خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶

الاثنين ١ ربيع الأوّل ١٤٣٩

Monday, November 20, 2017

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قرآن و معارف - اخلاق و معارف اسلامی زمان :   ۱۳۹۵/۱۲/۲۸ - ۰۸:۴۴ شناسه خبر : ۶۱۶۵۷۶
گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین اعیان منش
احسن الحال ما السلام علیک یا ربیع الانام است
خبرگزاری شبستان: پرسش این است که این بهار و این احسن الاحوال در انسان چیست؟ در زیارت نامه امام زمان (عج) می خوانیم که السلام علیک یا ربیع الانام.

خبرگزاری شبستان - سرویس قرآن و معارف: این یک پرسش مهم است که این حال خوش و بهار انسان ها چیست؟ این که می گوییم ما را به احسن الاحوال روحی برسان و ما را مثل طبیعت که به بهار رساندی به بهار برسان و به ما هم بهار بده یعنی چه؟ همان طور که شما مطرح کردید پرسش این است که این بهار و این احسن الاحوال در انسان چیست؟ در زیارت نامه امام زمان (عج) می خوانیم که السلام علیک یا ربیع الانام . این عبارت و این سلام معنای بسیار عمیقی دارد و ما در این سلام به حضرت عرض می کنیم سلام بر تو که بهار موجودات هستی. این انام هم فقط به انسان اطلاق نمی شود بلکه همه موجودات عالم را در بر می گیرد و خطاب به حضرت در این سلام می گوییم سلام بر تو که آمدن تو بهار را در عالم رقم خواهد شد.

آنچه در ادامه می آید بخش اول گفتگوی ما با حجت الاسلام و المسلمین جلال اعیان منش، مبلغ و ‌کارشناس دینی درباره رسیدن به احسن الحال در آغاز سال نو است که در ادامه می آید.

وقتی به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم حس و حالی در ما بیدار می شود. انگار که ما هم می خواهیم به واسطه آن حال نیکویی که در طبیعت پدیدار شده به آن احسن الحال برسیم. چگونه می توان این دو مقوله را به هم پیوند زد تا ما هم بتوانیم به این سرخوشی بهاری برسیم؟

همه مردم می دانند که غم و حزن طبیعت با حضور بهار از بین می رود و حال خوش طبیعت با حضور بهار برقرار می شود. هرچه بهار به بلوغ و شکوفایی بیشتر می رسد آن حال خوب هم به فزونی می رود، مردم به دنبال این هستند که در بهار حال خوشی داشته باشند اما این حال خوب به دست نمی آید مگر این که روح انسان سرشار از معنویت شود. در واقع جسم و ذهن انسان تابعی از روح انسان است و اگر انسان بخواهد از سرور جسم و ذهن به سرور روح برسد معکوس طی مسیر کرده است بلکه اگر روح انسان به سرور و نشاط برسد در آن صورت جسم و ذهن انسان نیز به ان حال خوش و خوب خواهد رسید.

این که که ما در دعای اول سال و آغاز بهار می گویید و از خدا می خواهیم حال ما را به احسن احوال بگرداند به خاطر همین است که انسان دنیا را نگاه می کند و می گوید "رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلا / پروردگارا تو این دنیا و هرچه در او هست باطل و بیهوده خلق نکرده ای." انسان در همین ایام نگاه می کند به طبیعت و به باران بهاری و به لطافت مطبوعی که در هوا موج می زند و به شکوفایی و به بار نشستن درختان و با خود می گوید خدایا تو احسن الاحوال را به این طبیعت عطا کرده ای و این طبیعت دلمرده را به فضل و عنایت خود به احسن الاحوال رسانده ای، پس این حال نیکو را برای روح من هم ایجاد کن و به وجود آور.

