خبرگزاری شبستان

شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷

السبت ١١ رمضان ١٤٣٩

Saturday, May 26, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - سینما و تلویزیون زمان :   ۱۳۹۷/۲/۵ - ۲۲:۳۰ شناسه خبر : ۷۰۱۸۶۹
ای.آر رحمان در کارگاه تخصصی موسیقی بیان کرد:
شجاعانه ترین کار زندگی‌ام ساخت موسیقی «محمد رسول الله(ص)» بود
خبرگزاری شبستان: ای.آر رحمان، آهنگساز اسکاری که در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد، شجاعانه ترین کارش در زندگی را ساخت موسیقی فیلم «محمد رسول الله (ص)» دانست و گفت: مجید مجیدی می خواست موسیقی فیلمش جهانی باشد.

به گزارش خبرنگار سینمایی شبستان،‌ کارگاه تخصصی ای.آر رحمان آهنگساز اسکاری عصر چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه در سالن 2 پردیس چارسو برگزار شد. رحمان با بیان اینکه راه اندازی استودیوهای خانگی سبب شکل گرفتن ایده هایم بود، در مورد ساخت موسیقی اولین فیلمش گفت: در سال 2002 «همدم» به کارگردانی مانی راتنام اولین فیلمی بود که توانستم برای آن موسیقی بسازم. آن زمان کارهای جینگل بلز را خیلی جدی کار می کردم، اما مانی راتنام این فرصت را به من داد که بتوانم برای فیلمش ترانه خلق کنم و برای فیلم «همدم» دو الی سه دقیقه آهنگ و ترانه بسازم.

وی در توضیح بیشتر بیان کرد: زمانی که اولین فیلمم را کار می کردم در حال مکاشفه شخصی بودم و روی انرژی درون و بیرون و مراقبه شخصی خودم کار می کردم و به این موضوع پایبند بودم که چطور می شود در همه احوال به خدا توکل کرد و هنوز هم خودم را در اول راه می دانم. به همین دلیل وقتی ساخت موسیقی اولین فیلمم پیشنهاد شد، شگفت زده نشدم و آن را بخشی از سفر معرفتی که درون آن بودم، شمردم.

رحمان به آهنگسازان جوان توصیه کرد: سعی کنید وقتی در حال تولید موسیقی هستید، بیننده و شنونده کار خودتان باشید چون تنها کسی که می تواند کارش را ارزیابی کند، خود آهنگساز است و من هم از این روش برای ارزیابی کارهایم بهره می گیرم.

وی در ادامه درباره تفاوت بین حساسیت های فیلمسازان هندی، ایرانی، انگلیسی و سایر فیلمسازان دنیا گفت: این موضوع بستگی به ذائقه فیلمساز دارد؛ برخی فیلمسازان به دنبال کارهای سنتی و برخی به دنبال کارهای مدرن هستند. در برخی مواقع، موسیقی، قرار است بر احساسات کاراکترها بیافزاید تا موسیقی به عنوان یک کاراکتر تلقی شود.

رحمان با اشاره به فیلم «محمد رسول الله (ص)» گفت: در این فیلم مجید مجیدی مایل بود موسیقی فیلمش یک کاراکتر باشد و در غیر این صورت سکوت حاکم شود. نگاه او این بود که موسیقی، زاویه دید خدا نسبت به بندگان باشد.

وی همچنین در مورد فیلم «میلیونر زاغه نشین» نیز بیان کرد: قبل از اینکه با دنی بویل کارگردان فیلم «میلیونر زاغه نشین» کار کنم او را نمی شناختم، اما حساسیت های موسیقایی که او داشت برای ساخت موسیقی فیلم به من دلگرمی داد. دنی بویل معمولا با چندین آهنگساز در کارهایش کار می کرد، اما من به او گفتم که باید تنها از من به عنوان آهنگساز استفاده کند و او هم موافقت کرد. از طریق ایمیل ایده های خودم را برایش ارسال می کردم و در نهایت نیز 2 هفته ای کار جمع شد.

آهنگساز فیلم سینمایی «محمد رسول الله (ص)» در مورد بودجه کم برای ساخت موسیقی فیلم گفت: به شما توصیه می کنم با بودجه کم هم موسیقی بسازید چون در این صورت است که خلاقیت های شما بروز می کند همچنان که من برای ساخت اولین موسیقی فیلمم، دستمزد 500 دلار را دریافت کردم که آن زمان خیلی ناچیز بود. همچنین برای ساخت موسیقی «میلیونر زاغه نشین» 30 هزار پوند دستمزد پیشنهاد شد که برابر با دستمزد ساختن یک ترانه بود اما من هدف والاتری داشتم.

وی در مورد آشنایی با مجید مجیدی بیان کرد: اولین بار سال 1999 یا 2000 بود که فیلم «رنگ خدا» را از او دیدم که تمام حساسیت ها و لطافت های ایران را نشان می داد. از آن زمان به بعد سعی کردم با کنجکاوی فیلم های ایرانی ببینم و دیدم و با سینمای عباس کیارستمی و محسن مخملباف آشنا شدم. بعد از آن بود که مجیدی به من برای ساخت موسیقی فیلمش پیام داد و من هم به دلیل عشق به پیامبر اسلام و کار کردن با مجید مجیدی این کار را قبول کردم، چون مجیدی نسل های متعدد فیلمسازان را در هند مدیون خودش کرده است.

این آهنگساز بین المللی، شجاعانه ترین کارش در زندگی را ساخت موسیقی فیلم «محمد رسول الله (ص)» دانست و افزود: موسیقی فیلم های مجیدی تا پیش از این فیلم، مینی مال بود، اما او برای فیلم جدیدش موسیقی باشکوه می خواست و مدتی طول کشید تا متوجه بشوم چه در نظر دارد و بعد از آن کارم ساده شد.

وی درباره موسیقی فیلم «محمد رسول الله (ص)» و اینکه آیا از نوازنده های ایرانی و تم موسیقی ایرانی استفاده شده است، توضیح داد: مجید مجیدی می خواست موسیقی فیلمش جهانی باشد و قصدمان این نبود که پیام پیامبر اسلام تنها برای ایرانی ها و عرب ها باشد و نمی خواست این موسیقی نیز متعلق به این مناطق باشد، قرار بود موسیقی فیلم انعکاس دهنده دنیا و بازتاب دهنده سبک زندگی حضرت محمد (ص) باشد. بر این اساس، تم صلوات را با گروه کر بزرگی خلق کردیم. برخی از سولوها و همچنین دودوک را در ایران کار کردیم.

ای.آر رحمان در پایان گفت: از نوازنده های مصری، هندی و ایرانی نیز در بین نوازنده هایمان استفاده کردیم و قصدمان این بود در برکت ساخت این موسیقی همگی شریک باشند.

پایان پیام/425

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

سرلشگر صفوی در گرامیداشت سالروز آزادی خرمشهر:

الگوی مدیریتی شرایط جنگ می تواند بار دیگر ما را از بحران عبور دهد

خبرگزاری شبستان: مشاور رهبر معظم انقلاب گفت: امروز به فضل الهی همان عوامل قدرت ملی که موجب پیروزی های بزرگ شد می تواند برای ملت و مسئولان الگوی مدیریتی و رهنمود کلان، کارساز، پیش برنده و پیروزی آفرین باشد.

اخبار برگزیده شبستان