خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷

الاثنين ١١ صفر ١٤٤٠

Monday, October 22, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - علوم انسانی زمان :   ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ - ۱۴:۱۶ شناسه خبر : ۶۹۴۷۹۹
آیت الله رشاد؛
جایگاه رفیع فقه در هندسه علم دینی/فقه متعارف حاصل فرآیند نظریه پردازانه است
خبرگزاری شبستان: فقه در هندسه علم دینی جایگاه رفیعی دارد. فقه متعارف که معین کننده تکلیف مکلفان است حاصل یک فرآیند نظریه پردازانه است. بسیاری از قواعد فقهی و اصول عملی دارای مبانی معرفت‌شناسی هستند.

به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری شبستان به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی: جلسه ۱۰۰ شورای علمی راهبردی هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت‌الله علی‌اکبر رشاد در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.در این جلسه که بحث و بررسی پیرامون «چیستی و فرآیند نظریه‌پردازی در علوم نقلی» اختصاص داشت، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در این زمینه طی سخنانی گفت: علوم نقلی شامل فقه، اصول فقه، علم حدیث، علوم قرآنی و... است.

 

وی افزود: ولی هنگامی‌که دقیق‌تر به موضوع نگاه شود مثلاً در علم اصول فقه موارد عقلی و تجربی زیادی مشاهده می‌کنیم. بنابراین تفکیک کامل علوم نقلی از عقلی یک کار غیرمقدور است و باید تعاریف جدیدی در این زمینه ارائه شود.اصول فقه محتاج نظریه‌پردازی، با توجه به موضوعات نوین هستند.

 

اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است: توجه به تفاوت در روش‌شناسی در علوم نقلی و عقلی، مجاز بودن نظریه‌پردازی متفاوت با آرای فقهی مشهور، تشابه و تفاوت در نظریه‌پردازی فقهی با سایر علوم نقلی، امکان تولید قواعد فقهی جدید با توجه به مسائل مستحدثه.

 

آیت‌الله علی‌اکبر رشاد هم در این زمینه گفت: نظریه در حوزه علوم نقلی، نظریه در سایر علوم تشابهات فراوانی دارد و برخی تفاوت‌ها جزئی هستند.عناصر جوهری و بنیادین نظریه در همه حوزه‌های علمی و معرفتی یکسان و مشترک هستند ولی در هر علمی عرضیات وجود دارند که تفاوت‌ها را شکل می‌دهند.فی‌المثل اصول فقه و فقه علم نقلی صرف نیستند درحالی‌که مشحون از مباحث عقلی هستند.

 

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: فقه در هندسه علم دینی جایگاه رفیعی دارد. فقه متعارف که معین کننده تکلیف مکلفان است حاصل یک فرآیند نظریه پردازانه است. بسیاری از قواعد فقهی و اصول عملی دارای مبانی معرفت‌شناسی هستند.

 

حجت الاسلام خسروپناه نیز گفت: جلساتی که درباره چیستی،چگونگی و شیوه های نظریه پردازی در علوم مختلف در حال برگزاری است باید ادامه پیدا کند و در جلسه بعدی انشاله بحث نظریه پردازی در علوم رفتاری مطرح شود.

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

کارشناس فِرَق اسلامی

پیاده روی اربعین؛ راهبرد مقابله با اسلام هراسی و وحدت بر مدار محبت

حجت الاسلام جعفری فراهانی گفت: اربعین فرصت بسیار مناسبی است تا مردم از مذاهب و ملیت های مختلف، هم عقیده و همفکر با یکدیگر وارد تعامل و گفت وگو شوند. همچنین این گردهمایی مردمی سبب می شود تا زائران بیشتر در مورد عاشورا و حوادث آن مطالعه کنند.

اخبار برگزیده شبستان