خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۶

الثلاثاء ٢٨ ربيع الثاني ١٤٣٩

Tuesday, January 16, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قرآن و معارف - حوزه های علمیه زمان :   ۱۳۹۶/۸/۱۷ - ۱۴:۴۷ شناسه خبر : ۶۶۸۱۴۴
مدیر کل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران:
انسان با ایمان، خدا را با قلب خود می‌شناسد
خبرگزاری شبستان:استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ایمان همان عمل صالح است، گفت: انسان با ایمان در قلب خود خدا را می‌شناسد و به او باور دارد با زبان به وجود او اقرار می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین سید محسن محمودی گلپایگانی استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته در مراسمی که در مصلی بزرگ ورامین برگزار شد، گفت: یکی از حقایقی که در دیدگاه اسلام حرمت دارد خانه کعبه است.

وی افزود: مسجد الحرام و خانه کعبه دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند، اولین نقطه از زمین که در پدیده دحو الارض از زیر آب بیرون آمد همان مکانی است که بعدها خانه کعبه در آنجا بنا شد.

امام جمعه موقت شهرستان ورامین با اشاره به ویژگی دیگر خانه کعبه، ابراز کرد: ویژگی دیگر کعبه، خانه توحید و قبله‌گاه مسلمانان بوده که از فاصله‌ای معین تا خانه خدا در تمامی جهات به عنوان حرم امن الهی نامگذاری و احکام ویژه‌ای برای آن معین شده است، از جمله احکام حرم این است که در این محدوده هیچ شخصی حق ندارد به دیگران آسیب برساند، خون انسانی را بریزد و یا جنایتی مرتکب شود.

مدیر کل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران با استناد به کلام الهی، تصریح کرد: خداوند در بسیاری از آیات قرآن کریم به حرمت و جایگاه ویژه خانه کعبه اشاره می‌کند؛ از جمله در آیه 97 سوره مائده می‌فرماید: «جعل الله الکعبه البیت الحرام قیاما للناس» خداوند متعال کعبه و مسجد الحرام را سبب قوام دین قرار داد، منظور از قوام این است که استواری دین اسلام در میان پیروان آن به واسطه کعبه رقم می‌خورد. در آیه دیگری می‌فرماید: ما این مکان را سرزمین امن قرار دادیم.

وی با اشاره به حرکت امام حسین(ع) از مدینه به مکه، گفت: حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به قصد انجام مناسک حج عازم مکه شدند، آن حضرت تا روز عرفه در مکه بودند، در روز عرفه به جای این که به عرفات بروند به طرف کوفه به راه افتادند، عبدالله بن زبیر از ایشان سوال کرد چرا شما از مکه خارج شدید حضرت فرمودند: اگر من در سرزمین فرات دفن شوم بهتر از آن است که در آستانه کعبه به خاک سپرده شوم، حضرت در حال احرام مشاهده کردند که افرادی در زیر لباس احرام خود شمشیر و سلاح جنگی حمل می‌کنند و این احتمال را دادند که اگر در مکه بمانند یزیدیان دست به سلاح ببرند و با تعرض به ایشان حرمت حرم شکسته شود، حضرت در ادامه فرمودند: حرمت حرم به واسطه کشته شدن مردی پلید شکسته می‌شود و من دوست ندارم هتک حرمت الهی به دست من واقع شود. بعد از واقعه عاشورا در ایامی که یزید با ابن زبیر درگیر شد، دستور تخریب و آتش زدن خانه کعبه را صادر کرد در نهایت بی‌حرمتی به خانه کعبه به دستور یزید رخ داد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حفظ حرمت حرم امن الهی در ابعاد گوناگون به شیوه‌های مختلفی صورت می‌گیرد، اظهار داشت: یکی از ابعاد احترام به خانه کعبه و یکی از مهمترین فروع دین برپایی مناسک حج است، بر اساس احکام اسلامی بر هر فرد مستطیعی واجب است که در طول عمر خود یکبار به مکه برود، در آیات و روایات بسیار سفارش شده است که خانه کعبه را در ایام حج خالی نگذارید بنابراین یکی از حرمت‌هایی که همواره باید مورد توجه مسلمانان قرار بگیرد حفظ حرمت خانه کعبه است.

