خبرگزاری شبستان

شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸

السبت ٢٠ رمضان ١٤٤٠

Saturday, May 25, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - مهدی باوران زمان :   ۱۳۹۷/۲/۲۹ - ۰۹:۱۴ شناسه خبر : ۶۹۷۹۹۶
تربیت نسل مهدوی (۱۱):
مهندسی ارتباط در خانواده مهدوی/نظر شهید مطهری درباره کیفیت صلح و سازش همسران
خبرگزاری شبستان: محور ارتباطات در یک خانواده مهدوی براساس اصل رحمت، کرامت، روابط عاطفی عمیق و ایجاد آرامش است،زیرا یک خانواده مهدوی با درک تفاوت مبنایی میان «خوشبختی» و «خوشی» تلاش خود را برای تامین خوشبختی یعنی سعادت دنیوی و اخروی به کار می بندد.

به گزارش خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان، در فرهنگ دینی؛ خانه و خانواده، هسته مرکزی اجتماع و مهمترین پایگاه تربیت و از مهمترین نهادهای انسان سازی به شمار می رود. نقش خانه و خانواده در صالح سازی، سالم سازی، مصلح پروری و نشر فضیلت ها، نقش انحصاری و بی بدیل است و از جمله مهمترین رسالت های دینی ما، ضمن مراقبت از خود، خودسازی و اصلاح فردی، توجه به کانون خانواده، استحکام بخشی و اصلاح گری نسبت به آن است تا از این طریق، خود و خانواده خویش را برای درک حرکت جهانی مهدوی آماده سازیم. حرکت در جهت تشکیل خانواده های مهدوی و تبدیل خانه ها به کانون تربیت محبان اهل بیت(ع) در برابر هجوم همه جانبه فرهنگی دشمن، امری لازم و بسیار مهم است، بدین منظور، سلسله گفت وگوهایی را با حجت الاسلام و المسلمین مهدی نیلی پور، مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اصفهان و مولف کتاب «خانواده مهدوی» داشته ایم که در ادامه یازدهمین شماره آن را می خوانید:

 

 

حجت الاسلام و المسلمین مهدی نیلی پور، مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اصفهان در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان اظهار کرد: در مقام مقایسه بین فرهنگ خانواده و تمدن مهدوی، اشتراکات و اهداف همسوی متعددی به چشم می خورد که پرداختن و توجه به این اصول مشترک در جهت تقویت فرهنگ خانواده در راستای همسویی و همانندسازی هرچه بیشتر با فرهنگ مهدویت می تواند تاثیرگذار باشد تا از این طریق بتوان به تربیت سربازان مهدی باور در خانواده خود بپردازیم که در شماره گذشته این گفتگو سه مورد از این ویژگی ها ذکر شد.

 

آرامش و رفاه؛ چهارمین اشتراک فرهنگ خانواده با فرهنگ مهدوی

 

وی با بیان اینکه اصل آرامش و رفاه چهارمین مولفه همسان سازی و همانندی فرهنگ خانواده با آرمان مهدویت است، تصریح کرد: انسان در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی خود، نیازمند دو مقوله آرامش و آسایش، خوشی و خوشبختی است و به آرامش بیش از آسایش نیاز دارد، آنچه امروزه بشر را در یک چرخه رنج و افسردگی و سردرگمی قرار داده است، توجه افراطی به آسایش و خوشی و تن آسایی و بی توجهی به عوامل پایدار آرامش و خوشبختی و روح آسائی است.

 

نیلی پور اضافه کرد: آسایش و خوشی مربوط به تن و امور مادی زندگی است و آرامش و خوشبختی عمدتا ناظر به روح و روان و امور معنوی زندگی است، ازجمله مولفه های یک جامعه مهدوی، توجه به آرامش و آسایش و فراهم آوردن عوامل خوشبختی در کنار خوشی و حتی مقدم بر آن است.

 

وفور نعمت و آسایش در عصر ظهور

 

مدیر بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) استان اصفهان گفت: پیامبر(ص) می فرمایند: «در امت من، مهدی قیام کند ... و در زمان او، مردم به چنان نعمت و برخورداری و رفاه دست یابند که در هیچ زمانی دست نیافته باشند. (و این رفاه شامل تمامی انسان ها خواهد بود چه) نیکوکار و چه بدکار. آسمان مکرر بر آنان ببارد (کنایه از وفور مواهب طبیعی) و زمین چیزی از روییدنی های خود پنهان نسازد».

 

وی با بیان اینکه خانواده سالم و صالحِ مهدوی و منتظر باید ضمن تلاش برای تامین آسایش و خوشی، هزینه های مادی و معنوی فراوان تری برای تامین خوشبختی و آرامش روحی اختصاص دهد، تصریح کرد: محور ارتباطات در یک خانواده مهدوی براساس اصل رحمت، سکونت، کرامت، روابط عاطفی عمیق و ایجاد آرامش استوار است زیرا یک خانواده مهدوی با درک تفاوت مبنایی میان «خوشبختی» و «خوشی»، تمام تلاش خود را برای تامین خوشبختی «سعادت دنیوی و اخروی» و در کنار آن برای تامین خوشی و رفاه به کار می بندد.

