خبرگزاری شبستان

شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷

السبت ١١ رمضان ١٤٣٩

Saturday, May 26, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - سینما و تلویزیون زمان :   ۱۳۹۷/۲/۱۸ - ۱۵:۲۶ شناسه خبر : ۷۰۴۱۱۳
نگاهی حواشی حضور بازیگران به وقت شام در کورش/
حاتمی کیا: حلالمان کنید/ سرتیپی: این یک حرکت نمادین معمول بود
خبرگزاری شبستان: حاشیه های یک حرکت نمایشی و حضور نمادین بازیگران «به وقت شام» در پردیس سینمایی کورش برای اکران مردمی و رونمایی از آلبوم موسیقی متن جدیدترین اثر ابراهیم حاتمی کیا بر متن آن چربید.

به گزارش خبرنگار سینمایی شبستان، عصر روز گذشته (17 اردیبهشت ماه) در اتفاقی نادر در سینمای ایران، به عنوان یک حرکت تبلیغی و احتمالا جذاب و به سبک سینمای غرب و فیلم های علمی تخیلی (البته با تقلیدی اشتباه و پر تنش)، تعدادی از کاراکترهای داعشی فیلم به وقت شام به همراه اسب و گریم و لباس این اثر سینمایی در پردیس کورش حضور یافتند که باعث نگرانی مردم حاضر در این مرکز خرید شد. این واکنش در برخی دقایق به قدری شدید بود که اعتراض والدین و بچه های ترسیده و نگران را در پی داشت و صحنه این اعتراضات به سرعت در شبکه های اجتماعی دست به دست شد و باعث شکل گیری انتقادات زیادی شد. این منتقدین به محکوم کردن ترساندن مردم عادی و بی خبر از ماجرا پرداخته و این حرکت را نه یک تبلیغ بلکه ضد تبلیغ نامیدند.

 

در این میان عده ای هم معتقد بودند که این حرکت نمایشی، به قبح شکنی حضور ساده دشمنی کینه توز در دل پایتخت مبادرت کرده است. به عنوان مثال ارشا اقدسی، طراح بدلکاری و بدلکار جوزف سلامه بازیگر نقش داعشی فیلم «به وقت شام» نیز در این مورد موضع گرفته است.

 

این در حالی است که طی روزهای گذشته اطلاع رسانی گسترده در مورد اکران مردمی این فیلم و رونمایی از آلبوم موسیقی متن آن با حضور جوزف سلامه، بازیگری که به واسطه تبلیغات پر تعداد تلویزیونی، با چشمانی آبی، ریش بلند و قرمز و دیالوگ «چطوری ایرانی؟» در ایران به شهرت رسیده است، صورت گرفته بود اما به نظر می رسد که مراجعین مرکز خرید و پردیس سینمایی مشهور تهرانی آمادگی مواجه شدن با این نمایش و تظاهر به خشونت و توحش در هیبت دشمنان قسم خورده شان را نداشتند.

 

این اتفاقات وقتی عجیب تر شد که ابراهیم حاتمی کیا دقایقی بعد در همان روز و محل پشت تریبون رفته و از احتمال و نحوه اجرای این نمایش ابراز بی اطلاعی کرد. امروز هم در کانال شخصی اش یادداشتی را با عنوان «حلالمان کنید» بر این موضع تاکید کرد و از مردم و کسبه پردیس سینمایی کوروش عذر خواست.

 

 

در این یادداشت آمده است:

«یا حق

بچه‌های گروه تبلیغاتی فیلم «به وقت شام» من شاهد زحمات مومنانه و شبانه‌روزی شما در این چند ماه بودم؛ ولی این نمایش کوروش در شان «به وقت شام» نبود. خستگی ۲ ماه سفر به شهرهای ایران بر تنم ماند.

من تصورم آن بود که قرار است کسی به شکل ریش قرمز در فضای بیرونی کوروش بایستد و مردم با او عکس بیاندازند نه اسبی و نه جمعی و نه فریادی، آن هم داخل مجتمع در مخیله‌ام نبود و من بی‌خبر بودم.

عزیزانِ آزرده‌خاطر در مجتمع کوروش، اعم از مردم و کسبه‌ محترم، اگر دلی لرزید، اگر وحشتی ایجاد شد، بر ما ببخشید و حلال‌مان کنید.»

این البته همه واکنش ها نبود و علی سرتیپی، مدیر پردیس سینمایی کورش هم در گفت و گویی با یکی از خبرگزاری ها برنامه تبلیغاتی فیلم «به وقت شام» که برگزار شد نمادین شمرد و آن را نوعی تبلیغ منفی ندانست.

گرچه اوهم در بخشی از این مصاحبه از نحوه اجرای این حرکت نمادین ابراز بی اطلاعی کرده و گفته است: به ما اطلاع دادند که قرار است نمایشی برای اکران فیلم «به وقت شام» با حضور ابراهیم حاتمی کیا و عوامل فیلم در پردیس سینمایی کورش برگزار شود که البته اطلاعی درباره نحوه اجرای آن نداشتیم.

در عین حال وی بر اجرا و استقبال از چنین نمایش هایی برای اکران فیلم ها در تمام دنیا تاکید  کرده و ضمن مقایسه آن با دوربین مخفی اظهار داشته است: در زمینه ایجاد وحشت بین مردم نیز باید بگویم که شاید در حاشیه اجرای این نمایش یک یا دو نفر ترسیده باشند، اما نباید فراموش کرد که این گونه برنامه ها معمولا برپایه غافلگیری است.

مدیر پردیس سینمایی کورش ضمن رد کردن تاثیر منفی این تبلیغ، گفته است: حضور بازیگران با چهره های داعشی در پردیس سینمایی کورش یک برنامه تبلیغاتی بود تا بتواند فیلم «به وقت شام» را دوباره بر سر زبان ها بیاورد و جالب است بدانید این اثر سینمایی سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه نسبت به شب های دیگر بیش از ۲ برابر فروش داشته است.

سرتیپی در پایان گفت: پردیس سینمایی کورش محلی برای نمایش فیلم های مختلف است و همه صاحبان آثار اگر درخواست هایی داشته اند این مجموعه سعی کرده تا به این درخواست ها پاسخ مثبت دهد.

از این سخنان که بگذریم باید گفت که این نمایش می تواند برای مردم و نیروهای انتظامی، امنیتی و نظامی هم از منظر دیگری جالب توجه باشد و این سوال را مطرح کند که اگر این اتفاق واقعی بود واکنش درست مردمی به آن چه باید باشد؟ آنچه که در تصاویر این ماجرا دیده می شود سردرگمی، شوک شدن و استیصال مردم است. چیزی که شاید هرگز نباید اتفاق بیفتد و حتما باید در این خصوص اطلاع رسانی و آموزش هایی به صورت عمومی به مردم داده شود.

 

گزارش: محمدصالح حجت الاسلامی

 

پایان پیام/425

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

سرلشگر صفوی در گرامیداشت سالروز آزادی خرمشهر:

الگوی مدیریتی شرایط جنگ می تواند بار دیگر ما را از بحران عبور دهد

خبرگزاری شبستان: مشاور رهبر معظم انقلاب گفت: امروز به فضل الهی همان عوامل قدرت ملی که موجب پیروزی های بزرگ شد می تواند برای ملت و مسئولان الگوی مدیریتی و رهنمود کلان، کارساز، پیش برنده و پیروزی آفرین باشد.

اخبار برگزیده شبستان