خبرگزاری شبستان

شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۸

السبت ١٤ شعبان ١٤٤٠

Saturday, April 20, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - علوم انسانی زمان :   ۱۳۹۶/۱۲/۱۲ - ۱۱:۰۸ شناسه خبر : ۶۹۳۰۶۶
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در دیدار با وزیر علوم عراق:
راه جلوگیری از بروز امثال داعش، تقویت تعهد و فکر فلسفی در جهان اسلام است
خبرگزاری شبستان: راه پالایش فکر جدید و راه درست جلوگیری از پدید آمدن گروه هایی مثل داعش، تقویت تعهد و فکر فلسفی در جهان اسلام است. چنان که می دانیم هیچ کدام از استدلال ها و روش هایی که اینها پی گیری می کنند، مورد تایید اسلام نیست.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حاشیه همایش «نقش اندیشه های فلسفی در گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در بیت الحکمه بغداد» با دکتر عبدالرزاق عبدالجلیل العیسی، وزیر علوم و تحقیقات عراق دیدار و گفت وگو کرد.

 

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در آغاز این دیدار با اظهار امیدواری نسبت به اینکه مراکز فلسفی در دوره جدید و جوانانی که فلسفه را در عراق و در دانشگاه و حوزه پیگیری می کنند، این راه را ادامه دهند، گفت: ما در ایران هم از افکار شهید صدر، هم از افکار فیلسوفانی مثل حضرت امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی(ره) و همین طور فیلسوف معاصر آیت الله جوادی آملی استفاده کردیم.

 

به گفته وی، آن چیزی که ما ارائه کردیم با عنوان حکمت متعالیه از آن یاد می کنند. مکتب فلسفی شهید صدر هم در ادامه حکمت متعالیه ملاصدرا است. البته این حکمت این ظرفیت را دارد که علاوه بر فلسفه سیاسی، فلسفه هنر، فلسفه اقتصاد و دیگر فلسفه های مضاف از آن منشعب می شود.

 

وی تصریح کرد: بر اساس مبانی حکمت متعالیه، ما فلسفه های سیاسی را در دو پارادایم تقسیم کردیم: دسته اول فلسفه هایی که اهتمام شان فقط بقای دنیوی است. دسته دوم فلسفه های الهی هستند که علاوه بر بقای دنیوی به بقای ابدی انسان هم می اندیشند. ما فکر می کنیم که اگر فیلسوفان ما به این بحث بپردازند و بقای اخروی را مورد توجه قرار دهند، بخش عمده ای از زمینه های فکری که باعث ایجاد گروه های تکفیری مثل داعش می شود، از بین می رود؛ به دلیل این که یکی از راه های جذب جوان ها همین بحث توجه به بقای ابدی است. چنان که می دانیم هیچ کدام از استدلال ها و روش هایی که اینها پی گیری می کنند، مورد تایید اسلام نیست.

 

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ادامه گفت: راه پالایش فکر جدید و راه درست جلوگیری از پدید آمدن چنین گروه هایی، تقویت تعهد و فکر فلسفی در جهان اسلام است. تصور می کنم در این مدت که خدمت دوستانی مثل دکتر احسان الامین در بیت الحکمه بودیم، قدم های بزرگی در این زمینه برداشته شده است.

 

دکتر لک زایی در پایان خاطرنشان کرد: ما به سهم خود در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم آمادگی داریم که در جهت تقویت فلسفه در جمع کشورهای اسلامی کمک کنیم و به هر حال این کار کمکی برای ارتقای امنیت همه کشورهاست.

پایان پیام/9

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

یک استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد:

تمدن از دل انتظارِ محدود به دعا خارج نمی شود/هویت سیاسی شیعه متاثر از مهدویت است

حجت الاسلام صادق نیا تاکید کرد: اگر کسی مهدویت را به یک فهم ذهنی تقلیل دهد، به اینکه منتظرانی باشند و شب تا صبح برای آمدن حضرت بقیه الله الاعظم(عج) دعا کنند یا اگر کسی مهدویت را به فهم سازمانی تقلیل دهد، از دل آن تمدنی خارج نمی شود.

اخبار برگزیده شبستان