خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۸

الأربعاء ٢٠ رجب ١٤٤٠

Wednesday, March 27, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - مهدی باوران زمان :   ۱۳۹۶/۱۱/۱۵ - ۰۹:۳۴ شناسه خبر : ۶۸۵۶۹۷
مطالبات مهدوی مردم از رسانه ملی؛
مهدویت را مهمان فیلم و سریال ها کنیم/چرا پاسخ رسانه ای به ادعاهای آخرالزمانی غرب نمی دهیم؟!
خبرگزاری شبستان: رسانه باید به مرتبط بودن نیاز روز جامعه با پیام مهدوی، توجه کند زیرا روش های تحمیلی و اجباری اثربخش نیست؛ همچنین، باید از منابع معتبر مهدوی استفاده و با اتخاذ منابع مناسب به نشر هدفمند آنها اقدام شود.

آمنه مستقیمی:‌ به گزارش خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان، رسانه ها در فرهنگ سازی، جریان سازی و گفتمان سازی یک رویداد در جامعه نقش مهم و تاثیرگذاری دارند و از این میان رادیو و تلویزیون قدرتمند تر و دارای نفوذ بیشتر هستند، در مقوله فرهنگ سازی گفتمان ناب مهدوی نیز رسانه ملی می تواند پررنگ ترین نقش را ایفا کند، برای بررسی برنامه ها و رویکردهای مهدوی رسانه ملی به میان مردم رفتیم و نظرشان را درباره میزان اثرگذاری رسانه ملی در تعمیق و تبلیغ باورهای مهدوی جویا شدیم و در نهایت نیز در گفت وگو با حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد میرصادقی، مسئول اجرایی معاونت پژوهش مرکز تخصصی مهدویت، پیشنهاداتی برای بهبود این فعالیت ها را به بجث گذاشتیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

برنامه های مهدوی صداوسیما جذاب نیست

 

حمید پورابوالقاسم، کارمند یک نهاد فرهنگی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه های مهدوی رسانه ملی را دنبال می کند، گفت: این برنامه ها به جهت نوع ارائه محتوا که اغلب به صورت کارشناس محور و سخنرانی صرف است، جذابیت مناسبی برای پیگیری کردن ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه هالیوود و مستندسازان غربی به صورت بسیار جذاب به ارائه مباحث آخرالزمان با قرائت خود می پردازند، بیان کرد: شخصاً چند مستند و فیلم های سینمایی مرتبط با موضوعات آخرالزمانی که در غرب تهیه شده است را دیده ام که شبهات بسیاری را در ذهن ایجاد می کرد و انتظار داشتم، رسانه ملی ما با ارائه برنامه های مناسب، پاسخ آنان را ارائه کند.

 

پورابوالقاسم اضافه کرد: برنامه کارشناس محور با حضور یک مجری و کارشناس، بدون هیچ میان برنامه مستند، جذابیت ندارد و نمی تواند نیاز مخاطب را پاسخگو باشد و قطعاً مخاطب شبکه را تغییر خواهد داد.

 

فیلم و سریال مهدوی تولید شود

 

رویا علیزاده، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی نیز در این باره بیان کرد: براساس نظرسنجی های تلویزیونی، برنامه های دینی رسانه ملی مخاطب آن چنانی ندارد، در حالی که فیلم ها و سریال ها دارای بیشترین مخاطب ها هستند، لذا باید مدیران و برنامه سازان برای ارائه مباحث دینی از جمله مهدویت به سمت ساخت سریال و فیلم حرکت کنند.

 

وی با اشاره به اینکه غربی ها میلیاردها دلار برای ساخت فیلم های سینمایی آخرالزمانی هزینه می کنند تا به دروغ جای بیندازند که آمریکا منجی جهان است، گفت: چرا در کشور ما برای ساخت یک اثر هنری فاخر در زمینه امام زمان (عج) که یک حقیقت انکارناپذیر هستند، هزینه نمی شود؟

 

علیزاده با بیان اینکه امروز زمانه ای نیست که ارائه معارف دینی صرفاً از طریق منبر و سخنرانی انجام شود، تصریح کرد:  عصر ارتباطات هر روز در حال پیشرفت و ارائه روش های نوین است، باید برنامه سازان روش های جدیدی را به کار گیرند تا مخاطبان نیز تمایل به پیگیری داشته باشند.

 

بیشترین ارتباط مخاطبان با صداوسیما است

 

 

 

بنابر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد میرصادقی، مسئول اجرایی معاونت پژوهش مرکز تخصصی مهدویت نیز در تحلیل فضای رسانه ای ما در پرداخت به مباحث مهدوی بیان کرد: هسته اصلی تشکیل ساختارهای اجتماعی براساس ارتباطات شکل می گیرد و بدون ارتباط، فرهنگی پدیدار نمی شود و بدون فرهنگ نیز جامعه ای شکل نمی گیرد، لذا این سه مقوله با یکدیگر مرتبط هستند.

 

وی با اشاره به اینکه ارتباط برای شکلگیری نیازمند ابزاری به نام «رسانه» است که یک فرستنده به کمک آن، پیام را به گیرنده منتقل می کند، ابراز کرد: رسانه انواع مختلفی دارد که در این میان، مخاطبان بیشترین ارتباط را با رادیو و تلویزیون یا همان رسانه ملی برقرار می کنند.

 

میرصادقی با اشاره به اینکه انسان امروزی محصول رسانه است و این واقعیتی تلخ محسوب می شود، گفت: انسان های امروزی بسیار درگیر و مرتبط با رسانه ها هستند.

