خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

الاثنين ١٦ شعبان ١٤٤٠

Monday, April 22, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - ادبیات و نشر زمان :   ۱۳۹۵/۱۱/۳ - ۰۹:۲۱ شناسه خبر : ۶۰۳۳۲۴
دکتر دادبه:
تیرهای نامردی متوجه زبان فارسی است/اعتدال، مادر همه تحولات
خبرگزاری شبستان: دکتر دادبه با بیان اینکه امپراطوری که مدافع زبان فارسی باشد نداریم، گفت: دوره شکوه ما تا قرن چهارم بود که عقلانیت داشتیم و هنوز هم پز آن دوره را می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر اصغر دادبه، استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی عصر دیروز در نشست زبان فارسی در آسیای میانه که در سرای اهل قلم برگزار شد، گفت: گزارشی که دکتر صفر عبدالله در این نشست دادند، حکایت از قدرت زبان می کرد. دو قرنی که زرین کوب می فرمایند سکوت. در واقع سکوت نبود چون ثبت نمی شد، سکوت بود. در آن دو قرن فرهنگ ایران به عالم اسلام وارد شد. قصه یعقوب لیث حکایت از عزم یک ملت می کند، یعقوب لیث شاید خودش نمی دانست چه می گوید، زبان ملت بود و به همین جهت سخنش خریدار پیدا کرد. فردوسی اگر سخنگوی یک ملت نبود نمی توانست آنقدر تاثیر بگذارد.

 

دکتر دادبه بیان کرد: در سده چهارم حکومت ملی انتخاب کردیم. هویت که سه ضلع آن زبان و ادب، اساطیر و حکمت و فلسفه است در سده چهارم احیا شد و البته در شاهنامه احیا شد و بعد در سطوح مختلف رواج یافت. ما در حال حاضر در وضعیتی قرار گرفتیم که انکار بدیهیات نشانه روشنفکری است و اصرار داریم حرف هایی بزنیم که فقط علیه ما استفاده شود. کسی می گفت که زبان فارسی را صهیونیست به وجود آورده است. باید بگویم اگر کور نیستید شاهنامه را بخوانید.

 

وی با بیان اینکه فرهنگ ما تا قرن چهارم رو به بالا بود، عنوان کرد: ما رودکی، ابن سینا و فردوسی داشتیم. بعد از قرن چهارم فرهنگ ما سیر نزولی طی کرد که تا الان هم ادامه دارد. تا قرن چهارم عقلانیت داشتیم. عقلانیت اعتدال دارد و اعتدال مادر همه تحولات است. بعد از قرن چهارم، ایدئولوژی داشتیم و این مسئله همچنان ادامه دارد. دوره شکوه ما گذشت. دوره ای که هنوز داریم پز آن دوره را می دهیم. هنوز داریم پز فردوسی و فرزندانش را می دهیم. الان دوره فلاکت، عسرت و بدبختی است.

 

این استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی خاطرنشان کرد: دکتر نورانی وصال 20 سال پیش برایم این گونه نقل کرد" 40 سال قبل یک کتابفروشی نامه ای به انتشارات شبه قاره می نویسد که آیا فلان چاپ بوستان سعدی را دارید؟ پاسخ دادند: چند تن می خواهید؟ " حال ما هنوز نتوانستیم فهرستی از آثار زبان فارسی که شبه قاره نوشتند، درست کنیم. شعار ندهیم تا جهان هست، زبان سعدی هست. هنوز انبوه کتاب ها ریخته در جایی و دارد از بین می رود و ما فهرست آنها را نداریم.

 

دکتر دادبه با بیان اینکه دیری است امپراطوری که مدافع زبان فارسی باشد نداریم، گفت: همه تیرها متوجه قلب زبان فارسی است، زبانی که بار فرهنگ ایرانی را به دوش می کشد. در شبه قاره و آسیای میانه، زبان فارسی زبان اول بود. با رستم ها مخالفت می شود. این زبان تا وقتی که می توانست خودش کیان خود را حفظ کند این کار را کرد.‌حالا از هر طرف تیر نامردی به طرف زبان فارسی نشانه می رود حتی از طرف صاحبانش به سویش تیر پرتاب می شود و من این را دلیل عظمت این زبان می دانم.

 

وی با بیان اینکه هنر ما در تخریب است، تصریح کرد: حدود 5 سفر به قزاقستان داشتم. بارها شنیدم و دیدم که در 6 دانشگاه آنجا زبان فارسی تدریس می شد و در 15 مدرسه هم زبان فارسی تدریس می کردند، به لطف رایزن های فرهنگی ایرانی امروز دیگر زبان فارسی در آن مدارس و دانشگاه ها تدریس نمی شود ما حسی به زبان فارسی نداریم فقط به فکر گرفتن دلار هستیم.

 

دکتر دادبه اظهار داشت: الان در جایی قرار گرفتیم که باید ببینیم خودمان چه کاری می توانیم بکنیم. نسبت به هم حسادت نکنیم. وقتی من رییس جایی می شوم گویی تاریخ از من آغاز می شود و می گویم قبلی ها کاری نکردند. جایی برای ما فرش قرمز پهن نکردند. فرش قرمز همین جاست، اگر نفت تمام شود به جهنم اما بدون این زبان و فرهنگ فارسی به رویمان تف هم نمی اندازند. حالا هر کاری از دستمان برمی آید انجام دهیم،. به هم بی اعتنایی نکنیم و سنگ نیندازیم. زمانی رادیو و تلویزیون می گفتند پیامک به لاتین بدهید و حتی قیمت این پیامک به زبان لاتین ارزان تر از پیامک به زبان فارسی بود. من در آن زمان به آقای حبیبی که رییس فرهنگستان ادب و زبان فارسی بود، نامه ای نوشتم و سه نکته را به ایشان گفتم. گفتم به دستگاه ها بگویید به مردم بگویند به زبان فارسی پیامک بدهند. هزینه پیامک فارسی را کمتر از پیامک به زبان لاتین کنید و خطی طراحی کنید که حجم اش مثل لاتین باشد.

 

این نویسنده و استاد دانشگاه تصریح کرد: هر زبان زنده ای با زبان های دیگر جهان در داد و ستد است و اگر این داد و ستد نباشد، می میرد چون زبان هم مثل فرهنگ است. ما به هر جهت از لغات عربی در زبان خود استفاده کردیم، یک فرد آلمانی هم 100 سال پیش زبان فارسی را از قرآن جدا کرد. برخی طوری می گویند عربی وارد فارسی شده که انگار اگر لغات عربی را از زبان فارسی بیرون بیاوریم دیگر نمی توانیم حرفی بزنیم.

 

پایان پیام/31

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

نگاهی به زندگی مرتضی آوینی(۲)

زنده‌ترین روزهای زندگی یک مرد

مرتضی آوینی با مستند «روایت فتح»، مجموعه مقالات «توسعه و مبانی تمدن غرب» و «آینه جادو۱» مجموعه ای از مهمترین گنجینه های تصویری و تئوری هنر انقلاب را از خود به جای گذاشت.

اخبار برگزیده شبستان