خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷

الاثنين ١١ شوّال ١٤٣٩

Monday, June 25, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قرآن و معارف - حوزه های علمیه زمان :   ۱۳۹۷/۱/۳۰ - ۱۴:۰۴ شناسه خبر : ۷۰۰۴۶۱
اسماعیلی:
هدف دشمنان از ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمانان براندازی اسلام است
خبرگزاری شبستان: عضو شورای نگهبان با بیان اینکه خودشیفتگی دینداران مهمترین عامل عجب، کبر و جدایی از دیگران است، گفت: هدف دشمنان از ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمانان براندازی اسلام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، محسن اسماعیلی عضو شورای نگهبان در جلسه تفسیر نهج البلاغه که در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار شد، گفت: خودشیفتگی مومنان باعث عجب، کبر و جدایی از دیگران می‌شود دشمنان نیز با استفاده از این خصلت به تحریک عواطف متدینان دست می‌زنند تا بین آنان اختلاف افکنده و دشمنی برقرار کنند.


وی افزود: ایمان انسان مومن باید در عمل او ظاهر شود بنابراین معنای واقعی دین باطنی است که در ظاهر انسان دیندار آشکار می‌شود.


عضو شورای نگهبان با استناد به حکمت 125 و حکمت 227 نهج البلاغه، ابراز کرد: حضرت در این دو حکمت اسلام و ایمان را تعریف می‌کنند و می‌فرمایند: مراد از اسلام تسلیم بودن است که با یقین و تصدیق همراه است؛ بنابراین واقعیت اسلام در باطن انسان است که در ظاهر آشکار می‌شود.


اسماعیلی با بیان اینکه همیت، تعصب و غیرت از آثار تدین است، اظهار داشت: اهانت به مقدسات در همه نظام‌های حقوقی جرم است از این رو انسان نمی‌تواند چیزی را قبول داشته باشد ولی نسبت به آن بی‌تفاوت باشد بر همین اساس همیت، تعصب و غیرت فی نفسه بد نیستند بلکه زمانی این سه ویژگی بد می‌شوند که براساس جاهلیت باشند.


وی افزود: اگر دین انسان حق باشد و انسان نسبت به آن تعصب بورزد این امر ممدوح بوده ولی در غیر این صورت مذموم خواهد بود.


عضو شورای نگهبان با اشاره به جنگ صلح حدیبیه، گفت: در صلح حدیبیه مسلمانان در اوج قدرت قرار داشتند بر همین اساس تصمیم گرفتند همان سال به زیارت خانه خدا بروند و مشرکان نیز از ورود مسلمانان به شهر مکه جلوگیری کردند و پیامبراکرم(ص) بدون انجام جنگ و با آرامش و صحبت منطقی با قبول صلح حدیبیه به مدینه بازگشتند، در همین حین برخی از مسلمانان سطحی نگر این صلح را خطا دانسته و ناراحت شدند در حالی که خداوند پیروزی اصلی را نصیب آنان کرد بنابراین ناراحتی آن دسته از مسلمانان از روی همیت عاقلانه و صحیح نبود.


اسماعیلی ادامه داد: امام علی(ع) نیز همین منطق را در مواجه با دشمنانش در جنگ صفین استفاده کردند. در جنگ صفین دشمنان مدام به مسلمانان توهین می‌کردند و متاسفانه عده‌ای هم در لشگر امیرمومنان علی(ع) با توهین پاسخ آنان را می‌دادند که امام علی(ع) به آنان هشدار دادند و فرمودند: شما به جای بد دهنی با کلام نیکو با آنان سخن بگویید و دعایشان کنید تا سخن نیکوی شما در آنان اثر کند.


وی دینداری را از مقوله قلبی دانست، گفت: بر همین اساس دین انسان در معرض تحریک است و دشمنان از این فرصت استفاده می‌کنند تا در بین دینداران اختلاف ایجاد کنند. یکی از این اختلافات اسلام برانداز اختلاف افکنی بین دو گروه مسلمان شیعه و سنی است که این امر گاهی با نفوذ و گاهی هم با سردادن شعارهای غیر منطقی صورت می‌پذیرد.


عضو شورای نگهبان در پایان خاطرنشان کرد: شعار دینی گاهی ابزار براندازی اسلام می‌شود برای مثال در دوران رسول خدا مسجد ضرار مرکزی برای اختلاف افکنی و کفر بود که پیامبراکرم(ص) دستور آتش زدن آن را صادر کردند بنابراین مومنان باید زیرکانه با مسائل برخورد کرده و خداوند را عبادت کنند.

پایان پیام/487

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

« دلت پاک باشد»/ اعتقادی عوامانه یا ترویج اباحه گری؟

خبرگزاری شبستان: برخی معتقدند برای دینداری رابطه قلبی با خدا کافیست و نیازی به عمل به احکام نیست این افراد با تضعیف جایگاه شریعت به تدریج اباحه گری را ترویج داده و بستر رشد عرفان های کاذب را فراهم می کنند.

اخبار برگزیده شبستان