خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷

الأربعاء ٦ صفر ١٤٤٠

Wednesday, October 17, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - سبک زندگی زمان :   ۱۳۹۷/۱/۱ - ۰۸:۵۴ شناسه خبر : ۶۹۶۱۸۳
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت وگو با شبستان:
راه سرمایه گذاری پُرسود در اوقات فراغت
خبرگزاری شبستان: در سبک زندگی اسلامی وقت انسان شامل تقسیماتی می شود و بخشی هم به تفریح و لذت حلال اختصاص می یابد، یعنی تفریح نه تنها انسان را از مقصد دور نمی کند بلکه سرمایه ای خواهد شد تا او با نشاط بیشتری در عبودیت و کار و تلاش، عمل کند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: فرصت تعطیلات عید نوروز فارغ از اینکه زمانی است مغتنم برای دید و بازدیدها و استراحتی چندروزه پس از یک سال کار و تلاش، می تواند بهترین فرصت باشد برای انجام کارهایی که همیشه دلمان می خواست انجام شان دهیم، اما وقت اش را نمی یافتیم.

 

از این رو و به مناسبت فرا رسیدن ایام سال نو و تعطیلات نوروزی و به منظور بررسی کیفیت نگاه اسلام به اوقات فراغت با حجت الاسلام دکتر قاسم ترخان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به گفت وگو پرداختیم که مشروح آن به حضورتان تقدیم می شود:

 

 

تعطیلات نوروز و اوقات فراغت ناشی از آن چگونه می تواند فرصتی را فراهم کند تا ما نوع نگاه و سبک زندگی مان را اصلاح کنیم؟ اساساً اوقات فراغت در نگاه اسلام چگونه باید هزینه و صرف شود؟

 

پر کردن وقت فراغت مبتنی بر باورها است، بدون شک هست و نیست‌ها، باید و نبایدها و نوع زندگی (سبک زندگی) ما را می سازند و برای همین اگر بخواهیم اوقات فراغت که بخشی از سبک زندگی است، جهت دهی شود باید به فکر بنیادها باشیم. به بیان دیگر، سبک زندگی بر علائق مترتب است و علائق بر باورها متکی هستند. در واقع این باورها هستند که علائق را می سازند. اینکه گفته می شود همیشه باید در حرکت بود و بیکاری معنا ندارد به جهت مبنایی است که از قرآن و روایات اتخاذ کرده ایم.

 

کسی که تعریف دیگری از انسان و جهان دارد برای زمان فراغت خود نیز کاری را برمی گزیند و انجام می دهد که سازگار با باورهای اعتقادی اش باشد. پس باید پیش و بیش از هر چیز در تقویت باورهای اعتقادی همت کنیم تا بتوانیم علاوه بر استفاده بهینه از زمان خود، مطابق با سیره حضرت رسول(ص) و اهل بیت(علیهم السلام) گام برداریم.

 

ایام نوروز هم فرصت مناسبی است تا بتوان برنامه منسجمی را طراحی کرده و سیستم فکری و بدنی خود را به استفاده صحیح از زمان عادت دهیم.

 

بسیاری از افراد واقعا نمی دانند که چه طور از زمان خود استفاده کنند، هر فراغتی را به بطالت می گذرانند، چه نکاتی برای استفاده بهتر از زمان هایی نظیر نوروز وجود دارد که افراد بتوانند بهترین استفاده را داشته باشند؟

 

چندین نکته در این باب وجود دارد. نخست آنکه آیا اوقات فراغت داریم؟ بر اساس یک نگاه، اساساً ما اوقات فراغت نداریم و انسان در همه حال باید به سمت خدا حرکت کند «حرم در پیش و حرامی در پس»؛ «اگر رفتی، بردی و اگر خفتی مردی».

 

نکته دوم اینکه: قرآن از این سخن شیطان خیر می دهد که: «لأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقِيمَ». اگر نفس را مشغول نکنی، او تو را به خودش مشغول می کند. پس بیکاری عامل ناهنجاری ها است و باید ریشه کَن و اوقات فراغت به نحو صحیح پر شود.

 

نکته سوم اینکه اصلا در اوقات فراغت باید به چه اموری پرداخت؟ از مولی الموحّدین علی بن ابی طالب علیه السلام وارد شده است که آن حضرت(ع) می فرمایند: «للمؤمن ثلاث ساعات؛ فساعةٌ یُناجی فیها ربّهُ؛ و ساعةٌ یَرُمُّ مَعاشَهُ؛ و ساعةٌ یُخلّی بین نفسه و بین لَذَّتها فیما یَحِلُّ و یَجمُل».

بر این اساس، در سبک زندگی اسلامی باید وقت انسان به سه بخش تقسیم شود و بخشی به تفریح و لذت حلال اختصاص یابد. در این بخش اصل با لذت و تفریح و انبساط خاطر است، اما این تفریح هم شما را از مقصد دور نمی کند و سرمایه ای خواهد شد تا با نشاط بیشتری در دو بخش دیگر عمل کنید. یعنی قید «یحل و یجمل» را توأمان دارد.

 

این به معنای آن است که باید به اموری پرداخته شود که نیازهای جسمانی و روحی انسان را اشباع می‌کند آن هم اشباع حقیقی. اگر تفریح انسان را از آنچه برایش خلق شده دور نکند، اشباع حقیقی است نه کاذب. لذا تأکید بر خواندن کتاب ها با رعایت تناسب سن است و جذابیت در کارها حرف اول را می زند و پرداختن به ورزش و کارهای هنری از اولویت ها است.

 

در این بین نباید از ظرفیت فضای مجازی غافل ماند.

 

اینکه بسیاری امروز اوقات فراغت شان را در فضای مجازی می گذارنند، چه آثار دارد؟

 

فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید؛ الان در ایران چقدر جوانان ما از بازی های اینترنتی و ... استفاده می کنند؟، توجه به این امر یک ضرورت دینی است. باید در فضای مجازی آلودگی روح را به عنوان یک خطر جدی در نظر داشت: روح نباید آلوده شود اگر آلوده شد از مضرف آلودگی ها لذت می برد!

این فضا امکانی مناسب و یک ظرفیت است، اما اهمیت دارد که بدانیم از آن چه طور استفاده کنیم و در چه زمانی بهره مند شویم. فرصت دید و بازدید آن قدر پیش نمی آید آن هم در روزگاری که به دلایل مختلف و مشغله های متعدد افراد کمتر مثل گذشته فرصت دیدار دارند. پس چه بهتر که در این ایام به پاس صله رحم و احترام یکدیگر، کمتر حواس مان به فضای مجازی باشد و بیشتر در کنار هم باشیم.

 

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

استاد حوزه علمیه اصفهان:

پیاده روی اربعین ذهن جهان را نسبت به عاشورا حساس می کند

حجت الاسلام مسائلی با بیان اینکه پیاده روی اربعین یک حرکت مردمی، خودجوش و برخاسته از فرهنگ آزادگی است، گفت: اربعین فرصتی برای تعامل مسلمانان است چنان که در این ایام همبستگی و همدلی مردم ایران و عراق به اوج رسیده و در زیباترین حالات تجلی می یابد.

اخبار برگزیده شبستان