خبرگزاری شبستان

جمعه ۱ تیر ۱۳۹۷

الجمعة ٨ شوّال ١٤٣٩

Friday, June 22, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - سبک زندگی زمان :   ۱۳۹۶/۱۲/۱۹ - ۱۰:۱۲ شناسه خبر : ۶۹۴۶۸۹
استاد حوزه علمیه قم؛
آیات مباهله و تطهیر و روایات، عصمت حضرت فاطمه(س) را ثابت می‌کند
خبرگزاری شبستان: فاطمه(س) نزدیک ترین موجودات روی زمین از زنان عالم نزد پیامبر(ص) است و این جایگاه والای ایشان را نزد پیامبر برای ما تبیین می کند.

به گزارش گزارش گروه اندیشه خبرگزاری شبستان به نقل از طلیعه: حجت الاسلام محمدجعفر مروجی طبسی، استاد حوزه با اشاره به دیدگاه دو آیه قرآن درباره حضرت فاطمه(س) واهل بیت پیامبر(ص) گفت: همه مفسران شیعه و سنی تصریح می کنند که مراد از «نساءنا» در آیه مباهله «فمن حاجک فیه من بعد ما جاءک من العلم فقل تعالوا ندع ابنائنا و ابناءکم و نسائنا و نساءکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنت اللّه على الکاذبین» یک نفر و آن هم حضرت فاطمه زهرا(س) است. نکته مهم در این آیه ضمیر جمع «نساءنا» است که دلالت بر عظمت مقام حضرت فاطمه(س) دارد. این در حالی است که ضمیر جمع و اراده مفرد در قرآن زیاد به کار رفته است.

 

وی افزود: نکته دوم این است که وجود مبارک پیامبر(ص) از میان همه زنان تنها حضرت زهرا(س) را برای مباهله می آورند و این نص صریح بر افضلیت ایشان است.

 

طبسی اضافه کرد: آیه دوم «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً» است. «ابن حجر مکی» که شافعی مذهب است در کتاب خود تصریح می کند که بیشتر مفسران بر این نظر هستند که آیه و شان نزول آن حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هستند.

 

وی ادامه داد: از این دو آیه دو مطلب استخراج می شود. اول عصمت اهل بیت و عصمت حضرت زهرا(س) و دوم افضلیت حضرت زهرا(س). از آیه تطهیر این طور می توان تفسیر کرد که همسران پیامبر(ص) شامل اهل بیت پیامبر(ص) نیستند زیرا هنگامی که پیامبر(ص) اهل بیت خود را تحت کساء درآوردند ام السلمه همسر پیامبر تحت کساء قرار نگرفت و پیامبر(ص) چنین اجازه ای را به او نداد. پیامبر(ص) در زمان حیات خود میان دایره همسر و اهل بیت(ع) خود جدایی قرار دادند.

 

طبسی با اشاره به جایگاه حضرت زهرا(س) از دیدگاه رسالت گفت: «حاکم نیشابوری» شافعی مذهب یکی از دانشمندان معروف است که در کتاب المستدرک علی الصحیحین حدیثی را به این مضمون نقل می کند که عایشه می گوید «من احدی را شبیه تر از فاطمه(س) به پیامبر(ص) از نظر سخن گفتن نیافتم. هر زمان بر پدر وارد می شد حضرت به او خوشامد می فرمود و با تمام وجود در برابر دخترش می ایستاد و دست او را می گرفت و بوسه می زد و در جایگاه خود می نشاند.» حاکم نیشابوری در بیان این حدیث تاکید می کند که این حدیث صحیح است.

 

وی اضافه کرد: چرا پیامبر(ص) حضرت زهرا(س) را در سمت راست یا چپ خود جای ندادند بلکه جایگاه خود را به او دادند؟ پیام این کار یعنی فاطمه(س) نزدیک ترین موجودات روی زمین از زنان عالم نزد من است و این جایگاه والای ایشان را نزد پیامبر برای ما تبیین می کند.

 

مروجی طبسی در ادامه گفت: عالم آخرت که از عالم دنیوی به مراتب بالاتر است و حاکم نیشابوری در کتاب خود از امام علی(ع) نقل می کند که «از پیامبر(ص) شنیدم که فرمود در روز قیامت منادی فریاد می زند ای اهل عالم چشم های تان را ببندید که فاطمه(س) می خواهد عبور کند.»  این روایت بهت آور و تکان دهنده است و عظمت حضرت زهرا(س) را در روزی که قرآن از آن به نام یوم الحسره تعبیر می کند، نشان می دهد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: یکی از موضوعات دیگری که درباره حضرت زهرا(س) وجود دارد مساله غضب اوست. جناب مسلم و جناب بخاری که هر دو از علمای بزرگ اهل سنت هستند روایتی را نقل می کنند که «خدا برای غضب فاطمه(س) غضب می کند و برای رضایت فاطمه(س) راضی است.» این روایت نشان می دهد این بانو تا چه میزان نزد پروردگار مقام دارد که رضایت او رضایت خدا باشد و یا غضب خدا در غضب فاطمه(س) باشد.

 

وی تصریح کرد: از این روایت می توان عصمت این حضرت را به اثبات رساند. کسی که غضبش، غضب خدا باشد و رضایتش رضایت خدا باشد محال است معصیت خداوند را انجام دهد لذا عصمت حضرت زهرا(س) ریشه در کتاب های درجه اول اهل سنت دارد.

 

طبسی بیان کرد: اگر ما بتوانیم عصمت حضرت فاطمه(س) را از این روایت صحیح ثابت کنیم می توانیم عصمت اهل بیت پیامبر را هم به اثبات برسانیم زیرا ایشان یکی از مصادیق اهل بیت پیامبر(ص) هستند. اما افسوس که بعد از رحلت پیامبر(ص) احترام این بانو نگه داشته نشد.

 

این محقق و نویسنده کشورمان بیان کرد: همه مسلمانان موظف بودند بعد از رحلت پیامبر(ص) به اهل بیت(ع) ایشان احترام کنند. طبق آیه «قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَى» پیامبر(ص) به امت خود می فرماید: من چیزی در برابر ۲۳ سال رسالت خود درخواست نمی کنم جز اینکه نسبت به اهل بیت من مدارا کنید.

 

وی در پایان گفت: تاریخ صحیح شهادت می دهد که بعد از رحلت پیامبر(ص) اهل بیت ایشان مورد ظلم و قتل قرار گرفتند و دلیل آن هم شهادت امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه(س) و ۵۰ سال بعد از رحلت پیامبر(ص) واقعه کربلا بود که بنی امیه فرزند دختر پیامبر(ص) را به فجیع ترین شکل به شهادت رساندند.

پایان پیام/9

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

عیسی عظیمی، مترجم «فوتبال و فلسفه» در گفت وگو با شبستان از روسیه؛

«روایت فلسفی از یک بازی دراماتیک» یا فوتبال چگونه ما را تغییر داد؟

خبرگزاری شبستان: اصلاً خود فوتبال و علت اینکه چه طور به اینجا رسید به دلیل حضور بسیار پررنگ درام است، درام در فوتبال به شدت حاضر است؛ درام همان چیزی است که اگر در هر چیز زندگی ما باشد، برایمان جذابیت پیدا می کند.

اخبار برگزیده شبستان