خبرگزاری شبستان

شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷

السبت ١١ رمضان ١٤٣٩

Saturday, May 26, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - ادبیات و نشر زمان :   ۱۳۹۷/۲/۲ - ۱۰:۰۱ شناسه خبر : ۷۰۰۸۹۸
یک استاد دانشگاه در گفتگو با شبستان:
«سعدی» برای ماندگاری در فرهنگ عامه زبان مردم شد
خبرگزاری شبستان: دکتر مقیسه با بیان اینکه جهانگردی و مردم‌داری باعث نفوذ سعدی در زندگی مردم شد، گفت: مردم دیدند و لمس کردند اما نمی توانستند بیان کنند ولی سعدی عجز آنها را در نهایت قدرتمندی و توانمندی بیان کرد.

دکتر محمدحسن مقیسه، استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر با بیان اینکه علت انتشار حکایات و ضرب‌المثل‌های سعدی در زندگی مردم را چند عامل می دانم به خبرنگار شبستان گفت: اول اینکه نبوغ سعدی در اینکه بتواند شعرهایش را به روش سهل و ممتنع بسراید، یعنی روشی که از طرفی شعر در نهایت سادگی و روانی است. از طرف دیگر چنان لطایف حکمی، معارف دینی و صنایع معنوی در جای جای نثر سعدی جای گرفته است که شاعران می خواهند مانند او شعر گویند اما وقتی تمرین می کنند به پای سعدی نمی رسند. نمونه اش این است که کتاب هایی که به روش سعدی بعد از سعدی نوشته شده است، هیچ یک نتوانسته اند جای بوستان و گلستان را بگیرند.

 

دکتر مقیسه جهانگردی و مردم‌داری سعدی را دومین عامل انتشار حکایات و ضرب المثل های سعدی در زندگی مردم دانست و افزود: سعدی حدود 30 سال از زندگی اش را به جهانگردی سپری کرد. سعدی تمدن ها، آداب و رسوم ملت های مختلف را دید و لمس کرد، با مردم های مختلفی از فرهنگ های متعدد و متضاد زندگی و نشست و برخاست کرد.سعدی بعد از سفر 30 ساله به شیراز اولین هدیه اش بوستان است که دنیایی از جهان دیدگی را در آن مشاهده می کنیم. سعدی سپس گلستان را نوشت. این دو مجموعه روانشناسی، جامعه شناسی، اخلاق، عرفان و معارف قرآن را به ما می آموزد.

 

وی تصریح کرد: سعدی از زندگی محسوس، ملموس و عینی صحبت می کند یعنی آنچه همه مردم آن را حس و لمس کردند. در عین اینکه مردم دیدند و لمس کردند اما نمی توانستند بیان کنند ولی سعدی عجز آنها را در نهایت قدرتمندی و توانمندی بیان کرده است. سعدی خواسته مردم و آنچه مردم لمس کردند را ملموس بیان کرد و همین باعث شده که زبان و نظم و نثر سعدی برای مردم بماند.

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سعدی به علوم زمانه خود واقف بود، افزود: سعدی به دو زبان فارسی و عربی که در زمانه خودش مهم بود کاملا مسلط بوده است. سعدی از فرهنگ و شعر فارسی استفاده کرد و هم ضرب المثل و حکایات عرب زبان ها را به فارسی درآمیخته و بیان کرده است.همین مساله باعث شده که شعر و حکایات سعدی با زندگی مردم در آمیخته باشد.

 

این پژوهشگر و نویسنده با اشاره به پنجمین دلیل ماندگاری حکایات و ضرب المثل و شعرهای سعدی در زندگی مردم خاطرنشان کرد: سعدی برخلاف برخی از شعرای ما که در زمینه محدود سخن گفتند در تمام زمینه های عرفانی، عشقی، ادبی، دینی، دنیوی، اخلاقی، برخورد با ظالمان و پادشاهان زمان سخن گفته است. سعدی تقریبا در تمام زمینه های اجتماعی، سیاسی، ادبی و دینی صحبت کرده است برای همین هر کس متناسب با نیاز و حال و هوای درونی خود می تواند از آثار سعدی استفاده کند. مجموعه این عوامل باعث شده که سعدی به انتشار ضرب المثل ها و حکایات در فارسی کمک کند و همین که برخی عبارات سعدی، حکایت و ضرب المثل شده است.

 

پایان پیام/31

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

مدیر موسسه نشر شهر در گفتگو با شبستان:

نشر شهر در چارچوب «مرکز علم» باغ کتاب دست به انتشار کتاب می زند

خبرگزاری شبستان: سید مجتبی حسینی با بیان اینکه نشر شهر در چارچوب «مرکز علم» باغ کتاب دست به انتشار کتاب می زند،گفت: سیاست ما در باغ کتاب تولید و نشرکتاب نیست بلکه افزایش سرانه مطالعه است.

اخبار برگزیده شبستان