خبرگزاری شبستان

پنج شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸

الخميس ١٨ رمضان ١٤٤٠

Thursday, May 23, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اجتماعی - انتظامی زمان :   ۱۳۹۵/۱۲/۸ - ۱۲:۴۰ شناسه خبر : ۶۱۲۹۸۹
مشاور ویژه فرمانده کل قوا:
انتقال فرهنگ ایثار و شهادت تضمین کننده اقتدار ایران تا ۱۰۰ سال آینده است
خبرگزاری شبستان: مشاور ویژه فرمانده کل قوا با بیان اینکه باغ‌موزه‌های دفاع مقدس پیونددهنده هویت و ارزش‌های اسلامی ملی نسل‌های گذشته به نسل‌های آینده هستند،گفت: انتقال ویژگی های اخلاقی و رفتاری رزمندگان اقتدار ایران را تا ۱۰۰ سال آینده تضمین می کند.

به گزارش خبرنگار شبستان، سردار سیدیحیی صفوی، مشاور و دستیار ویژه فرمانده کل قوا امروز در همایش مبانی طراحی موزه‌های دفاع مقدس که در مرکز همایش های بین المللی موزه دفاع مقدس برگزار شد ضمن تسلیت ایام فاطمیه گفت: بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی و ملت ایران پس از تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران دستاورد دفاع مقدس بوده است، دفاع مقدس باعث شد که بقای ملی و هویت ما حفظ و استقلال ایران اسلامی محفوظ بماند.

 

وی بیان کرد: محصول این حماسه بزرگ در مقیاس بزرگ منطقه‌ای و جهانی به وجود آمدن یک مکتب جدیدی به اسم مکتب مقاومت بود که اکنون این مکتب مقاومت خود را در سوریه، عراق و یمن نشان می‌ دهد و امیدواریم به فضل الهی ملت های اسلامی با یک میلیارد و 600 میلیون مسلمان با همین مکتب مقاومت فلسطین مظلوم را آزاد کنند.

 

سردار صفوی با اشاره به اهمیت و جایگاه باغ موزه های دفاع مقدس تصریح کرد: باغ موزه های دفاع مقدس دربرگیرنده ناب ترین پدیده های فرهنگی، تاریخی و هنری یک ملت و حکومت هستند، در دفاع مقدس ،دفاع ملت ما به عنوان عصاره فرهنگ مقاومت و نماد قدرت ملی و شایستگی مردم بزرگ ایران بوده و ناب ترین پیامی که می تواند در طول زمان در قالب صدها باغ موزه در ایران پیام‌رسانی کند.

 

سردار صفوی در ادامه اظهار کرد: به نظر من گنجینه دفاع مقدس دارای عمیق ترین مضامین فضیلت های انسانی از جنس ایمان، ایثار و از جنس قدرت برتر فکری در طرح‌ریزی عملیات ها، مدیریت جهادی در صحنه نبرد و صحنه بحران بوده است.

 

مشاور و دستیار ویژه فرمانده کل قوا با بیان اینکه جنگ یک بحران بزرگ است، افزود: سوال اینجاست هشت سال دفاع مقدس ما چگونه مدیریت شد؟چگونه در طرح ریزی های عملیاتی بر دشمن پیروز شد؟ موزه های دفاع مقدس ما چگونه می توانند روحیه توکل رزمندگان ،روحیه اعتماد به نصرت الهی و ولایتمداری را به تصویر بکشید؟ چگونه می شود مظلومیت، شجاعت و رشادت را نمایان کرد و چگونه می شود این نمایه را به نسل های سوم و چهارم انقلاب انتقال داد. اگر بتوانیم این ویژگی ها را خوب انتقال دهیم آن موقع تضمینی برای اقتدار و امنیت کشورمان در 100 سال آینده است.

 

وی با بیان اینکه باغ موزه های دفاع مقدس باید دارای انعکاس و برد بین المللی باشد، اظهار کرد: به نظر من بایستی از جذابیت و ظرافت های بالایی هم از نظر محتوای و هم از نظر معماری برای مخاطبان سایر کشورهای خارجی در حوزه تحقیقات چه در بازدیدها برخوردار باشد لذا اگر ما هم در محتوا و هم در سازه های معماری موزه ها بتوانیم پیامی را که می خواهیم منتقل کنیم، باغ موزه را به عنوان یک رسانه بدانیم آنگاه آموزه ها و فرهنگ دفاع مقدس به شکل این رسانه با هنر معماری و با استفاده از فناوری های جدید در اذهان بازدیدکنندگان به ویژه جوانان لحاظ می شود.

