خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸

الأحد ١٢ شوّال ١٤٤٠

Sunday, June 16, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - سبک زندگی زمان :   ۱۳۹۶/۳/۶ - ۱۴:۴۷ شناسه خبر : ۶۳۱۷۴۳

فلسفه وجود قوه سمع و بصر در آدمی
خبرگزاری شبستان: موجودی که در قلمرو طبیعت زندگی می کند، اگر بخواهد از راه معرفت و ارادت به مقصد برسد، باید از جهاز ادراکی برخوردار باشد. اما لوازم ادراک، مطلوب بالذات نیست، بلکه وسیله امتحان است. صرف سمیع و بصیر بودن، هدف انسان نیست.

به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: نظام داخلی انسان از برخی جهات شبیه به ساختار فرشته است؛ زیرا برنامه اصیل انسان از آن حیث که انسان و به دور از هرگونه دشمنی است، هرگز تهاجم، راهزنی، کمین، کینه توزی و بالاخره دشمنی با کسی نیست چنان که نظام داخلی فرشته واجد چنین فضیلتی است، بر خلاف شیطان که ساختار داخلی و هدف روشن او گمراه نمودن و دشمنی کردن با انسان است، که: «إِنَّ الشَّيْطَانَ لِلْإِنْسَانِ عَدُوٌّ مُبِينٌ»(1). انسان عادی، در حال غفلت یا پیروی از شیطان به سر می برد و انسان عاقل، با بصیرت خود آن را دفع و یا رفع می کند. البته اگر آدمی در نبرد با شیطان تسلیم و اسیر شود، ممکن است در اثر صیرورت درونی به نسخ شیطان مبدل گردد.

 

آنگاه در طبع او عداوت نسبت به محرومان و رنج دیدگان ظهور می نماید، چنانکه قرآن کریم، کفار عنود لدود و لجوج را دشمن مسلمانان می داند و می فرماید: «إِنَّ الْكَافِرِينَ كَانُوا لَكُمْ عَدُوًّا مُبِينًا »(2).

 

ساختار داخلی انسان هماهنگ با آزمونی است که در آفرینش او ملحوظ شده است و قرآن کریم، راز مجهز شدن انسان به مجاری ادراکی ویژه را همان امتحان وی می داند و در این باره چنین می فرماید: «إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِيعًا بَصِيرًا »(3). یعنی سرّ تجهیز انسان به نیروی شنوایی و بینایی، همانا صلاحیت وی برای آزمودن الهی است.

 

موجودی که در قلمرو طبیعت زندگی می کند، اگر بخواهد از راه معرفت و ارادت به مقصد برسد، باید از جهاز ادراکی برخوردار باشد. اما لوازم ادراک، مطلوب بالذات نیست، بلکه وسیله امتحان است. یعنی صرف داشتن سمع و بصر و محض سمیع و بصیر بودن، هدف انسان نیست، بلکه این گونه از وسایل ادراکی، ابزار تحصیل علم صائب است تا به عمل صالح منتهی گردد و از انسجام دانش و گرایش، بینش خاص بهره انسان سالک شود و گامی به لقای محبوب نزدیک شود.

 

پی نوشت ها:

1.سوره یوسف، آیه5

2.سوره نساء، آِه 101

3.سوره انسان، آیه ۲

 

برگرفته از «تفسیر موضوعی قرآن کریم، صورت و سیرت انسان در قرآن» نوشته آیت الله جوادی آملی

 

 

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

حجت‎الاسلام حیدری کاشانی:

این عزت و جلال حسینی است که ما را به پیروزی می‌رساند

یک استاد حوزه با بیان اینکه بنابر آیات قرآن کریم، مومنان واقعی باید در مقابل دشمن همدل و متحد باشند، گفت: این عزت و جلال حسینی است که ما را به پیروزی می‌رساند نه سازش با دشمن.

اخبار برگزیده شبستان