خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۶

الأحد ٠ ربيع الأوّل ١٤٣٩

Sunday, November 19, 2017

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فارس - زمان :   ۱۳۹۶/۲/۱ - ۱۴:۵۰ شناسه خبر : ۶۲۳۶۹۰

سعدیا! چون تو کجا نادره گفتاری هست
خبرگزاری شبستان: یکم اردیبهشت روز بزرگداشت مردی است که ابومحمد مشرف ‌الدین مصلح بن عبدالله نام دارد، برخی او را با تخلصش به نام سعدی می شناسند، او در بین سال های ۶۰۶ تا ۶۹۰ هجری قمری می زیسته است.

خبرگزاری شبستانشیراز:

 

یکم اردیبهشت روز بزرگداشت مردی است که ابومحمد مشرف ‌الدین مصلح بن عبدالله نام دارد، برخی او را با تخلصش به نام سعدی می شناسند، او در بین سال های ۶۰۶ تا ۶۹۰ هجری قمری می زیسته است.

 

وی شاعر و نویسنده بزرگ پارسی‌ گوی و نامدار ایرانی است، او در نظامیه بغداد که مهمترین مرکز علم و دانش آن زمان به حساب می ‌آمد، تحصیل کرد، سعدی شیرازی به شام، حجاز و آفریقا سفر کرد و پس از آن شیراز بازگشت، او تا پایان عمر در آنجا اقامت گزید و آرامگاهش در شیراز واقع شده که به سعدیه معروف است.

 

 

اهل ادب به او لقب استاد سخن، پادشاه سخن، شیخ اجل و حتی به‌ طور مطلق، استاد داده ‌اند، آثار وی در کتاب کلیات سعدی گردآوری شده ‌است، هرچند که کتاب گلستان، کتاب بوستان و نیز غزلیات وی به صورت مستقل نیز منتشر شده‌ اند.

 

کتاب ‌های گلستان و بوستان به‌عنوان کتاب‌ های اخلاقی شناخته می‌شوند و علاوه بر فارسی‌ زبانان، بر روشنفکران غربی از جمله ولتر و گوته تاثیرگذار بوده ‌اند، با این حال، برخی از منتقدان نسبت به آموزه‌های اخلاقی وی نقدهایی را مطرح کرده ‌اند، غزلیات سعدی، اغلب عاشقانه و توصیف‌ کننده عشق زمینی است، هرچند که وی غزلیات پندآموز و عارفانه نیز سروده‌ است.

 

روز اول اردیبهشت، روز آغاز نگارش «کتاب گلستان» در ایران به ‌عنوان روز سعدی نامگذاری شده‌ است، آثار سعدی آرمانگرایانه و مقصود او رسیدن به آرمانشهر است او را می توان بنیانگذار ادبیات آرمانشهری در ایران دانست.

 

ملک الشعرای بهار در وصف سعدی می سراید:

 

سعدیا! چون تو کجا نادره گفتاری هست؟ // یا چو شیرین سخنت نخل شکرباری هست؟

 

یا چو بستان و گلستان تو گلزاری هست؟ // هیچم ار نیست، تمنای توام باری هست

 

او در پایان این شعر می سراید:

 

راستی دفتر سعدی به گلستان ماند // طیباتش به گل و لاله و ریحان ماند

 

اوست پیغمبر و آن نامه به فرقان ماند // و آن که او را کند انکار، به شیطان ماند

 

عشق سعدی نه حدیثی است که پنهان ماند // داستانی است که بر هر سر بازاری هست

 

استاد اصغر دادبه، از سعدی شناسان ایرانی با اشاره به اینکه اگر سعدی نبود به طور حتم وضع زبان ما هم اینچنین نبود، می گوید: زبان ما زبان فردوسی، سعدی و حافظ است.

 

 

دادبه بر لزوم آموزش فرزندان و نسل جدید با بوستان، گلستان و غزلیات سعدی تاکید می کند: اگر چنین شود، سعدی جزئی از هویت و شخصیت افراد می شود.

 

سعدی و عدالت خواهی

 

سید محمدعلی افشانی، استاندار فارس در متنی می نویسد:

 

سعدی بر لزوم عدل و عدالت توسط حکام توجه ویژه ای دارد و می گوید:

 

به نوبت اند ملوک در این سپنج سرای // کنون که نوبت تست ای ملک به عدل گرای

 

سعدی به تبعیت از فرمان امیرمومنان علی (علیه السلام) به مالک اشتر که حاکمان و فرماندهان پناهگاه استوار رعیت باشند و رضایت مردم را فراهم کنند، می گوید :

 

ملوک از بهر پاس رعیت اند، نه رعیت از بهر طاعت ملوک .

