خبرگزاری شبستان

پنج شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۸

الخميس ١٤ رجب ١٤٤٠

Thursday, March 21, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت و غدیر - مهدی باوران زمان :   ۱۳۹۶/۳/۲۱ - ۰۹:۴۸ شناسه خبر : ۶۳۴۱۲۲
انس رمضانی با امام مهربانی(عج)//۶
شباهت امام مهدی(عج) با عزیز مصر/آثار نصرت و یاری امام زمان(عج)
خبرگزاری شبستان: استاد حوزه و دانشگاه گفت: در زمان ظهور امام زمان(عج) علمی در جامعه رایج و رشدی محقق می شود و به تعبیر روایات، جامعه به غایت و بلوغ اجتماعی می رسد که مردم راه رسیدن به سعادت را نزد انبیاء و اولیاء الهی بویژه امام زمان(عج) می یابند.

حجت الاسلام سیدمجتبی معنوی، استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان  پیرامون جایگاه و اهمیت دعای افتتاح که خواندن آن در شب های ماه مبارک رمضان سفارش شده است، اظهار کرد: در فراز دیگری از دعای افتتاح داریم «اللّهُمَّ اَعِزَّهُ وَاَعْزِزْ بِهِ وَانْصُرْهُ وَانْتَصِرْ بِهِ وَانْصُرْهُ نَصْرا عَزیزا وَافْتَحْ لَهُ فَتْحاً یَسیراً وَاجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصیراً؛ خدایا عزیزش گردان و دیگران را به او عزیز کن، یاریش کن و بوسیله او دیگران را یارى کن و بطور پیروزمندانه اى او را یارى کن و گشایش آسانى بهره اش کن و قرار ده برایش از نزد خود حکومتى نصرت آور» در این فراز دعا، به سنت دیگری از سنت های الهی یعنی پیروزی حق بر باطل و نصرت و یاری بندگان صالح خداوند که راس آنان امام زمان(عج) قرار دارد، اشاره شده است.

 

وی با بیان اینکه حکومت امام زمان(عج) یک وعده قطعی الهی براساس فراز قبلی دعاست، افزود: این حکومت علاوه بر اینکه وعده قطعی است، مشمول پیروزی قطعی نیز است اما اینکه حضرت حجت(عج) چگونه پیروز خواهند شد و حکومت و امامت ایشان، چگونه جهان شمول می شود، بحثی است که همواره میان متکلمین و فیلسوفان جامعه مطرح بوده است.

 

معنوی با بیان اینکه براساس دعای افتتاح این فرایند که در اندیشه کلامی «امامت» و در گرایش سیاسی و اجتماعی «حکومت» نامیده می شود، عزتمندانه خواهد بود، تصریح کرد: عزیز بودن امام عصر(عج)، حکومت و جامعه در این فرآیند بسیار مهم است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خداوند صفت عزیز را در میان انبیاء و اولیاء الهی برای حضرت یوسف(ع) به عنوان یک پیامبر صاحب حکمت و درایت به کار برده است و وی مشهور به «عزیز مصر» است، تاکید کرد: امام زمان(عج) هم در شباهت هایی که به انبیاء الهی دارند، در خصوص حضرت یوسف(ع) شبیه به عزیز مصر اند؛ حضرت یوسف(ع) با عزت به این مقام رسید به این دلیل که دارای علم و امانتداری بود و خود برای مسئولیت پیشنهاد داد و در قرآن کریم نیز داریم: «اجْعَلْنِي عَلَى خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ؛ مرا بر خزانه های این سرزمین بگمار، که همانا من نگهبان و دانایم».

 

رشد جامعه در زمان ظهور برای پذیرش حکومت مهدوی

معنوی ادامه داد: امام عصر(عج) هم باتوجه به اینکه دارای علم و امانتداری است و حکومت جهانی ایشان نه با قوه قهریه و زور است و نه از روی ذلت و ناچاری بلکه با عزت به حکومت می رسند، در زمان ظهور امام زمان(عج) علمی در جامعه رایج و رشدی محقق می شود و به تعبیر روایات، جامعه به غایت و بلوغ اجتماعی می رسد که مردم راه رسیدن به سعادت را نزد انبیاء و اولیاء الهی بویژه امام زمان(عج) می بینند.

 

وی با بیان اینکه مردم با این رویکرد به امام زمان(عج) گرایش پیدا می کنند و ایشان با این گرایش مردم و علم و درایت خود و همچنین تسلط بر گنجینه های زمین و نظام آفرینش که بخشی از آن گنجینه های مادی و میراث انبیاء است، حکومت خود را اقامه می کنند، تصریح کرد: براساس دعای افتتاح، امام زمان(عج) بیشتر از گنجینه فطرت انسان ها استفاده می کنند چنان که در روایات هم داریم: «اَلّناسُ معادِنُ كَمَعادِنِ الَّذهَبِ وَ الْفِضَّةِ؛ مردم مانند معادن طلا و نقره هستند» و امام زمان(عج) با بهره گیری از این گنجینه که در نهاد انسان ها از سوی خداوند به ودیعه گذاشته شده، فطرت آنها را مورد عنایت قرار می دهد و این فطرت الهی با امامت ارتباط برقرار می کند و موجب نصرت امام دوازدهم(عج) خواهد شد.

 

معنوی با بیان اینکه در ادامه این دعا داریم «وَانْصُرْهُ وَانْتَصِرْ؛ یاریش کن و بوسیله او دیگران را یارى کن» گفت: زمانی که مردم این عزت را مشاهده و آرمان و آرزوی امام عصر(عج) را که سازگار و هماهنگ با فطرت خود است، درک می کنند که موجب یافتن گمشده شان یعنی عزت، می شود، امام زمان(عج) را یاری می کنند.

