خبرگزاری شبستان

جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۸

الجمعة ١٨ صفر ١٤٤١

Friday, October 18, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قرآن و معارف - فعالیت های قرآنی زمان :   ۱۳۹۷/۳/۲ - ۲۲:۵۳ شناسه خبر : ۷۰۷۲۲۷
بهاره نصیری در نشست نمایشگاه قرآن؛
جامعه ای که سواد رسانه ای دارد، در برابر اخبار باطل مقهور نمی شود
خبرگزاری شبستان: عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه در آیات قرآن کریم به سواد رسانه ای تاکید شده است، گفت: قرآن کریم به تکنیک هایی برای مقهور نشدن در برابر اخبار غیرواقع و باطل اشاره کرده است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، بهاره نصیری، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در کارگاه سواد رسانه ای که در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که به اصول سواد رسانه ای اشاره شده، گفت: جامعه ای که سواد رسانه ای داشته باشد، در برابر پیام های مختلف مقهور نمی شود.

وی با اشاره به مبانی سواد رسانه ای، گفت: در مواجهه با هر پیام دیداری، شنیداری و مکتوب باید پنج سوال کلیدی از خود بپرسید که شامل چه کسی چه می گوید، برای چه کسی (کسانی)، با چه تکنیک ها و شگردهایی و با چه انگیزه تاثیری با چرایی و چگونگی خبر است.

 نصیری با اشاره به اینکه در آیاتی از قرآن کریم به مبانی سواد رسانه ای تاکید شده است، افزود: پیام ها و اخبار دارای ارزش و عناصر خبری است که تجزیه و تحلیل پیام ها مهم ترین بخش آن است.

وی خاطرنشان کرد: می توان آیات قرآن را براساس وظیفه مخاطب در مواجهه با پیام به این آیات دسته بندی کرد: شناسایی منبع خبر، مواجهه آگاهانه در مورد خبر و لزوم تحقیق تیزبینی در پیام ها، چگونگی برخورد با خبرهای نادرست و باطل، لزوم توجه به خود پیام نه پیام دهنده، پرهیز از هیجان زدگی در شنیدن پیام ها و بررسی جوانب خبر.

نصیری در ادامه با اشاره به ابعاد سواد رسانه ای گفت: ابعاد ادراکی، زیباشناسی، احساسی و عاطفی و اخلاقی چهار بعد سواد رسانه ای محسوب می شوند.

استاد سواد رسانه ای با بیان اینکه برای دریافت پیام باید به چند اصل توجه داشته باشیم، افزود: توقف، تفکر، برقراری ارتباط سه حوزه ای است که باید به آن توجه داشته باشیم.

نصیری، خطاب به فعالان قرآنی گفت: هنگامی که می‌خواهید پیامی برای رسانه تولید کنید، پیام را کوتاه، شیرین و جذاب، با سرعت عمل بالا و ساده بیان کنید تا مورد توجه مخاطب قرار گیرد. در مواجهه با پیام‌ها هم اول بایستید، برخورد واقع‌بینانه به دور از خوشبینی و بدبینی داشته باشید، بعد در پیام تدبر و تفکر کنید و در نهایت با پیام ارتباط برقرار کنید.

 

 

پایان پیام/47

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خبرداد:

خدمات ۱۰۷ موکب سازمان اوقاف به زائران اربعین حسینی

حجت الاسلام خاموشی با اشاره به اینکه سازمان اوقاف امسال در ۱۰۷ موکب در حال خدمت رسانی به زائران مراسم اربعین حسینی(ع) است، گفت: ۶۷ موکب در داخل و ۴۰ موکب در کشور عراق در حال خدمت رسانی به زائران در زمینه اسکان و پذیرایی است.

اخبار برگزیده شبستان