خبرگزاری شبستان

جمعه ۱ آذر ۱۳۹۸

الجمعة ٢٤ ربيع الأوّل ١٤٤١

Friday, November 22, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مرکزی - زمان :   ۱۳۹۶/۶/۹ - ۱۱:۳۳ شناسه خبر : ۶۵۲۷۱۲

عمل قربانی کردن همدوش کعبه
خبرگزاری شبستان: یک پژوهشگر و محقق استان مرکزی گفت: قرآن کریم عمل قربانی را همدوش«کعبه»و ماه حرام و وسیله‌ای برای برپا بودن مردم و صیانت جامعه از فسادو تباهی معرفی فرموده است.

اسماعیل مجللی، یک پژوهشگر و محقق استان مرکزی در خصوص قربانی کردن و پیشینه آن به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک گفت: سنت قربانی کردن، رسمی کهن است که در بیشتر ملت ها و ادوار گوناگون تاریخ وجود داشته است، قربانی ویژه ی یك دین یك قوم یا ملت خاصی نبوده است و در طول تاریخ بشریت به شكل های گوناگون وجود داشته است.

 

مجللی افزود: ایرانیان چنانچه دارای فرزندی شوند و یا مراسم عروسی برگزار می کنند، یا اینکه از بلا و گرفتاری رهایی یافتند و یاچنانچه سفرهای پر خطری را به اتمام برسانند و یا خانه و اتومبیلی خریداری کنند و..اقدام به ذبح قربانی می کنند و گوشت آن را بین دوستان و همسایگان توزیع می کنند.

 

وی اظهار کرد: این سنت هم برای شخصی که قربانی می کند و هم برای اشخاصی که گوشت قربانی هدیه می گیرند بسیار مبارک و همراه با نشاط است و یک نیاز مذهبی نیز برای هر دوطرف تلقی می شود، چرا که کشتن قربانی توسط یک شخص و همچنین دریافت گوشت قربانی توسط شخص دیگر، خود یک سعادت مذهبی به حساب می آید.

 

مجللی ادامه داد: در ادبیات ایران از لفظ قربانی زیاد استفاده شده‌است، فردوسی در شاهنامه می گوید که ایرانیان باستان تا پیش ازضحاک به گیاهخواری و پرهیز از کشتن حیوانات می پرداخته‌اند: ز هرچ از زمین سر برآورد نیز /جز از رستنیها نخوردند چیز/ به دل کشتن جانور جای کرد /پس آخر شه بدکنش رای کرد/ خورش کرد و آورد یک یک به جای/ ز هرگونه از مرغ و از چارپای

 

این پژوهشگر و محقق استان بیان کرد: اسلام، سنت قربانی را که در عهد جاهلیت به نوعی متداول بود، نه تنها مورد نکوهش قرار نداد بلکه با شرایط خاصی نسبت به آن ترغیب و تشویق کرد، قرآن مجید، عمل قربانی را همدوش«کعبه»و ماه حرام و وسیله‌ای برای برپا بودن مردم و صیانت جامعه از فسادو تباهی معرفی فرموده است، همچنانکه«کعبه»از نظر احترام و محبوبیت عمومی عامل بقای امت اسلام است، و باید تا قیام قیامت ثابت و پابرجا باشد، سنت قربانی نیز باید برای همیشه باقی بماند.

 

وی شاخصترین قربانی کردن ایرانیان را سفر حج و روز عید قربان عنوان کرد و گفت: همان روزی که خداوند به ابراهیم دستور داد که فرزندش اسماعیل را قربانی کند بیشتر مفسران گفته اند که خداوند در این واقعه ابراهیم را در موضع امتحان قرار داده تا میزان اخلاص و تسلیم و رضای او روشن شود و ابراهیم از این امتحان سربلند بیرون آمده است؛ در عید قربان ایرانیان به خصوص کسانی که سفر معنوی حج را تجربه کرده اند اقدام به ذبح قربانی و گوشت آن را بین خلایق توزیع می کنند.

 

 

 

پایان پیام/87

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

استاندار مرکزی:

 شهرداری اراک موظف به پرداخت نیم درصد سهم خود به کتابخانه ها است

آقازاده گفت: شهرداری اراک موظف است نیم درصد سهم خود را جهت کمک به کتابخانه ها پرداخت کند.

اخبار برگزیده شبستان