 

برگرفته از همین فرمان جاودانه امام علی (ع) به مالک می فرمایند: کارگزاران دولتی را از مردمان با تجربه و با حیا و از خاندانی پاکیزه و با تقوا برگزین و نظارت نما تا رضایت رعیت فراهم کنند، اشعاری سروده است:

 

خـدا تـرس را بـر رعیـت گمار // که معـمار ملک است پرهیـزگار

 

ریاست به دست کسانی خطـاست //  که از دستشان دست ها بر خداست

 

خردمند باشد جهان دیده مرد // که بسیار گرم آزمودت و سرد

 

گرت مملـکت بایـد آراستـه  // مــده کار معظم به نو خاسته

 

به خردان مفرمای کــار درشت // که سندان نشاید شکستن به مشت

 

نخـواهی که ضایع شود روزگار // به  ناکـاردیـده مفـرمای کار

 

 

سعدی معتقد است، مردم پایگاه و اساس حکومت اند و تنها با برقراری عدالت رضایت آنان حاصل است، ظلم و ستم به مردم و رنجش آنان ویرانی ملک است و بدنامی ملک، می سراید:

 

رعیت چو بیخ اند و سلطان درخت // درخـت ای پسر باشد از بیخ سخت

 

مـکن تا توانـی دل خلـق ریش // و گـر می کنی می کنی بیخ خویش

 

دگــر کشور آباد بیند به خواب // که دارد دل اهـل کشـور خـراب

 

گـریـزد رعیـت ز بیـدادگـر // کـنـد نـام زشتـش به گیـتی سمر

 

جهان سعدی، جهان مروت است و همدردی و آرمان شهرش عدالت است و دادگستری، او متاثر از کلام ژرف شیر خدا و صفدر میدان و بحر جود و پیشوای آزادگان و عدالت خواهان علی (علیه السلام) که نادیده گرفتن عدالت متزلزل کننده اجتماع و اجرای آن استحکام و پایداری جامعه است، به زیبایی به حکام هشدار می دهد که فرصت چند روزه را غنیمت شمار و عدل پیشه کنند.

 

سعدی در آن سوی مرزها

 

سعدی اولین شاعر ایرانی است که آثار او به یکی از زبان‌های اروپایی ترجمه شده است، آندره دو ریه در سال ۱۶۳۴ میلادی قسمت‌هایی از گلستان را به زبان فرانسوی ترجمه کرد و 2 دهه پس از ترجمه او، یعنی در ۱۶۵۴، آدام اولئاریوس، ترجمه کاملی از بوستان و گلستان را به زبان آلمانی منتشر کرد.

 

 

ترجمه آثار سعدی به زبان فرانسوی و سپس دیگر زبان‌های اروپایی، زمینه نفوذ ادبیات و اندیشه سعدی در غرب را ایجاد کرد، به ‌طوری که آثار سعدی، قبل از نوگرایان ایرانی، مورد توجه نوگرایان غربی قرار گرفت، نوگرایان فرانسوی در قرن هجدهم میلادی، آثار سعدی را نوعی انتقاد اجتماعی یافته ‌بودند که می‌توانستند با توجه به ویژگی‌ های جامعه خود، از آن الگوبرداری کنند، سبک ظریف سعدی و توجه او به حکمت و خرد عملی، تاثیر مطلوبی بر خوانندگان اروپایی سعدی داشت و درک آثار او را برای مردم اروپا، بیش از هر شاعر فارسی دیگری تسهیل کرد.

 

هفته آینده برنامه بزرگ سعدی شناسی و گلستان و بوستان خوانی در شهرهای لوزانس و پاریس برگزار می شود، این مطلبی بود که ژان هورنس مستشرق فرانسوی در بزرگداشت سعدی شیرازی عنوان کرد.

 

گزارش: محسن تورع

پایان پیام/130

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

شهیدان حججی و احمدی روشن، الگویی برای جوانان ایران اسلامی هستند

خبرگزاری شبستان: مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد فارس با اشاره به عظمت جایگاه شهادت و رشادت های شهدای انقلاب و دفاع مقدس، گفت: شهیدان حججی و احمدی روشن، الگویی برای جوانان ایران اسلامی هستند.

اخبار برگزیده شبستان