به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر بابک عباسی، استاد فلسفه دین امروز در نشست نقد و بررسی کتاب فضایل ذهن که در سرای کتاب برگزار شد، گفت: انتشار ترجمه کتاب فضایل ذهن به فارسی گام مهمی بود، این اولین کتاب کلاسیک در معرفتشناسی معاصر است که به فارسی منتشر شده است. نظریه معرفتشناسی فضیلت گام مهمی بود و افق های تازه ای باز کرد و همچنان یک برنامه پژوهشی پیشرو است.
دکتر عباسی ادامه داد: کار مهم زگز اسکی این است که بین نظریه معرفت و نظریه اخلاق یک پیوند ایجاد کرد. نظریه زگز اسکی نظریه برتر است بدین معنا که ادعا می کند حتی مسایلی که رقبایش قادر به توضیح آنها نیستند را توضیح می دهد. نظریه زگز اسکی می گوید جستجوی معرفت امری است که در چهارچوب اخلاق قرار می گیرد، معرفت شناسی بخشی از فلسفه اخلاق است. زگز اسکی معرفت و معرفتشناسی را ذیل اخلاق و فلسفه اخلاق می فهمد. در مقابل نظریه زگز اسکی نظریه کواین مطرح است. زگز اسکی بدون اینکه بخواهد منکر دستاوردهای کوان شود معتقد است نظریه کواین برای فهم معرفت کافی نیست.
این استاد فلسفه دین خاطرنشان کرد: کلیفورد معرفت شناس دیگری است، همدلی زگز اسکی با کلیفورد تا اینجاست که نه تنها در اخلاق بلکه در کسب باور هم باید وجدان را پیش رو داشته باشیم. زگز اسکی در کنار سخن از اخلاق باور اخلاق گفتار را هم مطرح می کند، بدین ترتیب که ما مثلثی با سه ضلع اخلاق باور، اخلاق گفتار و اخلاق کردار داریم. زگز اسکی معتقد است عواطف نباید مایه سرافکندگی عقل باشند. زگز اسکی فضیلت گراست و معتقد است همان چیزهایی که فرد را در عرصه اخلاق فضیلت مند می کند همان هاست که در جستجوی معرفت به کار می آید. فضایل فکری و اخلاقی از هم جدا نیستند.
دکتر عباسی در مورد ارتباط معرفت شناسی فضیلت و خوب زیستن بیان کرد: زگز اسکی با بردن معرفت شناسی ذیل فلسفه اخلاق نقدا معرفت شناسی را به زندگی خوب پیوند زد، یک معنای زندگی خوب زندگی اخلاقی است. اگر ستون زندگی معرفت شناسی ما اخلاق محور باشد ربط معرفت شناسی با خوب زیستن مشخص می شود.
این استاد فلسفه دین اظهار داشت: معنای معرفت در انگلیسی سه دسته است، بلد بودن، آشنایی مستقیم داشتن و معرفت گزاره ای. به گفته زگز اسکی معرفت صورتی از خیر است و سعادت نیز صورتی از خیر است، طلب یکی از آنها را نمی توان از دیگری جدا کرد یعنی معرفت از زندگی خوب جدا نیست. زگز اسکی و بسیاری از فیلسوفان بزرگ بالاترین خوب را یک حالت فکری می دانستند. زندگی خوب زندگی فضیلتمندانه است. اگر بالاترین خیر حالت فکری باشد اینکه چگونه به این حالت برسیم، مهم است. ما برای زندگی خوب نیاز به معرفت و معرفت شناسی داریم، معرفت شناسی مهم است زیرا معرفت مهم است و معرفت مهم است زیرا مقدمه زندگی خوب است. پیوند معرفت شناسی و فضیلت در دل نقدی مطرح می شود که زگز اسکی به نظریه معرفت شناسی وارد می کند. در معرفت شناسی معاصر تمام بحث ها حول باور و گزاره صادق است. فضیلت شناسان از جمله زگز اسکی معتقدند معرفت نوعی تماس شناختی با واقعیت است. اگر زندگی را مهارت بدانیم فهم کمک می کند که این مهارت را بهتر بلد باشیم.
پایان پیام/
31
ضمیمه :