خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۷

الأربعاء ٨ المحرّم ١٤٤٠

Wednesday, September 19, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : سیاسی - دولت زمان :   ۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۱۲:۳۷ شناسه خبر : ۶۹۰۱۸۳

دستاوردهای اقتصادی سفر روحانی به هند
خبرگزاری شبستان: رئیس جمهور کشورمان امروز از هند باز می گردد و در این سفر دستاوردهای اقتصادی فراوانی برای کشور به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار دولت خبرگزاری شبستان، حسن روحانی از روز ۵ شنبه در هند حضور دارد او در کنار ماموریت های فرهنگی و سیاسی به امضای قراردادهای اقتصادی فراوانی با طرف های هندی می پردازد.

 

بنابراین گزارش، مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد در تشریح دستاوردهای سفر رئیس جمهوری  و هیئت بلند پایه سیاسی و اقتصادی در سفر هند گفت: در زمینه اقتصادی سندهای همکاری به امضا خواهد رسید. از چند ماه گذشته مذاکراتی در این زمینه داشته ایم و تفاهم نامه هایی در این زمینه نهایی شده است و فردا 15 سند همکاری در بخش های مختلف میان ایران و هند امروز در دهلی نو به امضا  خواهد رسید. این سندها در زمینه اقتصادی، فرهنگی، کشاورزی، محیط زیست، راه و راه آهن و حوزه های دیگر موردعلاقه دو کشور است.  

 

کرباسیان گفته است: یکی از مهمترین سندهای همکاری که میان مقامات دو کشور امضاء خواهد شد درباره بندر چابهار و بحث ترانزیت از بندر است که می تواند هند را به آسیای مرکزی متصل کند.

 

وی ادامه داده است:هند یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت و محصولات پتروشیمی از ایران است  و صادرات به این کشور نیز به خوبی ادامه دارد و در حال حاضر مشکلی در زمینه بانکی و مالی با این کشور نداریم.

 

این در حالی است که قائم مقام وزیر راه وشهر سازی در امور بین الملل گفته که مذاکره با هندی ها برای انجام سرمایه گذاری در بخش های مختلف زیرساخت های حمل و نقل ایران از 2 سال پیش آغاز شده و در حال حاضر توافق های خوبی میان دو کشور در بخش های مختلف صنعتی و اقتصادی حاصل شده است.

 

اصغر فخریه کاشان  روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق قراردادی های منعقده بین دو طرف تاکنون بخشی از سرمایه گذاری های دولت هند در ایران به بار نشسته و بخشی دیگر در دست اقدام است.


وی اظهار داشت: سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری هندی ها در بندر چابهار برای نصب تجهیزات بندری، استفاده از فاینانس 150 میلیون دلاری دولت هند برای توسعه این بندر و فاینانس 150 میلیون دلاری دهلی نو برای خرید ریل، بخشی از سرمایه گذاری های شرکت های هندی در ایران است.


وی با بیان این که هم اکنون با شرکت های هندی برای سرمایه گذاری در ایران در حال مذاکره هستیم، گفت: در این مذاکرات تامین مالی فاینانس برای خرید 100 هزار تن ریل و خرید 300 هزار تن شمش فولاد برای تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان در دستور کار است تا بتوانیم سرمایه گذاری 200 میلیون دلاری شرکت های هندی را در این زمینه در ایران تسهیل کنیم.


فخریه یادآور شد: بر اساس یکی دیگر از مذاکرات انجام شده، هندی ها با فاینانس 200 میلیون دلاری در تکمیل خط آهن زاهدان - چابهار اظهار تمایل کرده اند و مقرر شده یک شرکت هندی سرمایه مورد نیاز تکمیل این خط را فاینانس (تامین مالی) کند و هم اکنون مذاکرات ما با هندی ها در زمینه انعقاد قرارداد در دستور کار قرار گرفته است.


قائم مقام وزیر راه وشهر سازی در امور بین الملل افزود: علاوه بر این هم اکنون مذاکرات شرکت های ایرانی و هندی برای ادامه خط آهن زاهدان - چابهار به مشهد و سرخس در دستور کار طرفین است تا در صورت امکان هندی ها در تکمیل ادامه این خط آهن در ایران سرمایه گذاری کنند.


فخریه کاشان به یک پروژه بزرگ سرمایه گذاری دیگر میان تهران و دهلی نو اشاره کرد و گفت: این پروژه مهم مربوط به تامین مالی خرید 200 لکوموتیو است که نیاز ما را در 15 سال آینده به لکوموتیو تامین خواهد کرد زیرا پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما نتوانستیم در این زمینه سرمایه گذاری کنیم و واردات لکوموتیو ایران بسیار محدود بوده است.


قائم مقام وزیر راه و شهر سازی در امور بین الملل بیان کرد: طبق مذاکراتی که که با هندی داشتیم قرار است بخشی زیادی از این لکوموتیوها با مشارکت شرکت های ایرانی در داخل تولید شود و با ورود شمش فولاد، قرار است ریل ملی در ذوب آهن اصفهان برای تامین نیازهای شرکت راه آهن و شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل ونقل تولید شود.

 

در همین حال، دهلی نو برای دور زدن مشکلات کانال‌های بانکی و پرداخت، به سرمایه‌گذاران هندی اجازه داد با استفاده از روپیه در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

 

پایگاه خبری بیزینس استاندارد به نقل از منابع آگاه نوشت‌: این تصمیم ماه گذشته برای گسترش تجارت و سرمایه‌گذاری میان دو کشور گرفته شد.

 

ایران سومین کشور پس از نپال و بوتان است که هندی‌ها می‌توانند به روپیه در آنجا سرمایه‌ گذاری کنند.

 

با مکانیسم جدید روپیه-ریال، سرمایه‌گذاران هندی معادل پول خود به روپیه، ریال دریافت می‌کنند تا سرمایه‌گذاری خود در ایران را عملیاتی کنند. این تصمیم پیش از سفر حسن روحانی - رییس جمهور ایران-  به هند گرفته شد.

 

به گزارش شبستان، البته در زمینه انرژی وضعیت ایران و هند رو به افول بوده است.

 

طبق آمار منابع آگاه، واردات نفت هند از ایران در ژانویه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰.۷ درصد کاهش یافت.

 

براساس خبر رویترز، آمار منابع رهگیری کشتی و واحد تحقیقات و پیش‌بینی نفتی تامسون رویترز نشان داد هند در ژانویه حدود ۴۹۵ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد که در مقایسه با دسامبر حدود ۳.۴ درصد و در مقایسه با ژانویه سال میلادی گذشته ۱۰.۷ درصد کاهش داشته است.

 

 

پایان پیام/281

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

عضو کمیسیون انرژی مجلس:

سیاستهایمان برای مقابله با تحریم نفتی آمریکا قابل اعلام نیست

میرزایی با بیان اینکه هدف آمریکا به صفر رساندن صادرات نفت ایران است، گفت: برخی سیاست هایی که قرار است برای مقابله با تحریم های نفتی آمریکا اعلام شود، قابل اعلام نیست.

اخبار برگزیده شبستان