خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷

الثلاثاء ٢ ذو الحجّة ١٤٣٩

Tuesday, August 14, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - سینما و تلویزیون زمان :   ۱۳۹۷/۲/۵ - ۲۲:۲۹ شناسه خبر : ۷۰۱۸۶۷
در هم‌اندیشی «مطالعات پسااستعماری» عنوان شد:
آثار اصغر فرهادی با فیلم های مهم ایرانی در دهه های اخیر متفاوت است
خبرگزاری شبستان: جیووانی اسپانیولتی کارگردان ایتالیایی در هم‌اندیشی «مطالعات پسااستعماری» که چهارشنبه ۵ اردیبهشت در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، فیلم های اصغر فرهادی را آثاری متفاوت از فیلم های مهم ایرانی در دهه های اخیر برشمرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی شبستان،‌هم‌اندیشی «مطالعات پسااستعماری» با حضور لوسیا نجیب استاد رشته سینما، جیووانی اسپانیولتی کارگردان ایتالیایی، استاد سینما و نقد دانشگاه تور ورگاتا در رم و داور بخش مسابقه بین‌الملل، محمدمهدی فرقانی رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و حسین پاینده استاد نظریه و نقد ادبی و عضو هیات علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی ساعت 14 در محل دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست حسین پاینده درباره منشأ نظریه پسااستعماری در اندیشه های ادوارد سعید، متفکر فلسطینی مطلبی ارائه و این نظریه را به عنوان مبنای مهمی در مطالعات فیلم و سینما مطرح کرد.

 

وی بیان کرد: نگاه پسااستعماری در سینمای ایران چندان مورد توجه نبوده است که شاید دلیل اصلی این موضوع آن است که ایران برخلاف کشورهایی مانند هند، هیچگاه به طور مستقیم مستعمره کشور دیگری نبوده است.

 

لوسیا نجیب نیز رئالیسم را یکی از مبناهای مهم تفاوت سینمای اروپا و دیگر کشورهای جهان با سینمای آمریکا دانست و چند نمونه از فیلم های کشورهای مختلف را که دارای واقعگرایی سینمایی معناداری هستند، تحلیل کرد.

 

وی توضیح داد: چالش ها و مسائل مردم کشورهای مختلف در دنیای مدرن امروز، به شدت به هم مشابه شده اند و برای همین فیلم های ایرانی برای مخاطبان جهانی، فارغ از جغرافیا و محل تولید فیلم قابل فهم و توجه است.

 

در ادامه جیووانی اسپانیولتی کارگردان ایتالیایی درباره تجربه خود از مشاهده فیلم های ایرانی به ویژه آثار عباس کیارستمی و امیر نادری گفت: این آثار معرف سینمای جدید ایران در کنار سینمای آمریکا و اروپا بود.

 

وی در پایان به فیلم های اصغر فرهادی اشاره کرد و افزود: فیلم های اصغر فرهادی با توجه به تحولات اجتماعی، آثاری متفاوت از فیلم های مهم ایرانی در دهه های اخیر به حساب می آیند.

پایان پیام/294

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

ناطق نوری در رونمایی «الف. لام. خمینی»

امام(ره) هنوز یک راز تاریخی است

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام ناطق نوری با بیان اینکه امام(ره) یک سر تاریخی و جمع اضداد است، گفت: به این زودی ها نمی شود همه ابعاد امام را شناخت.

اخبار برگزیده شبستان