خبرگزاری شبستان

دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵

الاثنين ٢٤ ربيع الثاني ١٤٣٨

Monday, January 23, 2017

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : فرهنگ و ادب - تئاتر و هنرهای تجسمی زمان :   ۱۳۹۵/۱۰/۲۳ - ۱۳:۳۹ شناسه خبر : ۶۰۱۰۴۹
با نمایش نقاشی های خلیل سمایی جابلو،حجم های شکیبا پرورش و طراحی های مدرن سهیل فراهانی راد /
۳ نمایشگاه هنرهای تجسمی در گالری شیرین برپا می شود
خبرگزاری شبستان: با نمایش نقاشی های خلیل سمایی جابلو،حجم های شکیبا پرورش و طراحی های مدرن سهیل فراهانی راد ۳ نمایشگاه هنرهای تجسمی از فردا ۲۴ دی ماه در گالری شیرین برپا می شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،  سه نمایشگاه نقاشی ، حجم و آثار هنربرخواسته از معماری از روز جمعه 24 دی ماه  در گالری شیرین افتتاح می شود.

 

در این نمایشگاه های نقاشی های خلیل سمایی جابلو با عنوان« من مقدس» و حجم های شکیبا پرورش با عنوان «رهين و رهينه» و آثار سهیل فراهانی راد با عنوان «طاق» به نمایش در می آید.

خلیل سمایی جابلو در  توضیح نمایشگاه « من مقدس» می گوید: از بطن خرده فرهنگهای به جای مانده از عهد قدیم و غار نگاشته های ملل مختلف دنیا و به طور خاص ایران به اسطوره بودن پرندگان و نقش آنها در ادبیات و زندگی روزمره ی بشر پی می بریم. در ادبیات، از کهن تا به امروز این تداوم از کلیله و دمنه و مرزبان نامه تا ناگهان در دل جنگل (عاموس عوز) و قلعه حیوانات (جورج ارول) حضور پی در پی داشته است و تماما برای بیان اتفاقات و مسائل موجود جامعه بشری به صورت اعتقادی یا انتقادی نقش بازی کرده است. پ
پرنده کرکس نمادی است با آرایه های فرهنگی و تاریخی که دارای دلالتهای سیاسی و اجتماعی می باشد. کرکس هایی که بر بلندی های سنگی بال گشوده اند و قدرتمندانه بر فراز گرد شده کره خاکی اوج گرفته اند مقدسانی هستند که در اقصی نقاط جهان به نام دموکراسی و آزادی و عدالت همه را به بازی گرفته اند، سلطه گرانی که با پول و قدرت و باورهایشان می خواهند پاره استخوانهایمان را نیز به سعادت برسانند و در این دایره سرگردان فلاکت هاست که گریبان گیر  بشر می شود تا یک انسان به سعادت رسیده. و
هر آنچه که رنگ و نقش بر روی بوم های من برای شما بیان می کند ترکیب انسان و حیوانی است با فرم های ناقص الخلقه که ما را به تاریخ می برند همانطورکه پیرس میگوید: ((نشانه چیزی است که چیز دیگری را برای کسی از زاویه ی دیدی بیان می کند)) و نشانه های من بر روی بوم با حضور مستمر کرکسان رویین تن، گویای سلطه حاکم بر جامعه بشری و حضور فیگورهای ازهم پاشیده در اطراف آن که خود بی اختیار تا دست بر قلم میگیرم در بستر بوم ظاهر می شوند از ویرانگریها سخن میگویند.

