خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸

الأحد ١٤ رمضان ١٤٤٠

Sunday, May 19, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - سینما و تلویزیون زمان :   ۱۳۹۶/۱۰/۱۷ - ۱۱:۱۹ شناسه خبر : ۶۸۰۸۴۸
طالبی:
تکلیف مستندساز، جست‌وجو برای یافتن حقیقت است
خبرگزاری شبستان: طالبی گفت: مستند ساز باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا مشکلات را ببیند و با نگاه آسیب‌شناسی، راهکاری را پیش روی مخاطبان قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از حوزه هنری، یاسر طالبی که با مستند «کاغذ یک درنگ مچاله» در هشتمین جشنواره مردمی عمار حضور یافت با بیان اینکه هر ارگان یا نهادی با هر نیتی بخواهد در وادی سینمای مستند و ترویج این نوع سینما و آگاهی‌بخشی مخاطبان بانی شود اتفاق خوبی است، اظهار کرد: جشنواره عمار که پسوند مردمی را با خود همراه دارد، از ابتدا سعی کرده با طبقات مختلف مردم ارتباط برقرار کند. این اتفاقات، اتفاقات خوشایندی است.

وی افزود: اگر فضای جشنواره عمار به سمت و سوی گرایش‌های سیاسی و صرفا به سمت موضوعی یک‌جانبه حرکت کند، بازخورد مثبتی نخواهد داشت و مانند بسیاری از فستیوال‌ها از سوی برخی مخاطبان پس زده می‌شود.

این مستندساز همچنین گفت: جشنواره عمار فضایی را فراهم کرده تا مستندهایی که قابلیت پخش از تلویزیون و جشنواره‌هایی که دولت برگزار می‌کند نیستند، در این فستیوال دیده شوند و این بزرگ‌ترین اتفاق است. وقتی مدیران فرهنگی و هنری مستندهایی که حساسیت‌برانگیز بوده و منتقد حرکات و رفتارهای سیاست‌مداران ما در بعد کلان هستند را در جشنواره ها می‌بینند، از این می‌ترسند که بار حقوقی برای آن‌ها داشته باشد و بازتاب منفی از اکران این آثار بگیرند. از ترس اینکه نوک پیکان اتهام مطبوعات و گرایش‌های سیاسی کشور به سمت آن‌ها نشانه برود، این فیلم‌ها را کنار می‌گذارند. در حالی که این آثار به شکلی معضلات جامعه را مطرح می‌کنند.

طالبی خاطرنشان کرد: فیلم‌هایی مانند «آب شهر» را در دوره‌های پیشین جشنواره مردمی عمار شرکت داده‌ام که تا به حال هرگز از تلویزیون پخش نشده است. این ماهیتا برای من روزنه امیدی بود که بدانم می‌توانم جامعه خود را نقد کنم. تکلیف مستندساز، آگاهی‌بخشی و جست‌وجو برای یافتن حقیقت است و باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا مشکلات را ببیند و با نگاه آسیب شناسی، راهکاری را پیش روی مخاطبان قرار دهد. برگ بنده جشنواره عمار هم نمایش این‌گونه آثار است.

وی با تاکید بر اینکه جشنواره عمار در انتخاب سوژه‌ها و فیلم‌ها نگاه جهان‌شمول داشته باشد، عنوان کرد: اگر دایره مخاطبان جشنواره را وسیع‌تر کنیم و دنبال همگرایی باشیم، نگاه‌های مختلف را جذب کنیم و با سعه‌صدر فستیوال را برگزار کنیم، موفق‌تر خواهیم بود. اگر موضوع ها و سرفصل‌های فیلم‌ها را محدود کنیم، تعداد خاصی می‌توانند در این فستیوال شرکت کنند. من نگرشم به عمار، جشنواره‌ای وسیع تر است.

وی با اشاره به مستند «کاغذ یک درنگ مچاله» که به بخش مسابقه هشتمین دوره جشنواره مردمی عمار راه یافته است، گفت: مرکز مستند سوره حوزه هنری یکی از اتفاقات خوب را در مسیر مستندسازی من رقم زد و از سوژه‌ای حمایت کرده که شاید خیلی ها به دلیل حساسیت‌های موضوعی، جرئت تولید و نمایش چنین اثری را نداشته‌اند. وقتی نگاه محسن یزدی و همکاران ایشان در مرکز مستند سوره حوزه هنری را دیدم که دغدغه منافع ملی را دارند خیلی خوشحال شدم و سعی کردم در فیلم «کاغذ یک درنگ مچاله» لایه‌های پنهان یک مسئله را کالبدشکافی کنم. مشارکت و همکاری درستی بین من و مرکز مستند سوره شکل گرفت. البته سعی کردم یک مستند تلویزیونی خوب بسازم و خوشبختانه مسئولان حوزه هنری هم از این اثر راضی بودند.

پایان پیام/31
کلید ‫واژه‌ها:
|
|
|

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

تروریسم در سینمای آمریکا با نگاهی به «Homeland»/ بخش دوم

تصویر غیرواقعی ایران در سینمای آمریکا

تصویری که تاکنون از ایران در فیلم ها و سریال های آمریکایی به نمایش درآمده، با واقعیت های ایران در تضاد است.

اخبار برگزیده شبستان