خبرگزاری شبستان

جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۸

الجمعة ١٨ صفر ١٤٤١

Friday, October 18, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اصفهان - زمان :   ۱۳۹۶/۸/۲۷ - ۱۲:۰۹ شناسه خبر : ۶۷۰۳۴۶
گزارش شبستان از اجرای یک سنت مذهبی در بافران
آیین سنتی «ﺟﻮﺵ» اعلام آمادگی عزادارن برای مبارزه با ظلم است
خبرگزاری شبستان: جوش یا حلقه ماتم ﺍﺯ ﺁﻳﻴﻦ ﻫﺎﻱ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﺭ ﻭ ﺣﻤﺎﺳﻲ بافران ﻛﻪ ﺟﻨﺒﻪ ﺯﻳﺒﺎﻳﻲ ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻭ ﻧﻤﺎﻳﺸﻲ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﭘﺮﻣﺤﺘﻮﺍیی ﺩﺍﺭﺩ. ﺟﻮﺵ ﻭ ﺧﺮﻭﺵ ﻭ ﺑﻴﻌﺖ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﺍﻥ ﺑﺎ ﺍﺋﻤﻪ ﺍﻃﻬﺎﺭ ﻭ ﻗﻴﺎﻡ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ(ﻉ) ﻭ ﺍﻋﻼﻡ ﺍﻧﺰﺟﺎﺭ ﺍﺯ ﺑﺪﻋﻬﺪﻱ ﻛﻮﻓﻴﺎﻥ وجه تسمیه آن است.

خبرگزاری شبستان-اصفهان:

آیین سنتی «جوش» ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺩﺭ ماه های محرم و صفر ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻭﻳﮋﻩ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﻭ ﺷﺐ ﻫﺎﻱ ﺗﺎﺳﻮﻋﺎ ﻭ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍ ﺩﺭ  ﺑﺎﻓﺮﺍﻥ ﻭ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﻫﺎﻱ ﻫﻤﺠﻮﺍﺭ ﺑﺎ ﺍﻧﺪﻛﻲ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺩﺭ ﻓﺮﻡ ﻭ ﻣﺤﺘﻮﺍ برگزار می شود.

 

ﻭﺟﻪ ﺗﺴﻤﻴﻪ ﺟﻮﺵ ﻳﺎ ﺣﻠﻘﻪ ﻣﺎﺗﻢ ﻧﻮﻋﻲ ﺟﻮﺵ ﻭ ﺧﺮﻭﺵ ﻭ ﺍﻋﻼﻡ ﺑﻴﻌﺖ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﻋﻠﺖ ﻭ ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺟﻮﺵ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻗﻮﺍﻝ ﮔﺬﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﺟﺴﺘﺠﻮ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺗﺎﺭﻳﺨﻲ ﺩﻭ ﻗﻮﻝ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ. ﻗﻮﻝ ﺍﻭﻝ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺟﻮﺵ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﺣﻠﻘﻪ ﻣﺎﺗﻢ ﻭ ﻧﻮﻋﻲ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﻱ ﻭ ﻫﻤﺪﺭﺩﻱ ﻭ ﻧﻮﺣﻪ ﺳﺮﺍﻳﻲ ﺩﺭ ﺳﻮگ ﺳﺮﻭﺭ ﺷﻬﻴﺪﺍﻥ ﺣﺴﻴﻦ ﺑﻦ ﻋﻠﻲ (ﻉ) ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺯﻧﺠﻴﺮﺯﻧﻲ ﻭ ﺳﻴﻨﻪ ﺯﻧﻲ ﻭ... ﺍﺷﻌﺎﺭ ﺣﺰﻥ ﺍﻧﮕﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﺳﺎﻱ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻈﻠﻮﻡ ﻭ ﺧﺎﻧﺪﺍﻥ ﻣﻄﻬﺮﺵ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﻲ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪ.