 

 

شکیبا پرورش در توضیح نمایشگاه حجم هایش با عنوان «رهين و رهينه» می گوید: رهين و رهينه، تفسيری جديد از مشی و مشيانه‌ای است كه گرچه در داستان آفرينش چنان همسان و همبالايند که تميز «نر» از «ماده» ناممکن است، اما گويی با فاصله‌ای نه چندان دور از افسانه‌ها و هنوز هم در زندگي واقعی، چنين نيست. هر يك از دو مفهوم «مرد» و «زن»، همواره در درازنای تاريخ، منفعت خويش را از ديگری به گرو گرفته و يا با گرو گذاشتن ديگری، يك‌چندی رهايی يافته‌ است.  رهين و رهينه، تفسير بدفهمی‌ها، پيشداوری‌ها، فرصت‌سوزی‌ها و مهرطلبی‌های يكسوی بشری در قالب تفسيری مبتنی بر جنسيت از ديگر سوی بشری است؛ آنجا كه مرد «مالك» می‌شود و زن به ناگزير نقش «مملوك» را می‌پذيرد؛ يا آنجا كه زن در جايگاه «مادر» ، «مردي مالك» می‌پروراند و اين دستمايه‌ای براي ستاندن «حقوقی» می‌شود كه از پسين هزاره‌ها «گمان» می‌رود «پايمال» شده است ...  . اين كشمكش به‌ظاهر پايان‌ناپذير تاريخی، گرچه به اقتضای «اين‌مكاني» و «اين‌زماني»های ناگريز و ناگزير، به‌نوعي بازی سرگرم‌كننده اما دردناك تبديل شده است، اما ... پ
فاصله اگر بگذاري و از بار سنگين « اين‌همينی» آن رها شوی به بازيچه‌های من ميرسی كه تمامی تلاششان «عبور تو» از فاصله‌ای است كه بيگاه و ناگاه در «ميانه» نشسته است عبوركن

 

 

 

«طاق»؛ حاصل علاقه سهیل فراهانی راد به معماری کهن ایرانی است؛ ترکیب این علاقه با علاقه او به طراحی مدرن آغاز شروع کار او در زمینه ی طراحی شد جایی که او هنر اسلامی و معماری کهن ایرانی را در با روشنایی نئون در هم آمیخت  و ترکیبی متفاوت خلق کرد.
اولین پروژه سهیل با عنوان طاق  آماده عرضه  می باشد که ترکیبی از۴محصول باتولید نسخه های محدود است که در ۵ رنگ متفاوت عرضه می‌شود.
هدف او تولید آثار هنری است که قابلیت استفاده روزمره را نیز دارد و به اصطلاح از آن به عنوان  Practical Art یاد می شود.
 

سهیل فراهانی راد از همه دعوت می کند تا با دنیای شگفت انگیز نئون و پلکسی آشنا شون، او میخواهد این دنیا را از لنز تصویری خود به همگان معرفی کند دنیایی که در آن روشنایی نئون فقط یک روشنایی نیست بلکه یک زبان هنری می باشد که بی صدا سخن می گوید.

 

گفتنی است، سهیل فراهانی راد در تاریخ ۴ دی ماه ۱۳۶۳ در تهران متولد شد.او برای ادامه تحصیل به ایتالیا سفر کرد و موفق شد در سال ۱۳۹۰ مدرک لیسانس (کارشناسی) خود را در رشته طراحی صنعتی با تمرکز بر روی طراحی محصول از دانشگاه فلورانس کسب کند.او همچنین مدرک فوق لیسانس (کارشناسی ارشد) را در رشته طراحی صحنه از آکادمی بررا در  میلان کسب کرد

سه نمایشگاه نقاشی ، حجم و آثار هنربرخواسته از معماری از روز جمعه 24  دی ماه تا 6 بهمن  در گالری شیرین  برپاست علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه از شنبه تا پنج شنبه به جز دوشنبه ها از ساعت 16 تا 20 می توانند به نشانی کریم خان زند، خیابان سنایی  کوچه 13 و شماره 5 گالری شیرین مراجعه کنند.

 

پایان پیام/32

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

آنچه بر صحنه‌ دومین روز تئاتر فجر گذشت؛

سایه اندوه بر سر اجراهای تئاتر/ تالارهای نیمه خالی

خبرگزاری شبستان: تئاتر، هنر اثرگذاری و اثر پذیری است. هنری که در مواجه با مخاطب تعریف می شود و در عالم هنر بیشترین تاثیر مستقیم را با مخاطب رد و بدل می کند. همین است که حادثه ساختمان پلاسکو، روح اجراهای جشنواره فجر را غمناک کرده است.

اخبار برگزیده شبستان