شاید در نگاه اول همه ما درباره این احسن الاحوال اتفاق نظر داشته باشیم و تصورمان این باشد که مثلا وقتی درباره حال نیکو سخن می گوییم درباره یک چیز واحد و امری مشخص حرف می زنیم. اما وقتی جزئی تر می شویم شاید اختلاف ها پیش بیاید که حقیقتا این احسن الاحوال چیست؟ در این باره توضیح می فرمایید؟

بله، این یک پرسش مهم است که این حال خوش و بهار انسان ها چیست؟ این که می گوییم ما را به احسن الاحوال روحی برسان و ما را مثل طبیعت که به بهار رساندی به بهار برسان و به ما هم بهار بده یعنی چه؟ همان طور که شما مطرح کردید پرسش این است که این بهار و این احسن الاحوال در انسان چیست؟ در زیارت نامه امام زمان (عج) می خوانیم که السلام علیک یا ربیع الانام . این عبارت و این سلام معنای بسیار عمیقی دارد و ما در این سلام به حضرت عرض می کنیم سلام بر تو که بهار موجودات هستی. این انام هم فقط به انسان اطلاق نمی شود بلکه همه موجودات عالم را در بر می گیرد و خطاب به حضرت در این سلام می گوییم سلام بر تو که آمدن تو بهار را در عالم رقم خواهد شد.

خب اگر ما از این نقطه نظر و از این زاویه به موضوع نگاه کنیم می بینیم اگر شکوفه معنویت در دل ما پیدا نشده و قلب ما مثل درختان بهاری که به بار می نشینند به بار ننشسته و ما این حال و هوای بهاری را در خودمان حس نمی کنیم به این خاطر است که ارتباط ما با امام زمان کم است. شما فکر می کنید چرا یک درخت می تواند به بار بنشیند و به شکوفایی برسد؟ به خاطر این که آن درخت با فصل بهار ارتباط می گیرد و به واسطه این ارتباط می تواند به بار بنشیند برای ما انسان ها هم وضعیت همین طور است. آیا می شود بدون ارتباط با کسی که اصل بهار است و بهار در دستان اوست به شکوفایی و به بهار درونی رسید؟ ما اگر می خواهیم رشدی در درون مان اتفاق بیفتد ضامن این رشد و احسن الحال همان کسی است که خطاب به او عرض می کنیم السلام علیک یا ربیع الانام.

خب اگر کسی در خود ممارست کند و ساعت ها و روزها به یاد حضرت باشد وجودش بهاری خواهد شد چون ایشان بهار انسان ها هستند و تا کسی در خود و در جامعه اش نتواند این حقیقت را به ظهور برساند به آن بهاری که مد نظرش است و می خواهد به آن حال خودش برسد نخواهد رسید. نکته این جاست که تمام بشریت در امام زمان است و وقتی امام زمان در کسی ظهور کند حقیقتا تمام بشریت در او ظهور خواهد کرد. بهار انسان ها زمانی رخ می دهد که  "وَانْظُرْ إِلَیْنا نَظْرَةً رَحیمَةً." بهار وقتی برای انسان اتفاق می افتد که حضرت ولی عصر به ما توجه کند و نظری به ما بیندازد، همان طور که آیه آخر سوره آل عمران می فرماید "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ / اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد صبر كنيد و ايستادگى ورزيد و مرزها را نگهبانى كنيد و از خدا پروا نماييد اميد است كه رستگار شويد." در این آیه همان طور که ملاحظه می کنید واژه ای وجود دارد به نام "رابطوا". تمام مفسران در این آیه متفق القول هستند که منظور از "رابطوا" یعنی همان رابطه با امام زمان، یعنی اگر کسی می خواهد به آن مقام فلاح و رستگاری که در این آیه آمده بدون رابطه و ربط برقرار کردن میان خود و امام زمان (عج) به این حقیقت نخواهد رسید.

پایان پیام/187

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

اگر امام رضا علیه السلام به ایران نمی آمد چه می شد؟

خبرگزاری شبستان: حاکمان بنی عباس مردم را تنها به قرائت ظاهری از قرآن و تسلیم بودن دربرابر خلفا دعوت کرده، آنها رابه سیره خلفای گذشته ارجاع می داد. آنچه در زمینه های مختلف ازقرائت قران، نماز، روزه و ... به مردم ارائه می شد بیشتر براساس مکتب خلفا بود.

اخبار برگزیده شبستان