خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷

الأربعاء ١٥ المحرّم ١٤٤٠

Wednesday, September 26, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قرآن و معارف - فعالیت های قرآنی زمان :   ۱۳۹۷/۳/۲ - ۲۲:۵۳ شناسه خبر : ۷۰۷۲۲۷
بهاره نصیری در نشست نمایشگاه قرآن؛
جامعه ای که سواد رسانه ای دارد، در برابر اخبار باطل مقهور نمی شود
خبرگزاری شبستان: عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه در آیات قرآن کریم به سواد رسانه ای تاکید شده است، گفت: قرآن کریم به تکنیک هایی برای مقهور نشدن در برابر اخبار غیرواقع و باطل اشاره کرده است.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، بهاره نصیری، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در کارگاه سواد رسانه ای که در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که به اصول سواد رسانه ای اشاره شده، گفت: جامعه ای که سواد رسانه ای داشته باشد، در برابر پیام های مختلف مقهور نمی شود.

وی با اشاره به مبانی سواد رسانه ای، گفت: در مواجهه با هر پیام دیداری، شنیداری و مکتوب باید پنج سوال کلیدی از خود بپرسید که شامل چه کسی چه می گوید، برای چه کسی (کسانی)، با چه تکنیک ها و شگردهایی و با چه انگیزه تاثیری با چرایی و چگونگی خبر است.

 نصیری با اشاره به اینکه در آیاتی از قرآن کریم به مبانی سواد رسانه ای تاکید شده است، افزود: پیام ها و اخبار دارای ارزش و عناصر خبری است که تجزیه و تحلیل پیام ها مهم ترین بخش آن است.

وی خاطرنشان کرد: می توان آیات قرآن را براساس وظیفه مخاطب در مواجهه با پیام به این آیات دسته بندی کرد: شناسایی منبع خبر، مواجهه آگاهانه در مورد خبر و لزوم تحقیق تیزبینی در پیام ها، چگونگی برخورد با خبرهای نادرست و باطل، لزوم توجه به خود پیام نه پیام دهنده، پرهیز از هیجان زدگی در شنیدن پیام ها و بررسی جوانب خبر.

نصیری در ادامه با اشاره به ابعاد سواد رسانه ای گفت: ابعاد ادراکی، زیباشناسی، احساسی و عاطفی و اخلاقی چهار بعد سواد رسانه ای محسوب می شوند.

استاد سواد رسانه ای با بیان اینکه برای دریافت پیام باید به چند اصل توجه داشته باشیم، افزود: توقف، تفکر، برقراری ارتباط سه حوزه ای است که باید به آن توجه داشته باشیم.

نصیری، خطاب به فعالان قرآنی گفت: هنگامی که می‌خواهید پیامی برای رسانه تولید کنید، پیام را کوتاه، شیرین و جذاب، با سرعت عمل بالا و ساده بیان کنید تا مورد توجه مخاطب قرار گیرد. در مواجهه با پیام‌ها هم اول بایستید، برخورد واقع‌بینانه به دور از خوشبینی و بدبینی داشته باشید، بعد در پیام تدبر و تفکر کنید و در نهایت با پیام ارتباط برقرار کنید.

 

 

پایان پیام/47

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

اختصاصی/رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر:

استقرار آمبولانس امدادی در نقاط هم مرز ایران و عراق/لیست پزشکان اعزامی ۱۳ مهر بسته می‌شود

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر عملیات اعزام نیروهای امدادی و درمانی را برای ارائه خدمات در مراسم اربعین تشریح کرد.

اخبار برگزیده شبستان