خبرگزاری شبستان

جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷

الجمعة ٨ صفر ١٤٤٠

Friday, October 19, 2018

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - عرفان های کاذب زمان :   ۱۳۹۶/۴/۲۴ - ۰۹:۳۸ شناسه خبر : ۶۴۱۳۹۹

کوئیلو با عبور از چه مسیری به عرفان رسیده است؟!
خبرگزاری شبستان: کوئیلو دنیای معنوی را در عالم جادو خلاصه می داند و این تجربه را برای درک عالم معنا ضروری می شمرد. از این رو، پدر شیطان پرستی مدرن، الیستر کرولی، کوییلو را مسحور خود کرده و او کرولی را انسانی فوق العاده می داند.

به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: کوییلو در سال 1947 م، در ریودوژانیروی برزیل به دنیا آمد. در جوانی به جنبش هیپی ها پیوست و بیشتر جوانی اش در خدمت به این جنبش گذشت. این حرکت که از آمریکا شروع شده بود، وقتی به برزیل رسید، تعداد زیادی از جوانان بی تجربه را با خود همراه کرد. ماهیت این جنبش، پوچ گرایی و نیست انگاری بود و البته هنجارشکنی و گرایش های ضدسازشکارانه هم در آن به اوج رسیده بود.

 

در همین سال ها کوییلو دچار بحران معنوی شد. این بحران او را به سمت استفاده شدید از مواد مخدر سوق داد و اعتیاد، وی را تا مرز مرگ پیش برد. وی می گوید: «سال های سخت زندگی من دهه 1970 بود. طی این دوران همه نوع مواد مخدر و توهم زا مصرف می کردم؛ حتی قوی ترین و خطرناک ترین آنها را ... .»

 

تجربه اعتیاد کوییلو چنان با زندگی وی پیوند خورده بود که حتی پرونده ازدواج دوم وی هم با همین موضوع بسته شد. کوییلو در زندگی زناشویی هم شکست هایی را پشت سر گذاشته، تا جایی که سه ازدواج ناموفق را تجربه کرده است. او خودش را مقصر شکست ها می دانست. نه همسرانش را. وی می گوید: «نخستین زن من یوگسلاو بود. او سی و سه سال و من بیست ساله. همسر دوم من همان است که زن بدون نام نامیده می شود. او با من به زندان افتاد. رفتار من با او حاکی از پستی و سستی من بود. سومین زن من نوزده ساله بود و من بیست و نه ساله.  هرچند خود را آن موقع طبیعی می دانستم اما رفتار بسیار بدی با او داشتم و می دانم که خیلی به او صدمه زدم. این طوری بودم... همه آنها از من پخته تر بودند.»

 

اما کتاب زندگی کوییلو ورق دیگری هم دارد؛ دورانی که وی با اصرار والدینش در بیمارستان روانی بستری شد.  کوییلو سرانجام پس از اینکه دوبار دیگر با درخواست پدر و مادر در تیمارستان بستری می شود، به بن بست کامل می رسد. وی تا پیش از آن زمان، تصور والدین اش را در مورد جنون خود واقعی نمی دانست، اما بار آخر می پذیرد که به مرز جنون رسیده است. تمام کتاب ها را پاره و وسایل اش را تخریب می کند. روانپزشک سر می رسد و به وی می گوید: تو هم می توانی زندگی را دوباره شروع کنی. حالا هرچه را تو شکسته ای، ما بر می داریم و داخل سطل آشغال می ریزیم.

کوییلو در نهایت، نجات اش را مدیون تلاش های همین روانپزشک می داند.

