خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶

الأربعاء ٢٤ ربيع الأوّل ١٤٣٩

Wednesday, December 13, 2017

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اجتماعی - آموزش و پرورش زمان :   ۱۳۹۶/۸/۲۷ - ۱۰:۴۶ شناسه خبر : ۶۷۰۲۹۷

مدارس فرسوده پاشنه آشیل امنیت دانش آموزان
خبرگزاری شبستان:تعداد ۱۱ درصد از مدارس کشور نیاز به تخریب و نوسازی دارند و تعداد ۱۸ درصد از مدارس باید بازسازی شوند. به دلیل کمبود اعتبارات فرایند نوسازی و بازسازی به کندی پیش می رود.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، تعداد مدارسی که چندین دهه از عمر آنان گذشته است در کشور کم نیست. برخی از مدارس عمری بالای 60 و ۷۰ سال دارند اما همچنان محل تحصیل دانش آموزان محسوب می شوند.

 

مدارسی که عمری از آنان سپری شده است و نوسازی نشده اند با یک زلزله کم ریشتر نیز کامل تخریب می شوند. در زلزله اخیر کرمانشاه 78 مدرسه در مناطق زلزله زده کامل ویران شدند.

 

مدارسی که به گفته ی مسئولان وزارت آموزش و پرورش بالای 20 سال عمر داشته اند و فرسوده بودند. شدت فرسودگی به گونه ای بوده است که وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران گفت؛ خدا را شاکریم این زلزله در روز نبوده است، تعداد زیادی از دانش آموزان را در مدرسه از دست می دادیم.

وضعیت پایتخت نیز خیلی بهتر از استان های دیگر نیست. مدارسی که اغلب بالای 50 سال عمر دارند و فرسوده شده اند. با این وجود محلی برای تحصیل دانش آموزان هستند. اگر زلزله با ریشتر پایین نیز رخ دهد، فاجعه ای را برای مدارس پایتخت  رقم خواهد زد.

 

تعداد هزار مدرسه فرسوده در پایتخت

در این ارتباط مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران به خبرنگار شبستان می گوید: به طور میانگین تعداد هزار مدرسه فرسوده در پایتخت وجود دارد که  یبیشتر در داخل شهر تهران و مناطق جنوبی و مرکزی هستند و نیاز به بازسازی و نوسازی دارند.

11 درصد مدارس نیاز به تخریب دارند

 

همچنین؛ رییس سازمان نوسازی مدارس نیز در این ارتباط می گوید: ۱۱.۶ درصد مدارس ما نیازمند تخریب و بازسازی و در حدود ۱۸.۱ درصد نیازمند مقاوم‌سازی هستند.

 

کمبود اعتبار برای تخریب و بازسازی مدارس

محمد تقی نظر پور،  رییس سازمان نوسازی و توسعه وتجهیز مدارس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان در واکنش به قدمت بالای مدارس در تهران و دیگر شهرها می گوید: مشکل اساسی  نوسازی مدارس، عدم اعتبار مناسب برای تخریب و بازسازی است.

 

وی ادامه می دهد:طرح تخریب و بازسازی ما از سال 85 با حدود 132 هزار کلاس آغاز شده است.

 

نظر پور بیان می کند: تا پایان مهر 1396 حدود 50 درصد ازمدارس تخریب و نوسازی شده اند.

 

رییس سازمان نوسازی و توسعه وتجهیز مدارس تصریح می کند: به دلیل عدم تامین اعتبار ادامه کار باقی مانده است.

 

وی اضافه می کند: اگر اعتبار تخصیص داده شود، تا پایان برنامه ششم توسعه می توانیم 50 درصد مدارس را نیز، مقاوم سازی و نوسازی کنیم.

وی خاطر نشان می کند: اعتبارات مصوبه  سال 85 صد در صد داده نشده است. اگر تخصیص ها کامل باشند، آمادگی داریم تا مدارس را تخریب ، نوسازی و بازسازی کنیم.

 

فضای آموزشی باید در بحران هایی همانند جنگ، زلزله و سیل مامن امنی برای مردم باشند، متاسفانه به دلیل قدمت بالای مدارس و نبود استاندارد ها این فضاها نیز در حادثه ها محل ناامنی به شمار می آیند. مسئولان باید به این مقوله جدی تر بپردازند.

 

پایان پیام/260

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

آسیب های اجتماعی؛ پدیده ای شایع در کلانشهرها/ بافت فرسوده مهمترین تهدید منطقه ۷

خبرگزاری شبستان: معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری منطقه ۷ با اشاره به اقدامات انجام شده برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی گفت: بافت فرسوده مهم ترین تهدید منطقه ۷ محسوب می شود.

اخبار برگزیده شبستان