وی افزود: متاسفانه امروز آل سعود که خود را خادم الحرمین معرفی می‌کنند بدترین هتک حرمتها را نسبت به خانه کعبه روا می‌دارند، برخورد خشن و غیرمحترمانه سعودی‌ها با زائرین و حجاج بیت الله الحرام نمونه بارز هتک حرمت کعبه است، از سالیان دور تا امروز سعودی‌ها هیچ گاه حرمت نگاه نداشتند گاهی با کشتار حجاج، بی‌احترامی و گاهی نیز با خوب پذیرایی نکردن و فراهم نکردن امکانات لازم حرم امن الهی را ناامن کردند، البته در این میان گاهی هم از دستشان خارج شده و به خوبی از حجاج پذیرایی کردند.

مدیر کل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران از دیگر حرمت‌های الهی را حفظ حرمت انسان مومن و اهل ایمان دانست و گفت: از دیدگاه قرآن و اهل بیت(ع) انسان مومن دارای حرمت است، اساسا یکی از دلایل حرام بودن گناهان کبیره این است که هتک حرمت مومن حرام و از نظر اسلام عملی به شدت ناپسند و مذموم است، گناهان کبیره‌ای چون غیبت و فحاشی حرام هستند به این دلیل که حرمت یک انسان مومن را می‌شکنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) مفهوم مومن و این که به چه کسی مومن اطلاق می‌شود، تبیین شده است، آنجا که حضرت فرمودند: « الایمان معرفه بالقلب و اقرار باللسان و عمل بالارکان» مطابق فرمایش حضرت رسول ایمان سه مرحله دارد و انسان مومن باید این سه ویژگی را دارا باشد؛ نخست شناخت قلبی و باطنی است، انسان مومن در قلب خود خدا را می‌شناسد و به او باور دارد.

وی درباره دومین ویژگی، ابراز کرد: ایمان اقرار زبانی است، انسان مومن ایمان خود را به زبان می‌آورد و به آن اقرار دارد، به همین دلیل است که یکی از شرایط مسلمان شدن گفتن شهادتین لسانی است.

امام جمعه موقت شهرستان ورامین در خصوص سومین ویژگی، گفت: ایمان عمل است، انسان مومن کسی است که ایمانش در اعضاء و جوارحش نمود دارد، یعنی با تمام وجود و با اعضاء و جوارح خود عامل به اصول و احکام ایمان است. در روایات اهل بیت(ع) درجات ایمان و ویژگی‌های انسان مومن تبیین شده است؛ از جمله روایتی از امیرمومنان علی(ع) نقل شده که فرمودند: «الایمان صبر بالبلاء و شکر بالرخاء» ایمان آن است که انسان در سختی صبر و در راحتی شکر کند در روایت دیگری امام صادق(ع) فرمودند: «حقیقت ایمان این است که به حق عمل کنی اگر چه به ضرر تو باشد و از باطل دوری کنی اگر چه به نفعت باشد» بنابراین آنچه که از آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) برداشت می‌شود این است که مومن دارای حرمت است و حفظ حرمت مومن از واجبات است.

پایان پیام/487
کلید ‫واژه‌ها:
|
|
|

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین کفیل

ما دین را به جوان ها بد فهماندیم و آن ها دچار سرگشتگی هویتی هستند

خبرگزاری شبستان: جوانان ها دچار سرگشتگی هویتی هستند به دلیل این که ما دین را به آنها بد فهمانده ایم. اگر ما بتوانیم جوانان خود را به بلندنظری و سعه صدر برسانیم در آن صورت آن جوان خود هویت خود را از عنصری خواهد گرفت که ماناست.

اخبار برگزیده شبستان