 

کوییلو همچنین از جادو و جادوگری تجربیاتی دارد. او دنیای معنوی را در عالم جادو خلاصه می داند و این تجربه را برای درک عالم معنا ضروری می شمرد. از این رو، پدر شیطان پرستی مدرن، الیستر کرولی، کوییلو را مسحور خود کرده و او کرولی را انسانی فوق العاده می داند. کرولی جادوگری را به طور گسترده ای ترویج و انجمنی تاسیس کرد که کوییلو چندی در آن فعالیت کرد. وی موفق شد از نزدیک کرولی را ملاقات کند و در این دیدار مجذوب او شد: «الیستر کرولی نفوذ زیادی بر بسیاری از جوانان داشته است. من با همسرم به دیدار وی رفتیم و او ما را مجذوب خود کرده بود.»

 

کوییلو شخصیت و ایده کرولی را چنین توصیف می کند: «شخصیتی بسیار شگفت انگیز در تاریخ جادو. اگر به چهره اش در اینترنت نگاه کنی، می بینی که او تجسم شر است. او شخصی شیطانی است ... کتاب او قانون اسا که مدعی است توسط فرشته ای در قاهره به او نازل شده است... نظام قدرت او به این شکل خلاصه می شود: «ضعیف وجود دارد و قوی. قانون هم قانون جنگل است؛ ضعفا برده اند و اقویا قدرتمند و غالب ... ». من وارد انجمن سری او شدم که نامش را فاش نخواهم کرد... . آن وقت من رائول(خواننده مشهور برزیلی) را به آن انجمن سری بردم که در آن آزادی کامل حکمفرما بود. هیچ قانونی نداشت، تو می توانستی موجودی وحشتناک باشی یا آدمی دوست داشتنی. آزادی جنسی کامل، آزادی اندیشه کامل، هر جور آزادی، حتی آزادی ظلم کردن.»

 

هرچند معلوم نیست که چرا کوییلو نمی خواهد اسم این انجمن سری را فاش کند اما خوشبختانه وی از ماموریت این فرقه پرده بر می دارد. آنچه در نگاه کوییلو جذاب و جدید بود ادعایی بود که کرولی در مورد خودش داشت. این ادعا همان ادعای منجی گرایی است: «آن وقت من و رائول تصمیم گرفتیم کار هنری خود را در خدمت این انجمن سری بگذاریم. در ورای کلمات ترانه ها، باورهای اساسی این فرقه را می گنجاندیم، هرچند به طریق بسیار تصعید شده... این فرقه کاملا ضدمذهبی بود ... کرولی خودش را مظهر گشاینده آخرالزمان می دانست و می گفت: من زندگی هستم، من حیات منتظر هستم. من آمده ام تا جهان را تصعید کنم.»

 

خبرنگاری در مورد انجمن کرولی از کوییلو می پرسد:

-آیا این انجمن از نوع انجمن های شیطان پرستی بود؟

-در مقایسه با آنچه در آنجا انجام می شد، آیین های شیطان پرستی که من خیلی خوب می شناسم، هیچ بود. این کارها خیلی خطرناک بود.

-خطرناک تر از کلیسانی شیطان پرستان؟

-خیلی خطرناک تر؛ چون فرقه ای فلسفی تر، تشکل یافته تر، به طور بنیادی خطرناک تر بود.

 

ادامه دارد... .

 

برگرفته از «کاوشی در معنویت های نوظهور؛ بررسی ده جریان فعال در ایران» نوشته حمزه شریفی دوست

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

معاون فرهنگی دانشگاه علوم اسلامی رضوی تشریح کرد

نقش ورزش و سلامت جسمانی در اجابت دعای «قَوِّ عَلَى خِدْمَتِكَ جَوَارِحِی»

حجت الاسلام شریعتی نژاد با اشاره به دعای «قَوِّ عَلَى خِدْمَتِكَ جَوَارِحِی»، گفت: اگر بدن انسان سالم باشد، این بدن زمینه تعالی و روح انسان را فراهم می کند، اگر جسم سالم نباشد، انسان شاید نتواند از نعمت های الهی برای تعالی خود بهره ببرد.

اخبار برگزیده شبستان