خبرگزاری شبستان

یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶

الأحد ٢٧ ذو القعدة ١٤٣٨

Sunday, August 20, 2017

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : قرآن و معارف - اخلاق و معارف اسلامی زمان :   ۱۳۹۵/۱۱/۲۴ - ۰۹:۴۷ شناسه خبر : ۶۰۹۳۲۹
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علوی تهرانی:
ورع انسان را از واقع شدن در حرام دور می‌کند
خبرگزاری شبستان: حجت‌الاسلام‌والمسلمین علوی تهرانی گفت: ورع احتیاط عقلی است که انسان را از واقع شدن در حرام دور می دارد، ورع یعنی حتی فکر گناه را از ذهن دور کنیم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام علوی تهرانی به مناسبت ایام فاطمیه در مسجد امیر به سخنرانی پرداخت و گفت: اگر کسی بخواهد دین خود را حفظ کند یکی از راه‌های آن ورع است. وی افزود: برخی کتابها درباره تقوا نوشته شده است اما درباره ورع کتابی نوشته نشده است.

حجت‌الاسلام علوی تهرانی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، عنوان کرد: از موضوعاتی که در قرآن وجود دارد صنف مومن در مقابل کافر است، هر کسی نمی‌تواند ادعای ایمان کند، اعراب وقتی نزد پیامبر آمدند گفتند ما ایمان آوردیم خداوند خطاب به آنها فرمودند که شما ایمان نیاوردید بلکه اسلام آوردید، این آیه نشان می دهد که هر کس نمی‌تواند مومن باشد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه 29 سوره رعده بیان داشت: بر اساس این آیه قرآن کریم کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام دادند سعادتمند از دنیا رفتند، ایمان سبب محبوبیت عمومی انسان می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن مردم در قیامت همچون انسان‌های مست می‌شوند در حالیکه مست نیستند بلکه از عذاب الهی برای اعمال زشت خود دچار وحشت شدند، اظهار داشت: آرامش در سایه ایمان است بدانید که دوستان خداوند که ترسی بر آنها نیست کسانی هستند که ایمان آورده و تقوی پیشه کردند.

حجت‌الاسلام علوی تهران افزود: انسان موجودی است که خداوند در ذات او درخواست‌های بی‌شمار قرار داده است که شهوت نام دارد، خواسته‌ها باید باشد چرا که زندگی انسان ادامه پیدا نمی‌کند، اشتباه ما این است که خواسته‌های خود را در مسیر معنویت قرار ندادیم.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: لازم است انسان از درون به فضیلتی برسد که خواسته‌ها را مهار کرده و در جهت کمال سوق دهد و این امر صرفا با تقوا امکان پذیر است، تقوا قطب نمای انسان برای رسیدن به کمال است.

وی گفت: در زندگی ما احوالاتی وجود دارد که به طور قطع حرام است و هر کس آنها را مرتکب شود از مسیر کمال منحرف می‌شود،  ورع احتیاط عقلی است که انسان را از واقع شدن در حرام دور می دارد، ورع یعنی حتی فکر گناه را از ذهن دور کردن است.

پایان پیام/487
کلید ‫واژه‌ها:
|
|
|

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

مطالبات جامعه قرآنی از وزیر ارشاد؛

ضرورت سیاستگذاری شفاف و زمان دار برای رسیدن به شاخص های توسعه فرهنگ قرآنی

خبرگزاری شبستان: قائم مقام شورای عالی قرآن با بیان اینکه شاخص های توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه مطلوب نیست، گفت: وزارت ارشاد به عنوان متولی امر فرهنگ باید سیاستگذاری شفاف و دقیق و زمان دار برای رسیدن به شاخص های مطلوب را معرفی کند.

اخبار برگزیده شبستان