خبرگزاری شبستان

سه شنبه ۶ تیر ۱۳۹۶

الثلاثاء ٢ شوّال ١٤٣٨

Tuesday, June 27, 2017

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : مهدویت - مهدی باوران زمان :   ۱۳۹۵/۱۲/۳۰ - ۰۸:۵۰ شناسه خبر : ۶۱۵۰۶۸
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت وگو با شبستان:
«حال» بشر فقط با ظهور «اَحسَن» می شود
خبرگزاری شبستان: ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه بهاری است در پس زمستان سرد بی عدالتی، ظلم و فساد. از این رو، ما امام عصر(عج) را با تعبیر «ربیع الانام» یاد می کنیم یعنی بهار مردمان، بهار روزگاران، بهار هستی و بهار نظام آفرینش.

حجت الاسلام خدامراد سلیمیان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مولف مهدوی در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان در رابطه با دعای تحویل سال منتظران و ارتباط احسن الحال با درک عصر ظهور، اظهار کرد: در رابطه با دعای تحویل سال حقیقت این است که ما چه آن را صادره از معصوم(ع) بدانیم یا ندانیم، توجه به مضمون دعا نقش بسیار برجسته‌ای در تحول در درون انسان دارد یعنی تاکید بر اینکه فرد از خداوند تبارک و تعالی درخواست کند که اگر در گذر زمان مشکلاتی در درون او شکل گرفته، این مشکلات را مرتفع سازد.

 

وی افزود: این دعا معمولا در آغاز سال جدید خوانده می شود (البته مشهور این است) اما انسان همواره باید چنین تغییر حالی را از خداوند طلب کند. چرا که زندگی مادی و دنیایی باعث می شود که انسان از خدا دور شود و گاه ممکن است بعضی از ناخوشی‌ها بر روح انسان عارض شده و روح انسان را دچار تاریکی و دوری از خداوند کند،  لذا این دعا اگرچه مشهور برای زمان خاصی است(تحویل سال) اما به نظر می رسد که انسان باید دائم این ذکر را داشته باشد که خدا حال او را به بهترین حال ها تغییر دهد.

 

تغییر حال آفرینش، می تواند منشاء تحول درونی در انسان ها باشد

مولف مهدوی تصریح کرد: این دعا می تواند اختصاص به عید خاصی نداشته باشد. اعیاد ممکن است زمینه های دینی و مذهبی خاصی داشته باشند و برخی زمینه ها، ملی و سنت های دیرینه ای هستند که آموزه های دینی نیز بر آنها صحه گذاشته و جهات مثبت آنها را پذیرفته است. به عنوان مثال عید نوروز، که دیرینگی چندهزارساله دارد. ضمن اینکه برخی پیرایه هایی که ممکن بود در شأن آموزه های دینی نباشد، تذکر داده شده و اصلاح شده است. اما حقیقت این اتفاق، یک حقیقت قابل قبول است و دین بر آن صحه می گذارد.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: بحث صله ارحام که در این ایام به وفور دیده می شود، شادمانی که انسان برای ورود به سال جدید دارد و ... از نکات برجسته این عید است. به ما انسان ها تذکر داده شده است که  در برابر تحولات طبیعی و آیات الهی، غافل نباشید. این تغییر حال در نظام آفرینش و طبیعت، می تواند و باید منشاء تحول درونی در انسان ها باشد. بحث «سیر در آفاق و انفس» در واقع به همین مسئله اشاره دارد.

 

حجت الاسلام سلیمیان ادامه داد: وقتی می بینیم در پی سرمای استخوان سوز زمستان، همه سرسبزی ها، شادابی ها و طراوت ها از بین می رود و طبیعت به یک صحنه خشک و بی جان تبدیل می شود، و بعد در آستانه بهار، آهسته آهسته همه چیز دوباره شکوفا می شود. همه این اتفاقات، آیات الهی هستند و برای بیدارباش انسان است یعنی نشانه هایی برای جهت گیری انسان به سوی خداوند. وقتی انسان می بیند چهره طبیت با آمدن بهار، لباس نویی از طراوت و سرزندگی به تن می کند (در روایات ما نقل شده است که نگاه به سبزه، دیده را تقویت کرده و انسان را به یاد خدا می اندازد) این پدیده ها باید منشاء یک تحول خواهی درونی در انسان شود.

 

«عدل، قسط و امنیت فراگیر» حال آفرینش را احسن می کند

وی در رابطه با تحول خواهی درونی انسان گفت: این تحول خواهی، گاه «فردی» است؛ یعنی وقتی من می بینم درختی که تا دیروز بی برگ و بار بود و آثار حیات بر پیکر نداشت، امروز آهسته آهسته دچار تحول می شود، گویا متذکر این نکته می شود که اگر در درون من نسبت به خدا، نسبت به آموزه های دینی و... آن طراوت و شادابی لازم وجود ندارد، از خداوند بخواهم که این حال ِ من به احسن حال تبدیل شود.

