خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶

الثلاثاء ٢٣ ربيع الأوّل ١٤٣٩

Tuesday, December 12, 2017

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - سبک زندگی زمان :   ۱۳۹۶/۷/۱ - ۱۲:۴۰ شناسه خبر : ۶۵۶۸۹۵
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت وگو با شبستان:
رسوبات فکری نوشت افزارهای خارجی در نسل آینده/اثر فرهنگی لوازم التحریر را جدی بگیریم
خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام پژمانفر با اشاره به آثار سوء واردات و عرضه نوشت افزارهای خارجی گفت: کسی نمی تواند بگوید که عرضه نوشت افزار کاری کاملا اقتصادی است بلکه به نظر من جنبه فرهنگی آن بسیار بیشتر از تاثیرات اقتصادی اش است.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، در مورد تاثیر ورود و عرضه نوشت افزارهای خارجی در بازار لوازم التحریر کشور و تاثیر آن بر سبک زندگی نسل آینده، گفت: این نوشت افزارها در واقع مزین به تصاویر و مولفه های فرهنگی بیگانه هستند اما در بازار ارایه می شود و بسیاری از دانش آموزان آنها را خریداری می کنند، در حالی که استفاده از آنها سبب تغییر ذائقه فرهنگی مخاطبان می شود.

 

وی ادامه داد: امروز بخشی از آموزش ها مستقیم و بخشی آموزش های پنهان است. استفاده از این نوشت افزارها در واقع به نوعی همان آموزش های پنهان است که تاثیرات بسیار عمیقی می گذارد.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه، مسئولان ما در حوزه های فرهنگی به آموزش های مستقیم بیشتر توجه می کنند ولی به آموزش های پنهانی که وجود دارد و تاثیرات عمیقی بر مخاطبان می گذارد، توجه نمی کنند و نتیجه اش آن است که در جامعه خودمان می بینیم، نگرش دانش آموزان بر اثر این بی توجهی ها تغییر کرده و سلیقه آنان از فرهنگ بومی فاصله گرفته است.

 

وی با بیان اینکه بهترین سن تاثیرگذاری سنین طفولیت، پیش دبستان و دبستان است، گفت: امروز در کشورعای غربی برای انتقال مبانی فکری شان تمام تلاش این است که آموزش های پنهان را ارایه کنند چراکه این آموزش ها تاثیرات خود را در لایه های مختلف به ویژه لایه های سنین پایین تر مثل بچه های پیش دبستان و دبستان نشان داده و تثبیت می شوند.

 

پژمانفر تاکید کرد: بخشی از آموزش هایی که آنها ارایه می کنند در راستای اشکال و تصاویر از یک شخصیت است که نسبت به آن شخصیت قصه پردازی شده و کارتون و انیمشین طراحی شده است و یک جریان فکری پشت آن نهفته است.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه ابراز کرد: امروز در کشورهای غربی نسبت به این موضوع سرمایه گذاری می کنند و بسیاری از مفاهیم خود را در این راستا انتقال می دهند. بنابراین، کسی نمی تواند بگوید که عرضه نوشت افزار کاری کاملا اقتصادی است بلکه به نظر من جنبه فرهنگی آن بسیار بیشتر از تاثیرات اقتصادی اش است.

 

وی ادامه داد: این بی توجهی ها از یک سو و خرید لوازم التحریر خارجی از سوی دیگر سبب تاثیرات فرهنگی نامناسبی بر دانش آموزان شده است.

 

پژمانفر اظهار کرد: اینکه به صورت فراگیر در سطح کشور لوازم التحریر متناسب با فرهنگ ما تولید شود نیاز به برنامه ریزی و حمایت های ویژه دارد. پس باید سرمایه گذاری در این راستا صورت گرفته و یک برنامه منسجم و دقیق طراحی شود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در یک کار میدانی در بین کودکان سنین مختلف عروسک هایی را ارایه کردند که برخی ایرانی و برخی خارجی بودند، از بچه ها سوال کردند که کدام را انتخاب می کنید و بلااستثنا همه به عروسک های خارجی گرایش نشان دادند. این امر و تغییر ذائقه حاصل رسوباتی است که واردات لوازم التحریر خارجی به ما تحمیل کرده است.

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت وگو با شبستان:

هزینه های پژوهشی ما اثر ندارد/در عرصه علم، از دانشگاه جدل را می طلبیم نه برهان

خبرگزاری شبستان: دکتر صدرا با تاکید بر لزوم بهره وری مقالات و پژوهش ها، گفت: زمانی علم سبب ارتقاء می شود که سیاست علمی بر اساس تولید قدرت و کارآمدی باشد. گویی در عرصه علم، از دانشگاه جدل را طلب می کنیم نه برهان.

اخبار برگزیده شبستان