ﻗﻮﻝ ﺩﻭﻡ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺗﺮ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻝ ﺗﺮ ﻣﻲ ﺁﻳﺪ ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻭﺟﻪ ﺗﺴﻤﻴﻪ ﺟﻮﺵ ﺍﺳﺘﻨﺒﺎﻁ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﺎ ﻛﻨﻜﺎﺵ ﺩﺭ ﺍﺷﻌﺎﺭ ﻭﺯﻳﻦ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﻠﻘﻪ ﻱ ﺩﺍﻳﺮﻩ ﻭﺍﺭ ﺑﺎ ﺁﻫﻨﮓ ﺧﺎﺹ ﺣﻤﺎﺳﻲ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﺟﻮﺵ ﻭ ﺧﺮﻭﺵ ﻭ ﺑﻴﻌﺖ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﺍﻥ ﺑﺎ ﺍﺋﻤﻪ ﻱ ﺍﻃﻬﺎﺭ ﻭ ﻗﻴﺎﻡ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ(ﻉ) ﻭ ﺍﻋﻼﻡ ﺁﻣﺎﺩﮔﻲ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﺍﻥ ﺟﻬﺖ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﻇﻠﻢ ﻭ ﺗﻌﺪﻱ ﻭ ﺍﻋﻼﻡ ﺍﻧﺰﺟﺎﺭ ﺍﺯ ﺑﺪﻋﻬﺪﻱ ﻛﻮﻓﻴﺎﻥ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﺼﻤﺖ ﻭ ﻃﻬﺎﺭﺕ ﻭ ﺍﻋﻼﻡ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﮔﺮﭼﻪ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻡ ﻛﺮﺑﻼ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ ﺗﺎ ﻣﻮﻻﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﻱ ﻛﻨﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﺍﻛﻨﻮﻥ ﺑﺎ ﺑﻴﻌﺖ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﻱ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺟﺎﻥ ﻓﺸﺎﻧﻲ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﻭ ﺍﺋﻤﻪ ﻱ ﺍﻃﻬﺎﺭ (ع) ﻫﺴﺘﻨﺪ.

 

ﺟﻮﺵ ﻫﻤﺎﻥ ﺣﻠﻘﻪ ﻣﺎﺗﻢ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺪﻳﻦ ﺷﻜﻞ ﺍﺟﺮﺍ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ ﻛﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺗﺠﻤﻊ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﺻﺤﻦ ﺣﺴﻴﻨﻴﻪ بافران ﺩﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻭﻗﺖ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﻱ، ﻣﺮﺩﺍﻥ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺩﺍﻳﺮﻩ ﺍﻱ ﺑﺰﺭگ ﮔﺮﺩﺍﮔﺮﺩ ﺣﺴﻴﻨﻴﻪ ﻣﻲ ﺍﻳﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺷﻌﺎﺭ ﻫﺎ ﻭ ﻧﻮﺣﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺩﻭ ﻧﻴﻢ ﺩﺍﻳﺮﻩ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻫﺮ ﻧﻴﻢ ﺩﺍﻳﺮﻩ ﺭﺍ ﻳﻚ ﻳﺎ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﺣﻠﻘﻪ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻴﻢ ﺩﺍﻳﺮﻩ ﻭﻳﮋﻩ ﺧﻮﺩ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻫﺎﻱ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺩﺳﺖ ﻧﻈﻢ ﻭ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﻧﻮﺣﻪ ﺣﺰﻥ ﺍﻧﮕﻴﺰ ﺟﻮﺵ ﺭﺍ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ . ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﺩﺭ ﻧﻘﺶ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻧﻮﺣﻪ ﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

 ﻧﻮﺣﻪ ﻫﺎﻱ ﺟﻮﺵ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻫﻨﮕﻴﻦ ﻭ ﻛﺸﺪﺍﺭ، ﺁﺭﺍﻡ ﻭ ﺗﻮﺍﻡ ﺑﺎ ﻣﺘﺎﻧﺖ ﻭﻳﮋﻩ ﺍﻱ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻱ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻭ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺑﻨﺪﻱ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺍﻭﻟﻴﻦ ﻣﺼﺮﻉ ﻫﺮ ﺑﻴﺖ ﺭﺍ ﻳﻚ ﮔﺮﻭﻩ ﺑﺎ ﺻﺪﺍﻱ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﻣﺼﺮﻉ ﺩﻭﻣﺶ ﺭﺍ ﮔﺮﻭﻩ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺎ ﺻﺪﺍﻳﻲ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ.

