خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸

الأحد ٢١ رمضان ١٤٤٠

Sunday, May 26, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قرآن و معارف - حوزه های علمیه زمان :   ۱۳۹۶/۵/۱۴ - ۱۲:۱۱ شناسه خبر : ۶۴۶۶۱۲
حجت الاسلام پناهیان:
مقام توکل، بالاترین فضیلت در مومن است
خبرگزاری شبستان:استاد حوزه علمیه با بیان اینکه زیبایی مومن در قدرت روحی اوست، گفت: بالاترین فضیلت مومن، مقام توکل است و این مقام او را از هیچ احدی نمی‌ترساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه دانشگاه، شامگاه 12 مرداد به مناسبت میلاد با سعادت امام رضا(ع) در هیات شهدای گمنام حسینیه فاطمةالزهرا(س) گفت: معنویت اقتدار و قدرت انسان را افزایش می‌دهد.

وی افزود: معنویت در جامعه قدرت آفرین است برخی در این اندیشه هستند تا معنویت را از قدرت جدا کنند برهمین اساس دم از جدایی دین از سیاست می‌زنند.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به جنبه فردی قدرت آفرین بودن معنویت، بیان داشت: انسان اگر معنویتی کسب کند که برای او قدرت آفرین نباشد به طور قطع آن معنویت صادق و سالمی نبوده و این تصور که معنویت انسان را ضعیف می‌کند یک برداشت اشتباه است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: معنویت آمده تا انسان را قوی کند انسان معنوی قوی به طور قطع فرد مهربان و دلسوزی نیز خواهد بود، همه بدیها بیانگر ضعف است.

استاد حوزه علمیه درباره اینکه آرامش موقت ثمره قدرت کاذب و آرامش حقیقی نتیجه قدرت واقعی است، گفت: سیاست‌مدارانی که از نظر روحی انسانهای قوی نیستند از اینکه مقام خودشان را از دست بدهند سراسر در ترس و اضطراب به سر می‌برند.

وی ادامه داد: سیاستمداران که از قدرتهای استکباری واهمه دارند به سبب بی رحمی کشور را به سوی تباهی و نابودی سوق می‌دهند بنابراین یکی از ویژگی‌های محوری برای کسب قدرت حقیقی نزدیک شدن به دین و اهل بیت(ع) است زیرا مهمترین اثر ایمان قدرت بخشی به انسان مومن است.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه انسان مومن به سبب خوف از خداوند متعال ترسی از دیگران ندارد، عنوان کرد: روایت است که خداوند فرمود: اگر از من بترسی همه عالم را از تو می‌ترسانم و اگر از من نترسی تو را از همه عالم می‌ترسانم؛ خداوند از مومن ضعیف بغض دارد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان قوی برای برخورد کردن با دیگران اقدام به خشونت و تندخویی نمی‌کند، اکثر خوبی‌هایی که در دنیا مشاهده می‌شود کاذب است، قدرت دنیوی محل امتحان انسان‌هاست. بالاترین فضیلت مومن، مقام توکل است و این مقام او را از هیچ احدی نمی‌ترساند.

استاد دانشگاه ادامه داد: خداوند با قدرت بخشیدن به اولیای الهی آنان را به داشتن سعه صدر متنعم می‌کند، امام رضا(ع) می‌فرمایند: اگر کسی را دیدید که گناه نمی‌کند گمراه نشوید شاید از روی ضعف مرتکب گناه نمی‌شود؛ اگر کسی از روی ضعف گناه انجام ندهد ارزش ندارد.

وی نشاط را از آثار قدرت حقیقی دانست و گفت: علم و ایمان انسان مومن را قدرتمند می‌کند، انسان باید احساس ضعف را شاخصه همه بدیها بداند، انسان متکبر با بزرگ قلمداد کردن خودش به دیگران تکبر می‌ورزد.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه مهمترین شاخص معنویت که قدرت روحی است در جامعه ما تبلیغ نمی‌شود، ابراز کرد: منشا آنکه ما در عرصه سیاسی و اجتماعی قدرت و معنویت را لازم و ملزوم یکدیگر نمی‌دانیم و معمولا دین و معنویت سکولار را مردم می‌پسندند آن است که افراد در زندگی فردی هم دنبال کسب قدرت از دین نیستند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان خوش اخلاق ضعیفی که به مستکبران عالم فرصت مانور دادن می‌دهد بیمار است. امام راحل می‌فرماید: من هرگز حس ترسیدن را در وجودم تجربه نکردم. انسان توبه کننده از خداوند طلب قدرت می‌کند تا در برابر گناه فردی قدرتمند باشد.

استاد دانشگاه اضافه کرد: اهل بیت(ع) منبع قدرت و قوت روحی بودند، روایت است انسان مومن از کوه محکم‌تر است.

وی زیبایی مومن در قدرت روحی او دانست و گفت: امام راحل بهترین الگو و اسوه چگونه قدرتمند شدن است، اعتماد بنفس، امید داشتن و سایر موارد چشمه‌ای از قدرت روحی داشتن است.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه قدرت مومن متصف به قدرت الهی است، اظهار داشت: انسان مومن به هرقدری صاحب قدرت می‌شود به همان میزان پاک‌تر و مومن‌تر می‌شود. بیشترین امامی که قدرت ولایت را بیشتر جلوه داده امام رضا(ع) است.

 

پایان پیام/487

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

شبستان بررسی می‌کند

فلسفه قرآن بر سر گرفتن در شب‌های احیاء

شیخ عباس قمی چهارمین عمل مستحب شب قدر را به این صورت توضیح می‌دهد که: قرآن را بر سر خود می‌گذارند و خداوند را به حق قرآن و حق کسی که با قرآن فرستاده شده یعنی پیامبر اسلام(ص) و به حق هر زن و مرد مؤمنی که در قرآن مدح شده، قسم می‌دهند... .

اخبار برگزیده شبستان