 

گفتمان سازی مهدوی به همراهی رسانه ها نیاز دارد

 

مسئول اجرایی معاونت پژوهش مرکز تخصصی مهدویت در ارائه یک نسبت شناسی میان مهدویت و رسانه، ابراز کرد: دغدغه هر مسلمان و مومنی آن است که بداند رسانه چه ارتباطی با دین دارد و زمانی که از دین در رسانه ها  سخن به میان می آید، برای مخاطبان مهم است.

 

وی با اشاره به کارکردهای مهدویت در عرصه مدیریت رسانه ملی، گفت: مهدویت در عرصه مدیریتیِ رسانه ملی می تواند برنامه ریزی جامع آموزش داشته باشد و مدیریت ها را اثربخش و براساس شایسته سالاری شکل دهد.

 

مسئول اجرایی معاونت پژوهش مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: معارف مهدوی در عرصه نیروهای رسانه ملی نیز می تواند به گزینش افراد متخصص و کارآمد کمک کند و آموزش های مستمر مهدوی را برای کارشناسان و نیروهای رسانه برنامه ریزی کند.

 

تاثیر برنامه های تلویزیونی، نیازمند مخاطب شناسی است

 

وی با بیان اینکه برای تاثیرگذاری ارائه معارف مهدوی در رسانه ها به مخاطبان، باید مخاطب شناسی داشته باشیم، افزود: ارائه صحیح معارف مهدوی می تواند موجب جذب مخاطبان و اعتماد آنان به رسانه شود.

 

میرصادقی با ارائه پیشنهاداتی برای بهبود عملکرد رسانه ملی در زمینه ارائه مباحث مهدوی، تصریح کرد: رسانه ملی باید از پرداختن به گذشته به صورت افراطی پرهیز کند و نسبت به مسائل روز و تغییرات جامعه حساس باشد و مباحث و مطالب را براساس نیازهای روز ارائه دهد تا مطالب و برنامه عقب مانده و کهنه نباشد.

 

مسئول اجرایی معاونت پژوهش مرکز تخصصی مهدویت، اضافه کرد: اصحاب رسانه با شناخت از محتویات روز و روش های نوین تبلیغی و ارتباطی باید به ارائه مطالب و مباحث مهدوی بپردازند تا موجب جذب مخاطبان شود.

 

 

وی با تاکید بر اینکه برنامه های مهدوی رسانه ملی باید پیام محور باشد، گفت: رسانه باید به مرتبط بودن نیاز روز جامعه با پیام مهدوی، توجه کند زیرا روش های تحمیلی و اجباری اثربخش نیست بلکه باید از روش نرم برای ارائه مباحث بهره برد.

 

 

میرصادقی با بیان اینکه مسئولان رسانه ملی باید رویکرد عالمانه به مباحث مهدوی داشته باشند، تاکید کرد: این افراد باید از منابع معتبر مهدوی استفاده و با اتخاذ منابع مناسب به نشر هدفمند آنها اقدام کنند تا بتوانند فرهنگ انتظار و مهدویت را ترویج و از عملکرد احساسی و هیجانی پرهیز کنند.

 

عامیانه نگری و سطحی نگری، نقطه آسیب زای برنامه های مهدوی

 

مسئول اجرایی معاونت پژوهش مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه نگاه به مباحث مهدوی اول در سطح رسانه ملی و بعد در بطن جامعه باید به دور از عامیانه نگری و سطحی نگری باشد، اظهار کرد: متاسفانه این روزها برنامه سازان رسانه ملی جذب مخاطب را فدای ارائه مباحث عالمانه دقیق مهدوی کرده اند.

 

وی با اشاره به اینکه برنامه سازان باید ارزیابی مستمر از عملکرد خود براساس نظرسنجی از مخاطبان داشته باشند، گفت: ارزیابی نیازمند ایجاد اتاق فکر و گروه اندیشه ورز است تا دائماً به رصد نظرات مخاطبان بپردازند و با رفع نقایص، بهترین عملکرد را داشته باشند.

 

برنامه سازان مهدوی از نقاط قوت برنامه های غربی الگوبرداری کنند

 

وی با بیان اینکه غرب امروز تمام استعداد و توان رسانه ای خود را در زمینه مباحث مهدوی و آخرالزمانی به کار بسته است، افزود: برنامه سازان مهدوی رسانه ملی باید به صورت دائم فعالیت این رسانه ها را رصد کنند و در مقابل آنها به تولید برنامه های مناسب بپردازند و حتی در این مسیر از نقاط قوت آنها نیز الگوبرداری کنند.

 

میرصادقی در پایان با اشاره به اینکه برنامه سازان مهدوی باید نگاهی جهانی به این مباحث داشته باشند، خاطرنشان کرد: امام زمان (عج) حکومتی جهانی تشکیل خواهند داد، لذا باید معارف ناب مهدوی را در عصر غیبت به گوش تمام مردم جهان برسانیم و برای این امر رسانه ملی بهترین بستر محسوب می شود.

پایان پیام/376

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

یک کارشناس مهدوی تشریح کرد

فلسفه تشبیه امام عصر(عج) به بهار/سنت هایی که زمستان غیبت را تمام می کند

حجت الاسلام پرهیزگار با تبیین وجوه بهار بودن امام زمان(عج) و دولت کریمه ایشان، گفت: بنابر حدیثی نبوی(ص) مردم در زمان مهدی(عج) از نعمت های سرشاری بهره می برند که هیچ کسی قبل از آن از اینگونه نعمت ها برخوردار نبوده است. البته درک این بهار شروطی دارد.

اخبار برگزیده شبستان