خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷

الاثنين ١ ربيع الثاني ١٤٤٠

Monday, December 10, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - سبک زندگی زمان :   ۱۳۹۶/۱۲/۶ - ۱۰:۳۲ شناسه خبر : ۶۹۱۷۱۶
دبیر انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم در گفت وگو با شبستان:
خیز حوزه برای پای کار آوردن رسانه ها در تحول علوم/اخلاق و آزاداندیشی باید ذات رسانه شود
خبرگزاری شبستان: كمك به توسعه و تعميق علوم اسلامی و انسانی، برگزاری کرسی های آزاداندیشی و نشست های علمی و انجام مطالعات فرهنگی و رسانه ای، اخلاق و ارتباطات، اخلاق و رسانه، اخلاق و تبلیغ و ... از مهمترین محورهای کاری انجمن ارتباطات حوزه علمیه قم است.

حجت الاسلام سید محمود مرتضوی هشترودی، دبیر انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان درباره اهمیت استفاده از فناوری های ارتباطی در راستای پیشرفت جامعه گفت: انسان ها از نخستین مراحل تاریخ، با استفاده از شیوه و ابزارهایی هر چند ابتدایی، به تبادل اطلاعات پرداخته اند. این شیوه های بدوی به تدریج تکامل یافت تا اینکه در سال های اخیر، باب ظهور فناوری های ارتباط از راه دور، یعنی تلفن، رادیو و تلویزیون، تلویزیون کابلی، رایانه، ماهواره و اینترنت انجامید که با سرعت و کارایی چشمگیری، فرایند تبادل اطلاعات را در سراسر جهان افزایش داد.

 

وی ادامه داد: این فناوری ها هر چند پیوسته در حال تحول اند اما به طور معمول، روش های ارتباطی و فناوری های قدیمی تر را منسوخ نمی کنند بلکه با فراهم آوردن امکانات و ظرفیت های جدید، نحوه استفاده و کارکردهای آنها را ارتقا می بخشند. برای مثال، اینترنت تمامی حوزه های ارتباطات در روابط انسانی را دستخوش تحول کرده است به گونه ای که تمامی رسانه های سنتی و مدرن شامل: کتاب، روزنامه، مجله، رادیو و تلویزیون و ... به راحتی در بستر اینترنت قابل ارائه و دسترسی هستند که این ابزار به واسطه امکانات فناورانه ای که در اختیار مخاطب قرار می دهد، به قدرتمند شدن وی در کنترل ارتباط کمک کرده است.

 

مرتضوی هشترودی با بیان اینکه امروز مخاطب تنها دریافت کننده پیام و نظاره گر محتوایی برنامه های رسانه ای نیست، ابراز کرد: مخاطب در جهان معاصر می تواند به سرعت به هر پیامی بازخورد نشان دهد و در نحوه تولید آن تاثیرگذار باشد یا حتی خود به تولید پیام بپردازد، همچون فرآیندی که در روزنامه نگاری الکترونیک شهروندی مشاهده می کنیم و به این ترتیب، اینترنت زمینه ساز شکل گیری روش های متفاوت در بهره گیری از رسانه ها و در نهایت تغییر سبک زندگی شده است.

 

وی گفت: به عنوان مثال می توان به امکاناتی از قبیل روزنامه نگاری الکترونیک، تجارت الکترونیک، پست الکترونیک، کتاب الکترونیک، دولت الکترونیک و اجتماع الکترونیک اشاره کرد. بدون تردید جامعه ایرانی که اهداف فرهنگی متعالی را در این جهانِ پیچیده و پیوسته در حال تغییر دنبال می کند، خواستار طی کردن مسیر رشد و ترقی است و از این جهت باید قادر باشد ضمن در نظر گرفتن تمام مصالح و مقتضیات بومی و آموزه های دینی و فقهی، به نحوی مؤثر از فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی بهره گیرد که این امر علاوه بر شناخت کافی از ویژگی های این فناوری ها و پیامدهای استفاده از آنها، محتاج تدوین و موشکافی در مباحث دینی و فقهی مرتبط است.

