خبرگزاری شبستان

جمعه ۳۰ فروردین ۱۳۹۸

الجمعة ١٣ شعبان ١٤٤٠

Friday, April 19, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - علوم انسانی زمان :   ۱۳۹۷/۱/۲ - ۱۲:۵۷ شناسه خبر : ۶۹۶۹۲۲

داریوش شایگان درگذشت
خبرگزاری شبستان: داریوش شایگان، هندشناس و اندیشمند معاصر ایرانی و صاحب آثار در حوزه فلسفه تطبیقی دوم فروردین ماه درگذشت.

به گزارش خبرگزاری شبستان، داریوش شایگان، هندشناس و اندیشمند معاصر ایرانی صبح امروز، دوم فروردین ماه 97 در سن ۸۳ سالگی در بیمارستانی در تهران درگذشت.

 

بنابر این گزارش، غالب آثار شایگان به زبان فرانسه و در حوزه فلسفه تطبیقی بود.

 

این خبر را علی دهباشی مدیرمسئول و سردبیر ماهنامه «بخارا» و از دوستان نزدیک داریوش شایگان صبح امروز از طریق صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرد.

 

شایگان متولد سال ۱۳۳۱ در تهران بود و پس از اخذ مدرک دکترا در رشته هندشناسی در سال ۱۳۴۷ به ایران بازگشت و به تحقیقات خود پیرامون ادیان به‌ویژه ادیان هندی ادامه داد.

 

از جمله آثار وی می‌توان به آسیا در برابر غرب، ادیان و مکتب‌های فلسفی هند، تصوف و هندوئیسم، افسون زدگی جدید، هویت چهل تکه و تفکر سیار،   زیر آسمان‌های جهان،   بت‌های ذهنی و خاطره‌های ازلی،  سرزمین سراب‌ها،  انقلاب دینی چیست؟، آمیزش افق‌ها بینش اساطیری،  پنج اقلیم حضور،  در جستجوی فضاهای گمشده و فانوس جادویی زمان اشاره کرد.

 

شایگان پیش از انقلاب مدیرعامل بنیاد فرح پهلوی بود و طی سالیان اخیر از جمله کسانی بود که نشان شوالیه دولت فرانسه را دریافت کرد و بخاطر رمان «سرزمین سراب‌ها» جایزه انجمن نویسندگان فرانسوی را دریافت کرده بود.

 

پایان پیام/402

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

معرفی کتاب ...

گذری بر بنیان های فکری جامعه شناسان غرب و متفکران اجتماعی اسلام

علم پدیده ای فرهنگی است. هر فرهنگ مبانی فکری و بنیادی یا به عبارتی، جهان بینی و جهان شناسی مربوط به خود را دارد؛ از این رو، نمی توان علم را جدای از این مبانی فکری و فرهنگی تصور و ارزیابی کرد.

اخبار برگزیده شبستان