 

ﺩﺭ ﻓﻀﺎﻱ ﺧﺎﻟﻲ ﻣﻴﺎﻥ ﺣﻠﻘﻪ ﻣﺎﺗﻢ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﻫﻤﻨﻮﺍ ﺑﺎ ﺻﺪﺍﻱ ﺳﻮﮔﻮﺍﺭﺍﻥ ﺩﻫﻞ ﻣﻲ ﻛﻮﺑﻨﺪ ﻭ ﺩﻫﻞ ﺯﻧﻲ ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺟﻮﺵ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﺷﻮﺭ ﻭ ﺟﻮﺵ ﻧﻴﺰ ﺑﺎ ﻫﻤﻴﻦ ﺻﺪﺍﻱ ﺩﻫﻞ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﺩﻫﻞ ﺯﻧﻲ ﺩﺭ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺟﻮﺵ ﻣﻬﺎﺭﺕ ﻭﻳﮋﻩ ﺍﻱ ﻣﻲ ﻃﻠﺒﺪ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻭﺭﺯﻳﺪﻩ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.

ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﺍﻭﻝ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺟﻮﺵ، ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﺍﻥ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺑﺎ ﺻﺪﺍﻱ ﺩﻫﻞ ﻭ ﻧﻮﺣﻪ ﻫﺎ ﺩﺳﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺳﻴﻨﻪ ﻣﻲ ﻧﻬﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﻧﻈﻢ ﻓﺮﻭﺩ ﻣﻲ ﺁﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺣﺮﻛﺖ ﺟﻠﻮﻩ ﺍﻱ ﺟﺬﺍﺏ ﻭ ﺷﻮﺭﺍﻧﮕﻴﺰ ﺩﺍﺭﺩ. ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﭘﺎﻳﺎﻧﻲ ﺟﻮﺵ، ﺑﻪ ﺷﻴﻮﻩ ﺧﺎﺻﻲ ﺳﻴﻨﻪ ﺯﻧﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺳﻴﻨﻪ ﺯﻧﻲ ﻧﻴﺰ ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺑﺎ ﺻﺪﺍﻱ ﺩﻫﻞ ﻭ ﻧﻮﺣﻪ ﻫﺎﻱ ﺧﺎﺹ ﺟﻮﺵ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﻫﺮ ﺳﺎﻝ  ﺍﺟﺮﺍ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ ﻭ ﻛﺎﻣﻼً ﺯﻧﺪﻩ ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺍﺳﺘﻘﺒﺎﻝ ﻣﺮﺩﻡ  ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺧﻄﺮﻱ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻬﺪﻳﺪ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺴﻦ ﻭ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺷﺮﻛﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻋﺸﻖ ﻭ ﺍﺭﺍﺩﺕ ﺧﺎﺻﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ ( ﻉ) ﻭ ﻳﺎﺭﺍﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﺭﺍ ﺍﺟﺮﺍ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ.

پایان پیام/121

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

در راستای تبادل اسناد و کتب خطی صورت گرفت؛

انعقاد تفاهم نامه فرهنگی حرم هلال بن علی(ع) و حرم حضرت ابوالفضل(ع) در کربلا

مدیر اجرایی حرم هلال بن علی(ع) از انعقاد تفاهم نامه فرهنگی بین کتابخانه و مرکز اسناد آستان هلال بن علی (ع) آران و بیدگل و حرم حضرت ابوالفضل العباس (ع) در کربلا خبر داد.

اخبار برگزیده شبستان