 

مرتضوی هشترودی در ادامه به فعالیت های انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه در این باره اشاره و اظهار کرد: این انجمن خانه فلسفه رسانه و پاتوق متخصصان، علاقمندان و دانش پژوهان عرصه ارتباطات، تبلیغ، فرهنگ، هنر و رسانه و مکانی برای علاقمندان و متخصصان این علوم است تا دور هم جمع شوند، گپ بزنند و اگر مایل بودند سخنرانی، برگزاری میزگرد و طرح مباحث مورد علاقه خود بپردازند. در واقع این انجمن، دانشگاه ، دانشکده، پژوهشگاه، پژوهشکده، موسسه با مرکز غیر انتفاعی نیست، انجمن محل اجتماع نخبگانی است.

 

دبیر انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم با اشاره به اهداف این انجمن، بیان کرد: كمك به توسعه و تعميق علوم اسلامی و انسانی، تبادل نظر در زمينه آخرين دستاوردهای پژوهشی در حوزه مطالعاتی انجمن، پويایی ارتباطات علمی-تحقیقاتی میان پژوهشگران جهت آشنایی با فعالیت های علمی يكديگر، كمك به معرفی دانشمندان و پژوهشگران، ایجاد بستری مناسب جهت رقابت سازنده بين دانشمندان و قدردانی از فعاليت های تحقيقاتی آنان، ايجاد بستری مناسب جهت ارائه دستاوردهای سختافزاری و نرمافزاری محققان، ارتقای سطح دانش، مهارتهای فنی و ترويج فرهنگ علمی جامعه، نشاندادن توانمندی های علمی انجمن و تلاش جهت رفع نارسائي های علمی احتمالی، از اهداف این انجمن است.

 

وی در مورد وظایف این انجمن بیان کرد: جلب توجه دانشمندان حوزوی و دانشگاهی به حوزه مطالعاتی انجمن(ارتباطات، رسانه، فرهنگ، هنر و تبلیغ)، راه اندازی فرآیندی کارا در پاسخگویی به مسائل فقهی رسانه ها، گردآوری و چاپ مقالات در حوزه مطالعاتی انجمن، برگزاری نشست های علمی، برگزاری و همكاری علمی در همايش های علمی، برگزاری و همكاری علمی در برپایی كرسی های آزادانديشی، برگزاری كارگاه و دوره های آموزشی و پژوهشی در جهت اهداف انجمن، راه اندازی تارنما و پايگاه اطلاع رسانی و وبلاگ در خصوص ارتباطات و تبلیغ، بررسی و شناسايی نيازهای پژوهش فرهنگی، انجام طرح های پژوهشی در زمينه های فرهنگ، هنر و ارتباطات و مسائل مربوط، ارائه خدمات مشاوره علمی فنی و اطلاع  رسانی در ارتباط با برنامه های پژوهشی مرتبط، فراهم آوردن امكانات لازم و متناسب با برنامه ها و طرحهای پژوهشی، وظایفی است که انجمن برای خود تعریف کرده است.

 

مرتضوی هشترودی تاکید کرد: همچنین، برقراری ارتباط سازنده با موسسات و جوامع علمی و پژوهشی داخل و خارج از کشور و انجام پژوهش های مشترک در چارچوب قوانین و مقررات مربوط، ایجاد ارتباط علمی با نیروهای متخصص و خلاق در مراکز علمی و پژوهشی در جهت پیشبرد اهداف موسسه، بهره گیری از آخرین نتایج پژوهش ها و پژوهش های علمی در زمینه مطالعات فرهنگی، اتخاذ تدابیر لازم به منظور کاریست یافته های پژوهشی، برگزاری همايش ها و گردهمايیهای فرهنگی داخلی و خارجی طبق ضوابط و مقررات مربوط، اهتمام به انتشار تأليفات،ترجمه ها و يافتههای پژوهشی به صورت مكتوب، سمعی و بصری و رايانهای طبق ضوابط و مقررات مربوط، از دیگر وظایف انجمن محسوب می شود.

