خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

الاثنين ١٦ شعبان ١٤٤٠

Monday, April 22, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - تئاتر و هنرهای تجسمی زمان :   ۱۳۹۶/۱۱/۲۵ - ۱۶:۴۱ شناسه خبر : ۶۸۹۸۲۳
مسعود زنده روح کرمانی در نشست و افتتاحیه مسابقه «عکس سفر به خانه خدا»:
نگرش مسابقه «عکس سفر به خانه خدا» فرهنگی است
خبرگزاری شبستان: دبیر هنری مسابقه «عکس سفر به خانه خدا» با بیان اینکه نگاه این مسابقه سیاسی نیست و کاملا فرهنگی است،گفت:متاسفانه یا خوشبختانه حج مقداری سیاسی شده است، مناسک حج از ابتدا تا انتها روشن است اگر عکس خوبی باشد به دیوار می آید.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزارذی شبستان، نشست خبری و افتتاحیه مسابقه «عکس سفر به خانه خدا» با حضور مسعود زنده روح کرمانی دبیر هنری مسابقه و احسان محمدی، دبیر مسابقه و دبیرکل تشکل های فرهنگی هنری دانشگاه تهران ظهر امروز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه در سالن سینمایی دانشگاه تهران برگزار شد.

مسعود زنده روح کرمانی، دبیر هنری این رویداد نیز گفت:  مسابقه عکس زیاد در کشور برگزار می شود اما به این شکل که نگاهمان به عکس حج مردمی باشد نبود، همزمان با نزدیک شدن به حج این نمایشگاه برپا می شد اما اینکه حجاج باشد نبود و نگران بودیم که نتیجه کار چه می شود، اصولا عکاسی در مناسک حج مکروه هست و سخت صورت می گیرد؛ اما با این وجود تعداد آثار رسیده به این جشنواره زیاد بود.

وی افزود: 350 شرکت کننده در مسابقه «عکس سفر به خانه خدا» شرکت کردند که عکاسان شناخته شده نبودند و کسانی بودند که برای نخستین بار سفر حج را تجربه کردند. نگاه ما در آغاز برای انتخاب آثار نگاه مردمی بود در مسیر تصاویری دیدم که خیلی جذاب بود که از نگاه عکاسان دور مانده بود، ما به عکس و تصویر علاقه مند هستیم و جزو معدود کشورهای شرکت کننده در حج هستیم که زایران  عکاسی می کنند،آنها 1500 عکس گرفته اند؛ بر اساس علاقه مندی ها بیشترین تصاویر از مسجدالنبی و مسجدالحرام که از ممنوع ها گرفته شده است؛ آثاری که رسیده و آثاری که انتخاب شد مجموعه آثار، آثار جذاب و دیدنی است که با نگاه مردمی گرفته شده است،53 عکس از این عکاسان بر روی دیوار است و مجموعه قابل توجهی است.

 

 دبیر هنری مسابقه «عکس سفر به خانه خدا» همچنین درباره اینکه با توجه به اینکه عکاسان آماتور این تصاویر را ثبت کرده اند آیا در انتخاب آثار نگاه هنری مورد توجه قرار گرفته است ،گفت: ما در عکاسی مرزبندی نمی کنم کسی که دوربین به دست می گیرد و عکس می گیرد عکاس است بیشترین افرادی که در این نمایشگاه هستند کسانی هستند که تجربه این گونه عکس گرفتن را نداشتند با درونیات و تجربیات خودشان عکس گرفتند. بسیاری از این عکس ها در مناطق ممنوعه هستند عکاسان با تجربه نگاه های ویژه تری داشتند، ما تصورمان در ابتدا این بود که دست و دلبازتر آثار را انتخاب کنیم اما آنچه هر چقدر جلوتر رفتیم دیدیم که درونیات غلبه می کند و بهترین عکس ها را انتخاب کردیم در تمامی آثار حس لحظه ای بودن عکس ها مشهود است و عکاس با آرامش خود آن را به تصویر کشیده است. بخش کم تجربه تر در عکاسی حس های خود را بهتر به تصویر می کشد.

 

 

 

وی خاطر نشان کرد: عکس های این دوره تنوع زیادی ندارند و علت نداشتن تنوع هم تنها عکس برداری در مسجدالحرام و مسجدالنبی است چون حجاج از دیگر مناسک عکس برداری نمی کنند.

 

 

زنده روح کرمانی اظهار داشت:  متاسفانه یا خوشبختانه حج مقداری سیاسی شده است نگاه این مسابقه سیاسی نیست و کاملا فرهنگی است. مناسک حج از ابتدا تا انتها روشن است اگر عکس خوبی باشد به دیوار می آید، نگاه ما سیاسی نیست و نگاه فرهنگی و اجتماعی و برانگیخته از شخصی است که با عشق و علاقه کنار خانه خدا عکس می گیرد.

 

 

 

 

 

پایان پیام/32

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

نگاهی به زندگی مرتضی آوینی(۲)

زنده‌ترین روزهای زندگی یک مرد

مرتضی آوینی با مستند «روایت فتح»، مجموعه مقالات «توسعه و مبانی تمدن غرب» و «آینه جادو۱» مجموعه ای از مهمترین گنجینه های تصویری و تئوری هنر انقلاب را از خود به جای گذاشت.

اخبار برگزیده شبستان