خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶

الاثنين ٣ جمادى الثانية ١٤٣٩

Monday, February 19, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - سبک زندگی زمان :   ۱۳۹۶/۱۰/۲۸ - ۰۹:۲۵ شناسه خبر : ۶۸۱۹۲۷

نیاز به ترازو، معیار و میزان از مهمترین نیازهای آدمی است
خبرگزاری شبستان: از مهم ترین نیازهای انسان در زندگی که کمتر بدان توجّه می شود، نیاز به ترازو، معیار و میزان است. بدین معنا که انسان با خود ترازویی داشته باشد که امور را بدان بسنجد و از محکی بهره مند باشد که بدان سَرِه را از نا سَرِه جدا سازد.

به گزارش خبرنگار سرویس اندیشه خبرگزاری شبستان، در کانال تلگرامی مصطفی دلشاد تهرانی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه قرآن و حدیث آمده است:

 

از مهم ترین نیازهای انسان در زندگی که کم تر بدان توجّه می شود، نیاز به ترازو، معیار و میزان است. بدین معنا که انسان با خود ترازویی داشته باشد که امور را بدان بسنجد و از محکی بهره مند باشد که بدان سَرِه را از ناسَرِه جدا سازد.

گذشته از عقل که می تواند در صورت به اسارت نرفتن و در حجاب ننشستن، این نقش را بازی کند، آدمی به ترازویی نیاز دارد تا بدان بسنجد و فریب نخورد.

 چون بسی ابلیسِ آدم روی هست / پس به هر دستی نشاید داد دست

 پذیرفتن هر کس و هر چیز و پیروی کردن از هر کس و هر چیز، نابخردی و مایۀ گمگشتگی است. برای بار و بر گرفتن به زیر هر درختی نباید نشست و از هر کس و هر جایی راهبری نباید جُست.

دلا نزد کسی بنشین که او از دل خبر دارد  / به زیر آن درختی رو که او گُل های تر دارد

در این بازار عطّاران مرو هر سو چو بیکاران / به دکّان کسی بنشین که در دکّان شکر دارد

ترازو گر نداری ، پس تو را زو ره زند هر کس/ یکی قلبی بیاراید ، تو پنداری که زر دارد

تو را بر در نشاندد او به طرّاری که می آیم /  تو منشین منتظر بر در که آن خانه دو در دارد

به هر دیگی که می جوشد ، میاور کاسه و منشین / که هر دیگی که می جوشد درون چیز دگر دارد

 نه هر کِلکی شکر دارد ، نه هر زیری زَبَر دارد / نه هر چشمی نظر دارد ، نه هر بحری گهر دارد

 

امیرمؤمنان علی (ع) کِلکِ پر شکر و بحرِ پر گهر و معیارِ روشن برای زندگی هر بشر است.

ملّای روم ضمن حکایتی که خود پردازش نموده است، گوشه هایی از جمال و جلال امیرالمومنین امام علی (ع) را به اشارت با زبان بی مانند خویش بیان کرده است. آن حکایت این است که در نبردی، پهلوانی از پهلوانان عرب بر اثر ضربت امیرمؤمنان(ع) بر خاک افتاد و از شدّت خشم و ناراحتی و ناامیدی، آب دهان بر روی آن پیشوای پارسایان انداخت که افتخار پیامبران و دوستان خداست.

ولی آن پهلوان در ناباوری دید که امام(ع) دست از او کشید و به جای خشم گرفتن و انتقام گیری، حلمی پیامبرانه ورزید و بزرگوارانه او را بخشید و مانند باران رحمت بر وی بارید.

در این جا ، ملّای روم پرسش و پاسخ و گفت وگویی بلند میان آن پهلوان و پیشوای پارسایان ترتیب داده و دریافت های خود از کمالات و مراتب روحانی و معنوی امیرالمومنین امام علی (ع) را در معرض دیده و دل قرار داده است.

در آن میان خطاب به امیرمؤمنان(ع) گوید: ای علی! تو میزانِ میزان ها و ترازویِ ترازوهایی. تو آن ترازویی هستی که خوی و اخلاقی الهی داری و تو زبانۀ شاهین هر ترازویی. هر ترازویی به وسیلۀ تو میزان می شود. تو معیار عدالت و انسانیت و اخلاقی. هر کس هر ادعایی کرد با تو و اخلاق نیکوی تو و زندگی و حکومت اخلاق مدار تو سنجیده می شود.

امیرالمومنین امام علی (ع) آن انسانِ نمونه ای است که با شمشیر حلم، شکیبایی، گذشت و بزرگواری، گلوهای بسیار و خَلق بسیاری را از شمشیر بُرنده ای که می توانست زندگی آن ها را خاتمه بخشد، رهایی داد. آن پهلوان بی مانند که چشم روزگار نظیرش را ندیده، از جنگ و کشتن بیزار بود و جز در دفاع از سرِ ناچاری شمشیر نکشید و پیوسته تلاش کرد تا دشمنانِ پرکینۀ شمشیر کشیده را نجات دهد و حیات بخشد و هدایت نماید. آری، شمشیرِ حلم و گذشت و بزرگواری، از تیغ آهن تیزتر است؛ بلکه از صد لشکر هم پیروزی آورتر است. امام علی (ع) در کف، چنین شمشیری داشت.

تو ترازوی اَحَد خو بوده ای / بل زُبانۀ هر ترازو بوده ای

او به تیغِ حلم چندین حلق را / وا خرید از تیغ و چندین خلق را

تیغِ حلم از تیغِ آهن تیز تر  /  بل ز صد لشکر ظفر انگیز تر

پایان پیام/376

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

بررسی مولفه های تربیت نسل در سیره فاطمی در گفت وگوی شبستان با استاد حوزه(۱)؛

«ایثار»؛ نخستین اصل تربیتی حضرت زهرا(س) برای فرزندان/راه علاج نسل سوزی ها در سبک زندگی فاطمی

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام دکتر محسن قمرزاده با بیان اینکه در سیره تربیتی حضرت زهرا(س) با دو نسل مواجهیم، گفت: اولین اصلی که حضرت زهرا(س) در اصول رفتاری با فرزندان دارند و امروز بندرت در تربیت ها با آن مواجهیم، اصل تقدم دیگران بر خود یا ایثار است

اخبار برگزیده شبستان