خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸

الثلاثاء ١٧ المحرّم ١٤٤١

Tuesday, September 17, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - ادبیات و نشر زمان :   ۱۳۹۶/۱۰/۲۵ - ۰۹:۴۸ شناسه خبر : ۶۸۲۴۸۷
نیکخواه آزاد:
قصه‌گویی به نیاز قابل توجه خانواده‌ها تبدیل شود
خبرگزاری شبستان:جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی باید با تداوم برنامه‌های خود در طول سال‌، قصه‌گویی را به نیازی قابل توجه برای خانواده‌ها و عموم تبدیل کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، وحید نیکخواه‌آزاد معتقد است ایجاد دغدغه در حوزه‌ی قصه‌گویی و تبدیل آن به یک نیاز عمومی یکی از وظایف جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی است.

 

داور دوره‌های پیشین جشنواره قصه‌گویی تاکید کرد: «ایجاد تلنگر در عموم مردم باید در قالب‌های مختلف و با ارایه طرح از سوی اتاق فکری خلاق صورت بگیرد.»

 

کارگردان نام‌آشنای سینمای کودک و نوجوان ادامه داد: «هر ساله شاهد بسته شدن پرونده‌ی قصه‌گویی در مراسم پایانی جشنواره هستیم. این در حالی است که این فعالیت باید در طول سال ادامه پیدا کند و ایجاد دغدغه با تبلیغات یا فعالیت‌های مختلف یکی از برنامه‌های اتاق فکر این جشنواره باشد.»

 

او به عمومی کردن هنر قصه‌گویی با برگزاری رقابت‌های غیرحرفه‌ای اشاره کرد: «امسال شاهد منطقه‌ای شدن جشنواره بودیم. می‌توان برای قصه‌گوهای غیرحرفه‌ای نیز چنین فرصتی را فراهم آورد و فرصت حضور در جشنواره را به آن‌ها داد. برگزاری این شیوه از رقابت باعث خبرسازی و توجه بیش‌تر مردم به جشنواره می‌شود.»

 

نیکخواه‌آزاد ادامه داد: «این شیوه از برگزاری رقابت را می‌توان به صورت مستمر ادامه داد. در مرحله‌ی دیگر می‌توان این رقابت را بین معلم‌ها و یا مربیان مهد برگزار کرد تا این دغدغه بین این بخش از فرهنگیان هم ایجاد شود.»

 

وی تقدیر از قصه‌گویان مستقل یا مروجان این امر را که به صورت شخصی در طی یک سال فعالیت کرده‌اند گام دیگری در راستای ارج نهادن به هنر قصه‌گویی خواند و گفت: «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانانان جایی برای قصه‌گویی است. در واقع اساس فعالیت آن قصه است. در انتشارات کانون قصه تولید می‌شود، در کتاب‌خانه قصه می‌خوانند، در مرکز تئاتر قصه می‌گویند، پس باید بگویم قصه‌گویی یکی از فعالیت‌های کانون نیست، همه‌ی فعالیت‌های کانون پرورش فکری است.»

 

این نویسنده در پاسخ به ضرورت همراهی دیگر نهادها در توسعه‌ی این دغدغه و هنر عنوان کرد: «کانون در صورت عدم همکاری‌ها خود می‌تواند به شیوه‌های متعدد عموم را آگاه کند. اگر امکان دسترسی به تمام دانش‌آموزان نیست با همراهی انجمن اولیا و مربیان می‌تواند قدمی بردارد. یا از فضای مجازی بهره برده و قصه‌ها را منتشر کند تا از این طریق عموم با قصه‌گویی آشنا شوند.»

 

نیکخواه‌آزاد در آستانه‌ی بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اشاره کرد: «باید بپذیریم که قصه‌گویی تبدیل به دغدغه نشده است، چرا که مادران و پدران امروز به خاطر این‌که در دوران جنگ متولد شده‌اند از این نعمت محروم بوده‌اند. بنابراین نمی‌توان از آن‌ها توقع داشت تا کاربردهای مفید قصه را بدانند یا بتوانند قصه بگویند، اما آگاهی بخشیدن به آن‌ها از طریق خود کودکان با انتشار پوستر و بروشور می‌تواند گام مهمی باشد.»

 

بیستمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از 2 تا 5 بهمن در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

پایان پیام/31

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

نگاهی به هزینه های فجر جهانی/ بخش دوم

«فجر جهانی» نیازمند حضور پررنگ اجتماعی

نقش و کارکرد جشنواره جهانی فیلم فجر با وجود هزینه هایی که برای تبلیغات تلویزیونی و محیطی اختصاص می یابد، هنوز برای عموم مردم روشن نیست.

اخبار برگزیده شبستان