 

دبیر انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم، در مورد محور فعالیت های انجمن ابراز کرد: تشکیل کمیته های ارتباطات، رسانه، تبلیغ، هنر و فرهنگ که ذیل این پنج کمیته گروه های علمی و لجنه های تخصصی فعالیت دارند، انجام فعالیت هایی در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اسلامی سازی علوم و نشر معارف اهل البیت(ع)، انتشار پنج فصلنامه علمی پژوهشی با توجه به کمیته های انجمن، راه اندازی نشریه مکتوب و الکترونیک جهت نشر اخبار و فعالیت های انجمن و برگزاری و مشارکت در برگزاری همایش، کنفرانس و سمپوزیوم های علمی به صورت مجازی و فیزیکی و در حوزه استانی، منطقه ای و بین المللی از مهمترین این محورهای کاری به شمار می رود.

 

وی ادامه داد: برگزاری کرسی های آزاداندیشی و نشست های علمی در حوزه های تخصصی انجمن و مرکز، انعقاد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه ها، حوزه های علمیه، انجمن های علمی، سازمان های مردم نهاد داخلی و خارجی، مراکز و نهادهای علمی- پژوهشی دولتی و غیردولتی داخل و خارج از کشور، برگزاری کارگاه های آموزشی و پژوهشی در جهت اهداف انجمن، تشکیل گروه های تبلیغی چهره به چهره و سنتی(سفیران علمی انجمن ) جهت گروه های هدف از قبیل دانشگاه ها و مراکز علمی- تحقیقاتی در حوزه فعالیت مشترک با اهداف انجمن نیز از دیگر محورهای کاری است که در انجمن دنبال می شود.

 

مرتضوی هشترودی در پایان خاطرنشان کرد: تشکیل گروه هایی جهت انجام فعالیت های اجتماعی و علمی به صورت مجازی و اینترنتی، راه اندازی تارنما و پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم، ایجاد لجنه ها و گروه های علمی- پژوهشی جهت انجام و پیگیری طرح های تحقیقاتی و برگزاری دوره های علمی از قبیل (فقه مضاف شامل فقه ارتباطات، فقه اینترنت، فقه رسانه، فقه رادیو تلویزیون، فقه روزنامه نگاری و خبر و خبرگزاری، فقه اطلاع رسانی، فقه تبلیغات، فقه سینما، فقه هنر، فقه فرهنگ و...)، نگارش فرهنگ اصطلاح نامه و دائره المعارف فقه ارتباطات و رسانه، حقوق ارتباطات و رسانه، روش های پژوهش در رسانه، مطالعات فرهنگی و رسانه ای، اخلاق و ارتباطات، اخلاق و رسانه، اخلاق و تبلیغ، فرهنگ و ارتباطات، مدیریت و ارتباطات، مدیریت شبکه های اجتماعی، مدیریت فرهنگی نیز به همت انجمن و به منظور بهره مندی حداکثری از فضای رسانه ای برای ترویج و تعمیق آموزه ها و باورهای دینی انجام می شود.

 

 

 

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

یک پژوهشگر فضای مجازی تاکید کرد

نقض قاعده «نفی سبیل» در فضای مجازی/فقه باید بروزرسانی شود

آل داود با بیان اینکه قائده نفی سبیل به وضوح در فضای مجازی نقض شده است، گفت: در فضای مجازی با مباحث فقهی جدید مانند لایک حرام(پسندیدن حرام) روبرو هستیم که نمی توان با مسائل قدیمی آنها را مدیریت کرد لذا باید فقه این فضا عرضه شود.

اخبار برگزیده شبستان