 

کارشناس مهدوی تاکید کرد: گاهی نیز این تحول خواهی، فراتر از «تحول خواهی فردی» و شخصی است؛ یعنی تحول خواهی برای جامعه بشریت و برای انسانیت است. به عبارت دیگر در مقابل سرمای بی عدالتی، سرمای ظلم و سرمای فساد که نشاط و طراوت انسانی را خشک کرده و پیکره بشری را به یک موجود بی حس و بی جان تبدیل می کند از خدا بخواهیم که با «عدل و قسط فراگیر»، با «امنیت فراگیر» و با «توفیق بندگی خود» حال همه موجودات در کل کره زمین و نظام آفرینش را تبدیل به احسن کند.

 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه بهاری است در پس زمستان سرد بی عدالتی، ظلم و فساد. از این رو ما حضرت مهدی علیه السلام را با تعبیر «ربیع الانام» یاد می کنیم یعنی بهار مردمان، بهار روزگاران، بهار هستی و بهار نظام آفرینش. اگر بخواهیم حقیقت «حوّل حالنا إلی احسن الحال» در گستره کل زمین تحقق عینی پیدا کند، یعنی حال ِهمه انسان ها را به حسن و نیکویی می خواهیم و این خواسته محقق نمی شود مگر در هنگام ظهور مهدی موعود(عج).

 

احسن الحال با معجزه به دست نمی آید/باید اقدام کرد

حجت الاسلام سلیمیان تاکید کرد: تلاش کنیم قصد و نیت مان از عبارت «حوّل حالنا» تحّول جامعه بشری برای بهبود روابط و نظام بشری و وقتی از خدا حّول حالنا طلب می کنیم، نگاه ما یک نگاه فراگیر باشد که افقی دوردست را مد نظر قرار داده است. و حقیقت این نگاه یعنی آمدن کسی که همه حال ها را به نیکویی تبدیل می کند.

 

وی با اشاره به اهمیت اقدام عملی در رسیدن به احسن الحال گفت: وقتی از خدا می خواهیم که حال ما را به احسن حال متحول کند، حتما باید خودمان هم برای آن اقدام کنیم. همه دعاها اینگونه است. وقتی کسی دعا می کند و چیزی از خدا می خواهد خداوند استجابت دعای او را مشروط به عملی متناسب با آن دعا قرار می دهد. یعنی وقتی من از خدا درخواست می کنم که حال مرا به احسن حال متحول کن حتما باید خود نیز برای متحول شدن اقدام کنم. این که دست روی دست بگذارم و منتظر باشم تا خداوند حال مرا به احسن الحال تغییر دهد شدنی نیست. خداوند می فرماید پس تو خود چه می کنی؟

 

تجربه متفاوت بشر در عصر ظهور

حجت الاسلام سلیمیان در ادامه ابراز کرد: وقتی هم می گوییم خداوندا حال همه انسان ها را به احسن حال تبدیل فرما یعنی انتظار موعود منجی؛ یعنی اقدام بشری برای آن دگرگونی و تحول بزرگ جوامع بشری که همان حقیقت انتظار است. به عبارت دیگر تحول حال ما یعنی دعای فرج، یعنی دعا برای ظهور. ما باید از طبیعت درس بگیریم اگر تکه چوب خشکی می تواند با شرایط مساعد، زیباترین جلوه های آفرینش را به ما نشان دهد ما انسان ها نیز که با گناه و دوری از خدا و معصیت تبدیل به انسان های خشک و بی طراوت و بی نشاطی شده ایم، می توانیم با فراهم کردن شرایط در درون خود، آن طراوت و نشاط را بازگردانیم.

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ابراز کرد: خداوند فطرت انسان ها را بر اساس فطرت خود آفریده است «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا» همه ما خدایی(از خدا) و وصل به آفریدگارهستیم؛ اگر رخوت و سستی در درون ما ایجاد می شود این نیست مگر به دلیل دور شدن از نسیم رحمت الهی و دور شدن از شرایطی که می تواند ما را شکوفا کند.

 

وی تاکید کرد: فراموش نکنیم همه ما در آخرالزمان در آستانه ظهور منجی موعود(عج) به سر می بریم. از ویژگی های برجسته این زمان که بر آن تاکید شده، آن است که زمین پُر از ظلم و جور می شود اما مراقب باشیم که ما در شمار ظالمان و جائران قرار نگیریم. علاوه بر این که ستم نپذیریم، نسبت به دیگران نیز ستمگر نباشیم که اگر اینگونه بود ما خود را در معرض رحمت الهی قرار داده ایم و امید است که با امید آمدن منجی موعود(عج)، آن بهار حقیقی فرا رسد. قطعا انسان ها در بهار آفرینش که عصر موعود است طراوت و نشاطی را تجربه خواهند کرد که هرگز در تاریخ بشری اتفاق نیفتاده است.

 

 

 

 

پایان پیام/99

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

استاد حوزه در گفت وگو با شبستان:

راز ندبه خوانی و گریه های عید فطر/حلقه وصل امام(عج) و منتظران!

خبرگزاری شبستان: تعبیر «عید» یعنی انسان به خدا باز می گردد و این بازگشت حتماً باید از طریق امام(ع) باشد. چون امام(ع) سبب اتصال زمین و آسمان است. اما چرا با گریه و ندبه این کار را انجام می دهیم در حالی که عید روز شادی است؟

اخبار برگزیده شبستان