

وی افزود: حسد در درون انسان وجود دارد اما باید این حسد تحت مراقبت قرار گیرد و بر اساس منطق اخلاق عملی طوری کنترل شود که در حیطه غبطه و ایمان انسان باقی بماند.

حجت الاسلام والمسلمین بی آزار تهرانی با بیان اینکه انسان مومن حسود نیست ولی اهل غبطه خوردن است، ابراز کرد: مراد از غبطه آن است که انسان مومن زمانی که فضل الهی را نسبت به دیگران مشاهده می‌کند آرزوی زوال آن نعمت را ندارد بلکه آرزو می‌کند که خداوند به او نیز این فضل را عنایت کند؛ بنابراین مومن غبطه می‌خورد و بر مدار ایمان و تدین حرکت می‌کند.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه انسان منافق حسود است برای همین حسد ورزی می‌کند، اظهار داشت: احساس اندوه نسبت به نعمت‌ها، امکانات و خوبی‌های دیگران اعم از مادی و معنوی و تلاش برای نابود کردن آنها را حسد می‌گویند. اوج تاریکی حسد زمانی است که انسان حسد خود را عملیاتی کند.

وی ادامه داد: حسد مقدمه بسیاری از معاصی مانند غیبت کردن، بدگویی کردن، پرونده سازی کردن علیه دیگران و غیره می‌شود انسان حسود با ناخوشایندی از پیشرفت و موفقیت دیگران آرزوی زوال و نابودی آن را دارد طبق صریح روایات؛ انسان اگر می‌خواهد تن سالم داشته باشد باید حسادت را از خود دور کند.

حجت الاسلام والمسلمین بی آزار تهرانی اضافه کرد: حسد همانند آتشی که چوب را می‌سوزاند و خاکستر می‌کند قوی‌ترین ایمان‌ها را نابود می‌کند. اولین راه درمان برای حسادت آن است که انسان ابتدا به وجود آن پی ببرد سپس به درمان آن اقدام کند. طبق صریح روایات؛ حاسد دشمن نعمت خداوند و اهل مبارزه با تقدیر و قدر الهی است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان مومن غبطه می‌خورد و منافق حسد می‌ورزد، گفت: نشانه بیماری حسد آن است که انسان حسود زبان قدرشناسی و تشکر از مردم را ندارد همیشه با روحیه طلبکارانه با مردم و عالم هستی برخورد می‌کند.

وی افزود: انسان حسود همیشه حالت توقع مطلق دارد و اگر کسی به او خدمت کند ادبیاتش ادبیات تشکر از مردم نیست روایت است انسان حسود مرتب در مقابل چشم چابلوسی و تملق می‌کند ولی در پشت سر اهل غیبت کردن است.

حجت الاسلام والمسلمین بی آزار تهرانی ادامه داد: گاهی حسادت ناشی از عجز و ناتوانی است. انسان اگر نگاهش به داشته‌های دیگران باشد و به داشته دیگران اعتراض کند از نظر تقوای درون دچار مشکل می‌شود.

در پایان خاطرنشان کرد: امام باقر(ع) می‌فرمایند: نیت‌های خودتان را اصلاح کنید خداوند به شما روزی زیاد می‌دهد؛ انسان اگر بخواهد با حسادت درونی خود مبارزه کند باید ضد آن عمل کند.

 

پایان پیام/544

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

شبستان بررسی می‌کند

فلسفه قرآن بر سر گرفتن در شب‌های احیاء

شیخ عباس قمی چهارمین عمل مستحب شب قدر را به این صورت توضیح می‌دهد که: قرآن را بر سر خود می‌گذارند و خداوند را به حق قرآن و حق کسی که با قرآن فرستاده شده یعنی پیامبر اسلام(ص) و به حق هر زن و مرد مؤمنی که در قرآن مدح شده، قسم می‌دهند... .

اخبار برگزیده شبستان