خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷

الاثنين ١١ شوّال ١٤٣٩

Monday, June 25, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قرآن و معارف - فعالیت های قرآنی زمان :   ۱۳۹۷/۲/۳۱ - ۰۸:۴۲ شناسه خبر : ۷۰۶۵۶۶
در مرکز طبع و نشرقرآن کریم برگزار شد؛
رونمایی از قرآن منسوب به امیرمومنان امام علی(ع)
خبرگزاری شبستان: مراسم رونمایی از قرآن منسوب به امیرمومنان امام علی(ع) در مرکز طبع و نشر آثار قرآنی برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، مراسم رونمایی از قرآن منسوب به امیرمومنان امام علی(ع) در مرکز طبع و نشر آثار قرآنی برگزار شد. در این مراسم طیار آلتی قولاچ طی سخنانی گفت: در نسخه 458 قاهره و مشهد مقدس عبارت «کتب علی بن ابیطالب» نوشته شده اما امیرمومنان امام علی(ع) به واسطه حکومت‌داری فرصت نوشتن کتاب را به دست نیاوردند.

وی افزود: شاید بتوان گفت که شخصی این نسخه را از روی نسخه بصری کتاب نوشته و امیرمومنان امام علی(ع) بر آن نظارت داشتند و کتابت آن را تایید کردند و به همین دلیل کتاب را به ایشان منسوب می‌کنند.

در ادامه مراسم محمدعلی خواجه پیری رئیس کارگروه قرآن بنیاد خاتم الاوصیاء(عج) طی سخنانی گفت: به طور قطع این نسخه کتابت امیرمومنان امام علی(ع) است؛ چراکه ایشان زمان نزول قرآن کریم کتابت می‌کردند افزون بر آن در طول 25 سال خانه‌نشینی ایشان فرصت لازم برای کتاب را داشتند.

قولاچ در پاسخ بیان داشت: اگر این مطلب ثابت شود افق جدیدی از علت منسوب کردن این قرآن به امیرمومنان امام علی(ع) مقابل ما قرار می‌دهد، چراکه نسخ زمان خلیفه سوم با نسخه منسوب به امیرمومنان امام علی(ع) تفاوت ندارد با توجه به اینکه برخی صحابه مصحف اختصاصی داشتند پس حضرت هم می‌توانستند مصحف به نام خود داشته باشند.

وی در پاسخ به یکی از کارشناسان قرآنی مبنی بر اینکه آیا در تحقیقات روایات و قرائات در نظر گرفته است؛ گفت: اولویت من قرائت نبود و کتابت این نسخه هم کتابت خاصی را نشان نمی‌دهد،  این نسخه را شخصی کتابت کرده که علم قرائت را می‌دانسته است اما نمی‌توان گفت که نقاط و اعراب مخصوص کدام بوده است.

قولاچ با بیان اینکه من در ترکیه کمکی ندارم و انفرادی کار می‌کنم، اظهار داشت: باید موضوعات برای تحقیق بیشتر ارائه شده و محققان روی نسخ فعالیت بیشتری داشته باشند؛ من در کتابت این نسخه قرآن کریم از همکاری استاد مستفید و مرتضی توکلی بهره بردم.

در ادامه مرتضی توکلی، مدیر تحقیقات مرکز طبع و نشر قرآن کریم نیز طی سخنانی گفت: در حوزه نسخ خطی با وجود میراث کهن و پیشینه تحقیقاتی نسبت به کشورهای دیگر به خصوص مستشرقین ما ضعف داریم.

وی افزود: طبق مستندسازی و اصالت سازی تا کنون رسم، ضبط، قرائات، اختلاف مصاحف، علم نگارش و برخی موارد دیگر مورد توجه بوده است اما تحقیق درباره مصحف‌ها نیاز به کار بیشتری دارد.

مدیر تحقیقات مرکز طبع و نشر قرآن کریم بیان داشت: 85 درصد کلمات این مصحف طبق نقل ابوعمرو دانی و ابو داوود است و قرائت واحد ندارد طبق قرائت سبعه و عشره نیست بلکه به قرائت یعقوبی بیشتر نزدیک است.

پایان پیام/487

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

« دلت پاک باشد»/ اعتقادی عوامانه یا ترویج اباحه گری؟

خبرگزاری شبستان: برخی معتقدند برای دینداری رابطه قلبی با خدا کافیست و نیازی به عمل به احکام نیست این افراد با تضعیف جایگاه شریعت به تدریج اباحه گری را ترویج داده و بستر رشد عرفان های کاذب را فراهم می کنند.

اخبار برگزیده شبستان