 

وی در ادامه افزود: اگر بتوانیم رزم شجاعانه و صحنه های افتخارآفرین عبور از رودها و دشت های خوزستان و عبور از کوه‌های سر به فلک کشیده سوره و سورکه را در سپهر جهانی معرفی کنیم آن وقت می توانیم یک نقطه عطفی در راستای ایجاد تمدن جدید اسلامی خود بسازیم. به نظر من باغ موزه ها پیونددهنده هویت و ارزش های اسلامی ملی نسل های گذشته به  نسل های آینده هستند.

 

سردار صفوی خاطرنشان کرد: روند تاثیرگذاری دریافت پیام گنجینه دفاع مقدس در باغ موزه ها می تواند ادراک خاصی از فضا و موقعیت های حساس زمان جنگ را در اختیار مخاطبان قرار دهد. در صورت قرار گرفتن این گونه شرایط ،بازدیدکنندگان با دریافت‌هایی که از حماسه ها می کنند ،می تواند در ذهنیت تصمیم گیری آنها و حتی عواطف و احساسات آنها در زمان بحران تاثیرگذار باشد.

 

مشاور فرمانده کل قوا اظهار کرد: به نظر من شاید مهمترین پیام باغ های موزه دفاع مقدس در سه کلمه مظلومیت، مقاومت و پیروزی خلاصه می شود. آیا ما در این معماری های خود می توانیم مظلومیت ملت ایران را که مورد ظلم آمریکایی ها، صهیونیست ها، اروپایی ها و بعضی کشورهای عربی واقع شدند را به تصویر بکشیم؟ آیا می توانیم مقاومت بی نظیر 8 ساله ای را که ملت ما در تاریخ جنگ های معاصر بی سابقه بوده را به تصویر بکشیم؟ آیا ما می توانیم پیروزی های افتخارآمیز امام، مردم و رزمندگان غیور را که در تاریخ جنگ های ایران و حتی منطقه و جهان بی نظیر است را در معماری های باغ موزه های خود به تصویر بکشیم؟

 

سردار صفوی خاطرنشان کرد: معماری و محتوا دو مولفه تاثیرگذار در انتقال پیام ها، ارزش ها و احساسات هستند و باغ موزه ها باید روی تقویت و طراحی هدفمند هر دو مقوله تلاش کنند دوم اینکه هر پدیده ای دو جنبه دارد یکی جنبه ادراکی و دیگری ساختاری، هم جنبه ساختاری و هم جنبه ادراکی بایستی قابل فهم، شناسایی و متناسب با مسایل فرهنگی، ارزشی و روحیات و عواطف ملت ما باشد و بتوانیم در طراحی باغ موزه ها این دو مفهوم را با یکدیگر به مخاطبان خود منتقل کنیم.

 

وی ادامه داد: در طراحی های باغ موزه ها هنر معماران، طراحان، مهندسان و ایده پردازان این است که در قالب مهندسی فرم و پیام نهفته جنگ را به بیننده انتقال و رمزگشایی کنند. چهارم اینکه انگاره ها و ادراکی که در باغ موزه ها قرار دارد رفتار بیننده و مخاطب را از زمان بازدیدها تا سال های قبل در هنگام یادآوری خاطرات تحت تاثیر قرار دهد. اینکه ما بتوانیم در این باغ موزه ها بر روی انگاره ها، ادراک و برداشتی که در ذهن مخاطبان ایجاد می شود تاثیرگذاری کنیم مهمترین پیام می‌باشد.

 

مشاور و دستیار ویژه فرمانده کل قوا اظهار کرد: معماری و طراحی باغ موزه ها همانند زبان وظیفه انتقال پیام و مفاهیم را بر عهده دارد بنابراین شکل ها، رنگ ها، نمودها، فضاسازی ها و سایر عناصر و پدیده های درون نمادین باید به صورتی گزینش شوند که در خدمت زبان نهفته در پدیده ،بهترین ادراک و بهترین تاثیرگذاری را برای ماندگاری در ذهن بازدیدکنندگان قرار دهد.

 

سردار صفوی گفت: امیدواریم همان گونه که انقلاب اسلامی الگویی برای انتقال فرهنگ مقاومت و رساندن پیام ملت های مظلوم به جهانیان شد این باغ موزه ها نیز الگویی برای بازدیدکنندگان خارجی و ملت های مسلمان و غیرمسلمان باشد.

 

 

پایان پیام/35

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

شبستان گزارش می دهد:

رونق مدلینگ غیراخلاقی در بازار فضای مجازی

برخی از صاحبان مشاغل برای دیده شدن محصولات خود به سراغ مدل های خانم می روند و با هزینه کردن در تبلیغات شبکه های مجازی تصاویر غیراخلاقی آن ها را به معرض نمایش می گذارند. سایت های آگهی مجازی هم جولانگاهی برای درخواست های غیرمتعارف شده است.

اخبار برگزیده شبستان