خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶

الاثنين ٢ صفر ١٤٣٩

Monday, October 23, 2017

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - ادبیات و نشر زمان :   ۱۳۹۶/۷/۱ - ۱۳:۴۹ شناسه خبر : ۶۵۷۷۲۰
«سهم ادبیات ایران از بازار جهانی» در گفت‌وگو با مدیرعامل موسسه شهرکتاب:
سرمایه‌گذاری روی نویسنده جهانی بر عهده ناشر است/ نگاه جهانی به نویسنده بازمی‌گردد
خبرگزاری شبستان: مهدی فیروزان گفت: نویسنده‌های ما اگر جهانی فکر کنند و بتوانند آثار جهانی را زیاد بخوانند می‌توانند حساسیت‌های مناطق مختلف جهان را بشناسند و بر اساس آنها، پیام خودشان را بسته‌بندی و ارائه کنند.

به گزارش خبرنگار ادبیات شبستان، «مهدی فیروزان» مدیرعامل موسسه شهرکتاب که به عنوان یکی از موفق‌ترین افراد در حوزه اقتصاد نشر شناخته می‌شود و از برگزارکنندگان جشنواره خاتم نیز است. جشنواره خاتم، جشنواره داستان نویسی ویژه حضرت محمد (ص) پیامبر رحمت است که دو دوره آن برگزار شده است. با او درباره این جشنواره و لزوم اینکه این امکان در جشنواره پدید آید که تولیدات جشنواره خاتم مرزها را درنوردد، به صحبت نشستیم.

 

نگاه جهانی داشتن به نویسنده برمی‌گردد

 فیروزان در پاسخ به اینکه تولیدات جشنواره خاتم باید چه ویژگی‌هایی اعمال شود تا کتابی، محلی، منطقه‌ای و کشوری تولید شود؟ به خبرنگار شبستان گفت: به نظر من، نگاه جهانی داشتن، یک عامل جدی است که خیلی به ناشر و جشنواره برنمی‌گردد و به نویسنده‌ها بستگی دارد. نویسنده‌های ما اگر جهانی فکر کنند و بتوانند آثار جهانی را زیاد بخوانند می‌توانند حساسیت‌های مناطق مختلف جهان را بشناسند و بر اساس آنها، پیام خودشان را بسته‌بندی و ارائه کنند. تمام موضوعات دنیای امروز، خارج از صفت‌ها و رذیلت‌های انسانی نیست و همه موضوعات به اخلاقیات انسانی برمی‌گردد و هر رمانی که نوشته می‌شود یا مثبت اخلاقیات است یا منفی.

 

وی در مورد اینکه چرا رمان ملیت‌های مختلف توسط ملیت‌های دیگر خوانده نمی‌شود، توضیح داد: این مساله به این دلیل است که منِ نویسنده نتوانستم نوع ادبیات، بسته‌بندی، ایماژ و حتی سیرت‌های فطری‌ام را بر اساس یک مخاطب خارجی تعیین کنم. من فکر می‌کنم نویسنده‌های قصه کوتاه ما باید حساسیت جهانی را پیدا کنند، جهانی فکر کنند، آثار جهانی را بخوانند تا آثاری که به فارسی می‌نویسند مخاطب جهانی پیدا کنند.

 

یکی از معیارهای اصلی جشنواره خاتم، جهانی فکر کردن است

مدیرعامل موسسه شهرکتاب در پاسخ به اینکه سوژه پیامبر اکرم (ص) در جشنواره خاتم، پتانسیل جهانی دارد، آیا فراخوان این جشنواره نمی‌تواند به گونه‌ای نویسنده‌ها را تشویق به تولید آثار جهانی کند؟ گفت: یکی از معیارهای اصلی جشنواره خاتم، جهانی فکر کردن است. همچنین زبان آثار دوره سوم جشنواره خاتم نیز آزاد مقرر شده تا عملاً گفت‌وگویی میان نویسنده‌های ایرانی و خارجی ایجاد شود و من فکر می‌کنم ورود به جهان ادبیات اولین بار توسط جشنواره خاتم در حال شکل‌گیری است چراکه ما در حوزه ادبیات و قصه‌نویسی، نه قبل از انقلاب و نه بعد انقلاب، تجربه‌ای برای ورود به عرصه جهانی نداشته‌ایم و این در حالی است که در عرصه سینما و موسیقی حضور جهانی اتفاق می‌افتد.

