خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷

الاثنين ١١ شوّال ١٤٣٩

Monday, June 25, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - دیگر موضوعات زمان :   ۱۳۹۷/۲/۱۵ - ۱۴:۱۸ شناسه خبر : ۷۰۳۳۵۷
کنگره بین المللی «توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی (با تکیه بر اندیشه‌های علامه جوادی آملی)»/۲
علامه جوادی آملی فقیهی زبردست و ریزبین است/طرح یک درخواست از علامه
خبرگزاری شبستان: آیت الله دکتر محقق داماد با اشاره به ویژگی های علامه جوادی آملی اظهار کرد: ایشان فقیهی زبردست و ریزبین هستند. از ایشان خواهشی دارم که در مورد مسایلی که امروز برای جامعه بشری مطرح است بازنگری فقهی کرده و فتوا دهند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: کنگره بین المللی «توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی (با تکیه بر اندیشه‌های علامه جوادی آملی)» صبح امروز شنبه، 15 اردیهشت در تالار علامه طباطبایی(ره) دانشگاه تهران با حضور اساتید و پژوهشگرانی همچون دکتر غلامعلی حدادعادل، آیت الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد، حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی، حجت الاسلام دکتر رسول جعفریان، حجت الاسلام دکتر مهدوی کنی، رییس دانشگاه امام صادق (ع) و دیگر پژوهشگران برگزار شد.

 

آیت الله محقق داماد در این کنگره طی سخنانی اظهار کرد: بعد از نهضت ترجمه که فلسفه یونان وارد جامعه اسلامی می شود، برخورد حکیمان اسلامی با آموزه های غربی این گونه بود که نه آن را دفع می کردند و نه جذب مطلق بلکه آن را هضم می کردند.

 

وی ادامه داد: حکیمان اسلامی که پرورده وحی بودند با آوزده های یونان اینگونه برخورد کردند یعنی عقلانیتی وحیانی را تنظیم کردند. از جمله صدرالمتالهین در حکمت متعالیه خود، راه نویی را تاسیس می کند یعنی به صراحت عقاید خود را ابراز کرده و حکمت متعالیه را بنیان می نهد که به تفسیر آیت الله جوادی آملی این حکمت مبتنی بر سه پایه عقل و وحی و عرفان است.

 

محقق داماد تصریح کرد: ملاصدرا قرآن را با تعبیر فلسفی و عقلانی تفسیر کرده و به عنوان مثال در ابتدای تفسیر سوره بقره حرف عجیبی را می زند و می گوید: به تمام آموزه های پیامبر اسلام اذعان دارم و تمام آنچه که موسی(ع) و عیسی(ع) آوردند اما نه به شق القمر و نه به عصا اژدها شدن و نه به مرده زنده شدن، بلکه آنچه که این بزرگان آورده اند آنها را به درون سینه و قلبم عرضه کرده و آن را به عقل بردم و دیدم هم که با یکدیگر تطبیق می کنند و ایمان آوردم.

 

وی گفت: بنابراین تفکر عقلانیت وحیانی نکته ای است که در آغاز روزهای سیر فلسفه اسلامی پیش روی ما و مقابل ما قرار گرفته است اما در شیعه تبلور بیشتری دارد. ملاصدرا حکیم است، محدث است، مفسر است اما فقیه نیست، و اگر آَشناا با فقه بوده ادعای یک فقاهت بزرگ نمی کند. ما در تاریخ اندیشه اسلامی کسانی که جامع معقول و منقول باشند چندان زیاد نداریم. ابن رشد اندلسی را داریم که هم فقیه و هم فیلسوف است و هم حکیم، علامه حلی نیز چنین است.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در طول ادوار چنان فقیهی که این گونه جامع مسایل باشد کمتر داشتیم گفت: تا رسیدیم به قرن اخیر و مرحوم آخوند خراسانی و مرحوم حسین کمپانی که جامع منقول و معقول بود. اما در زمانه کنونی و و جلسه ای که حضور داریم و  نام آیت الله جوادی آملی برده می شود که ایشان استاد من هستند و مدیون ایشان هستم. ایشان از نوادر عصر ما هستند و فیلسوف، مفسر، ادیب هستند. این ویژگی ها از یک سو و از سوی دیگر ایشان فقه زبردست و ریزبین هستند.

 

وی گفت:  علامه جوادی آملی در کشوری  زندگی می کنند که قرار است با فقه اداره شود، حال سوال من این است که حضرت آیت الله، شما که حکیم عقلانی هستید و ادعای عقلانیت وحیانی می کنید و چه قدر زیبا فرمودید، شما که این نظریه را مطرح کردید، پاسخگویی به مسایل بسیاری بر عهده تان قرار می گیرد، می دانید امروزجامعه با چه مسایل و مشکلاتی مواجه است؟ چرا در مورد آنها اظهار نظر نمی کنید؟

 

محقق داماد با اشاره به کتاب حقوق بشر آیت الله جوادی آملی افزود: ایشان در این اثر می گویند که کرامت بشری صرفا یک امر هستی گونه نیست که  خداوند در درون بشر به ودیعت گذاشته باشد، این امر فقط هستی نیست، یعنی اگر خداوند بشر را دارای کرامت آفریده این مضمونی است که فقیه باید به آن توجه کند. این مطلبی است که در قرن هشتم و نهم مورد توجه شهیدین قرار گرفته است و در شرح لمعه و در مسالک شهید ثانی این مطلب را مطرح می کند که آیا وقف بر کفار، غیر مسلمانان شرعی است یا باطل؟ ایشان می گویند شرعی و صحیح و لازم الاجرا است چون آنها بنده خدا هستند ولو کافر باشند. چون «کرمنا» شامل آنها شده باید کرامت را احترام بگذاریم. این مفهوم در قرن ما می آید، آخوند خراسانی که بنیان گذار مشروطیت است می گوید کرامت حتی شامل کفار حربی هم می شود نه به خاطر حرب شان بلکه به خاطر انسانیت شان. وجود کرامت برای بشر که خداوند فرمود لقد کرمنا مطرح است.

 

وی ادامه داد: ما از محضر حضرت استاد، نادره عصر ما خواهش می کنیم که در مسایلی که امروز برای جامعه بشری مطرح است و بشر آن را به عنوان اصول اولیه خودش قبول کرده است بازنگری فقهی کنند و فتوای صریح دهند.

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

مهدی جمشیدی در گفت وگو با شبستان تشریح کرد:

چرا علی رغم فضای مساعد سیاسی و حاکمیّتی، به آزاداندیشی بها نمی دهیم؟

خبرگزاری شبستان: آزاداندیشی، بی‌هویّتی و بی‌موضع بودن نیست، بلکه یعنی انسان با وجودِ آن‌که به جانبی گرایش دارد، سخنِ مخالف و متفاوت را برتابیده و به آن، مجالِ مطرح شدن بدهد و هرگز جز با استدلال‌ها و منطقِ علمی، با دیگری‌های معرفتی، مواجه نشود.

اخبار برگزیده شبستان