 

 

نیلی پور با اشاره به سفارش های اهل بیت (ع) در زمینه گرم نگاه داشتن کانون خانواده و ایجاد فضایی آرام در آن، افزود: امام سجاد (ع) می فرمایند: «وَ اَمّا حَقُّ الزَّوجَةِ فَاَنْ تَعْلَمَ اَنَّ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ جَعَلَها لَكَ سَكَنا وَ اُنْسا فَتَعْلَمَ اَنَّ ذلِكَ نِعْمَةٌ مِنَ اللّه ِ عَلَيْكَ فَـتُـكْرِمَها وَ تَرْفُقَ بِها وَ اِنْ كانَ حَقُّكَ اَوجَبَ فَاِنَّ لَها عَلَيْكَ اَنْ تَرْحَمَها؛ حق زن اين است كه بدانى خداوند عزوجل او را مايه آرامش و انس تو قرار داده و اين نعمتى از جانب اوست، پس احترامش كن و با او مدارا نما، هر چند حق تو بر او واجب تر است اما اين حق اوست كه با او مهربان باشى.»

 

مولف «خانواده مهدوی» با بیان اینکه پنجمین اصل در خانواده مهدوی وجود صلح و امنیت است، گفت: قانون «والصلح خیر؛ صلح و دوستی بهتر است» یک قانون قرآنی و اصل مترقی براساس نیازهای فطری انسان ها است، البته در کنار صلح، امنیت نیز از ضروریات زندگی انسانی و از نعمت های ناشناخته الهی است.

 

برقراری صلح پایدار، مهمترین دستاورد ظهور امام زمان (عج)

 

وی اضافه کرد: از مهمترین دستاوردهای دوران ظهور امام زمان (عج) برقراری صلح پایدار  براساس اصول انسانی و بشردوستانه در سراسر گیتی است؛ هرچند ایجاد چنین صلحی مستلزم از بین بردن موانع صلح پایدار یعنی زورگویان و ستمگران و حکومت های ضدبشری است اما در انتها، جهان شاهد برقراری این نظام صلح و دوستی خواهد بود.

 

نیلی پور با بیان اینکه یکی از مولفه های خانواده سالم، موفق و قرآنی، وجود صلح و سازگاری و امنیت عاطفی، اخلاقی و جسمی اعضای آن است، ابراز کرد: در قرآن کریم پیش بینی شده که در صورت متزلزل شدن روابط اعضاء از طریق حکمیت به سالم سازی و برگرداندن مسالمت و صلح پایدار در خانواده پرداخته شود.

 

دیدگاه شهید مطهری پیرامون لزوم صلح و سازش در خانواده

 

مولف کتاب «خانواده مهدوی» با اشاره به نظر شهید آیت الله مطهری پیرامون لزوم و چگونگی تامین صلح و سازش در خانواده خاطرنشان کرد: ایشان می فرمایند: «به ‏طور قطع در میان زن و مرد باید صلح و سازش برقرار باشد. اما صلح و سازشی که در زندگی زناشویی باید حکمفرما باشد با صلح و سازشی که میان دو همکار، دو شریک، دو همسایه، دو دولت مجاور و هم مرز باید برقرار باشد، تفاوت بسیار دارد .صلح و سازش در زندگی زناشویی نظیر صلح و سازشی است که میان پدران و مادران با فرزندان باید برقرار باشد که مساوی است با گذشت و فداکاری و علاقه مندی به سرنوشت یکدیگر و شکستن حصار دوگانگی و سعادت او را سعادت خود دانستن و بدبختی او را بدبختی خود دانستن، برخلاف صلح و سازش میان دو همکار یا دو شریک یا دو همسایه یا دو دولت مجاور. این گونه صلح ها عبارت است از عدم تعرض و عدم تجاوز به حقوق یکدیگر. در میان دو دولت متخاصم «صلح مسلح» هم کافی است. اگر نیروی سومی دخالت کند و نوار مرزی دو کشور را اشغال کند و مانع تصادم نیروهای دو کشور شود، صلح برقرار شده است زیرا صلح سیاسی جز عدم تعرض و عدم تصادم مفهومی ندارد .اما صلح خانوادگی غیر از صلح سیاسی است. در صلح خانوادگی عدم تجاوز به حقوق یکدیگر کافی نیست، از صلح مسلح کاری ساخته نیست. چیزی بالاتر و اساسی تر ضرورت دارد؛ اتحاد و یگانگی و آمیخته شدن روح ها باید تحقق پذیرد، همچنانکه در صلح و سازش میان پدران و فرزندان نیز چیزی بالاتر از عدم تعرض ضروری است. »

 

*براساس این گزارش، در دوازدهمین شماره از این سلسله گفتگو پیرامون دیگر مولفه های همسان سازی و همانند سازی فرهنگ خانواده با فرهنگ و آرمان مهدویت، بحث خواهیم کرد.

پایان پیام/376

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

پرتوی از آیه‌‌های مهدوی

وعده‌های قرآن درباره حتمی بودن حکومت جهانی امام زمان(عج)

از امام صادق(ع) درباره زبور و ذکر سوال شد. آن حضرت(ع) فرمودند: «ذکر نزد خداوند است و زبور، کتاب نازل شده بر داوود است و همه کتاب‌های نازل شده، نزد اهل علم است و آنان ما (اهل بیت) هستیم».

اخبار برگزیده شبستان