 

مسیر جهانی شدن ادبیات ایران برای اولین بار توسط جشنواره خاتم ایجاد شد

وی در ادامه با تاکید بر اینکه جشنواره خاتم در حال هموار کردن و ساختن راه جهانی شدن قصه‌نویسی است، اظهار کرد: جشنواره خاتم تلاش دارد همانند سینما و موسیقی، تجربه‌ای جهانی ایجاد کند تا بر اساس آن، تئوری یا مانیفستی تنظیم شود و راه برای دیگر کارها هموار شود. اما در هر حال راه جهانی شدن ادبیات ایران از طریق جشنواره خاتم برای اولین بار ایجاد خواهد شد.

 

نویسنده جهانی باید فرهنگ جامعه مخاطب خود را بشناسد

فیروزان در پاسخ به اینکه غیر از مطالعه آثار جهانی، عامل «تحقیق» چقدر در مسیر جهانی شدن اهمیت دارد، بیان کرد: این گونه عوامل را متخصصان امر بیشتر اطلاع دارند، اما اینکه نویسنده‌ها نسبت به گونه‌های ادبیات حساسیت داشته باشند و اخبارشان را روزانه پیگیری کنند و از رمان‌ها و شخصیت‌های آنها مطلع باشند، اهمیت دارد. برای مثال، در هند روی ماشین‌ها نوشته «بوق بزنید» و در انگلستان روی ماشین‌ها عبارت «بوق نزنید» نوشته‌اند! بنابراین این دو فرهنگ متفاوت است و نویسنده نیز باید به این گونه موارد در نگارش توجه کند و اگر این گونه موارد را در نگارش خود اعمال نکند، رمانی انگلیسی یا هندی نخواهد شد. بسیاری از رمان‌های موفق متعلق به نویسنده‌هایی است که با فرهنگ کشورها زندگی کرده‌اند.

 

وی در پاسخ به اینکه آیا ویژگی‌های مذکور در افرادی که در جشنواره حضور دارند، دیده شده است؟ به خبرنگار شبستان گفت: در کل جهان مگر چند نویسنده جهانی داریم؟ 6 میلیارد آدم در کره زمین هستند و من فکر نمی‌کنم رمان‌نویس‌های جهانی تعدادشان از 200 بیشتر باشد! بنابراین مگر چه تعداد از این 200 نفر متعلق به ایران است! ما اگر بتوانیم در آینده نزدیک، دو نویسنده جهانی داشته باشیم دست را از بقیه ملت‌ها بُرده‌ایم.

 

سرمایه‌گذاری روی نویسنده جهانی بر عهده ناشر است

مدیرعامل موسسه شهرکتاب در پایان گفت‌وگو در پاسخ به اینکه در این مسیر آیا استراتژی نشر کمک می‌کند یا پتاسیل نویسنده‌ها موثر خواهد بود؟ توضیح داد: بله استراتژی های نشر کمک می‌کند اما مهمتر از آن این است که نویسنده‌ها برای جهانی شدن باید در محلی که مخاطب‌شان حضور دارد زندگی کنند و باید در آنجا خُرد و دقیق شوند و ادبیات و مردم را بشناسند. در ضمن ناشر هم اگر مشوق چنین نویسنده‌ای باشد و این استعداد را ببیند و هزینه سفر نویسنده را پرداخت کند بسیار موثر است چراکه بالاخره سرمایه‌گذاری روی یک نویسنده بر عهده ناشر است.

 

گفت‌وگو: محمدصالح حجت الاسلامی

 

پایان پیام/425

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

وزیر ارشاد در مراسم تودیع و معارفه دبیران کانون های فرهنگی هنری مساجد:

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از ریشه مردمی ارتزاق می‌کنند

خبرگزاری شبستان: صالحی گفت: ویژگی کانون های مساجد وجود جریان مردمی در آن هاست به این معنا که کانون ها با نگاه مردمی شکل گرفته اند و به تعداد کانون‌ها ایده ها، خلاقیت ها و ابتکار داریم.

اخبار برگزیده شبستان