 

این استاد حوزه و علمیه ادامه داد: امام مهدی(عج) به طریقی عزتمندانه مردم را به یاری و نصرت خداوند دعوت می کنند که این یاری مردم را جلب خواهد کرد به گونه ای که مردم در سایه گرایش خود به امام دوازدهم(عج)، به زندگی سعادتمندانه ای می رسند و هم بدون اینکه جبر، زور و عصبانیتی در کار باشد و با اکراه و اجبار دین الهی را پرستش می کنند، به توحیدی سازگار با فطرت الهی دست پیدا کنند که موجب سعادت و بالندگی آنها هم می شود.

 

وی با بیان اینکه امام زمان(عج) به یاری دین خداوند بر می خیزند، تاکید کرد: مردم نیز به این طریق عزتمندانه، با امامی روبرو هستند و همراه می شوند که آنان را با راهبرد و اندیشه الهی و آسمانی خود به گنجینه های الهی می رساند که مردم می توانند آنها را مورد بهره برداری قرار دهند، بنابراین، یاری اش می کنند که این مهم موجب یاری خود آنها هم خواهد شد.

 

نتیجه نصرت و یاری امام زمان(عج)، گشایش برای انسان هاست

معنوی ابراز کرد: در دعای افتتاح داریم: «وَافْتَحْ لَهُ فَتْحاً یَسیراً؛ و بطور پیروزمندانه اى او را یارى کن و گشایش آسانى بهره اش کن» یعنی حضرت حجت(عج) فاتح قلوب و دل انسان ها می شود و در ادعیه و روایت دیگر هم داریم زمانی که امام(عج) ظهور می کند «کینه و کدورت از دل مردم بیرون می رود و از قلب ها زدوده می شود» و این نشان می دهد که ایشان با ظهور خود، به فتح سرزمین، قبیله و عشیره صرف دست پیدا نمی کنند بلکه مهمتر از آن جلب همراهی جامعه اسلامی و جامعه جهانی است که در ازای فتح دل ها رخ می دهد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه به تعبیر دعای افتتاح، فتح دل ها توسط امام زمان(عج) بدون روبرو کردن مردم با تنش و چالش یا روبرویی با فتنه و فساد آخرالزمانی صورت می گیرد، تاکید کرد: امروزه اشتباهی صورت می گیرد که مردم فتن آخرالزمانی را ملازم ظهور امام زمان(عج) و این فساد را زمینه ساز ظهور می دانند، در حالی که دعای افتتاح این نگرش را رد می کند و فتح یسیر را برای حضرت مهدی(عج) مطرح می کند که در آن هیچ جنگ و خونریزی اتفاق نمی افتد و مردم هم تاوانی برای گرایش به دین پس نخواهند داد بلکه جامعه از فتن و شرک فاصله می گیرد و به بلوغی خواهد رسید که راه رسیدن به سعادت را نصرت دین می داند و این نصرت نیز همان یاری امام زمان(عج) است.

 

نقش نصرت های الهی در پیروزی های امام زمان(عج)

وی گفت: یاری امام زمان(عج) موجب نصرت خداوند متعال است که در دعا هم داریم «وَاجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصیراً؛ و قرار ده برایش از نزد خود حکومتى نصرت آور» به این معنا که خداوند به عنوان عامل مسلط بر این پیروزی قرار دارد یعنی درست است که پیروزی امام زمان(عج) بر مشرکین و منافقین و فتح دل های مردم و تبدیل آنها به شیعیان و مومنان به ولایت، ممکن است تنش ها و چالش هایی داشته باشد که حضرت حجت(عج) برای رفع آنها از مناظرات، استدلال، گفتمان و منطق علمی استفاده کند که مشکلات خاص خود را هم خواهد داشت اما نقش اصلی در برطرف شدن این مسائل مربوط به نصرت الهی است.

 

دشمنی ها با امام زمان(عج) سرکوب خواهد شد

معنوی تاکید کرد: دعای افتتاح ما را به این نکته توجه می دهد که امام زمان(عج) از ناحیه خداوند متعال نصرت خواهد شد که این دارای دو پیام است، اول اینکه تمام دشمنی ها با امام زمان(عج) سرکوب خواهد شد و هر میزان دشمنان با ایشان مخالفت کنند و به مهدی ستیزی و امام ستیزی بپردازند، نتیجه ای نخواهد داشت و مهدویت گزینشی از ناحیه مدعیان دروغین و دیگر افرادی که با امامت رابطه مناسبی ندارند، ابتر و بی نتیجه خواهد ماند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: از طرف دیگر، دشمنان هم موفق به مبارزه با مهدویت نخواهند شد زیرا امامت و مهدویت مورد عنایت خداوند متعال است و خدای متعال مردم را در رسیدن به امام زمان(عج) و همراهی ایشان یاری و امام مهدی(عج) را هم برای دینداری مردم، یاری خواهد کرد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: مردم اگر امام مهدی(عج) را یاری کنند، مشمول نصرت الهی می شوند که نصرت الهی نیز پیروزی امام مهدی(عج) را در پی خواهد داشت.

پایان پیام/376

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

یک کارشناس مهدوی تشریح کرد

اوصاف دولت کریمه در کلام امام علی(ع)/شباهت های رفتاری امام عصر(عج) به امیرالمومنین(ع)

حجت الاسلام امینی با اشاره به وجوه شباهت دولت کریمه مهدوی با خلافت امیرالمومنین(ع)، گفت: امام علی(ع) درباره عصر ظهور می فرمایند: «...زمین نعمات خود را بیرون می ریزد و آسمان خیرات خود را فرو می بارد و گنج های زمین برای او آشکار می شود...».

اخبار برگزیده شبستان