خبرگزاری شبستان

چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸

الأربعاء ١٩ ذو الحجّة ١٤٤٠

Wednesday, August 21, 2019

اللَّهُم کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن، صَلَواتُکَ علَیه و علی آبائِه، فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَه، وَلِیّاً وَ حَافِظاً و قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْنا، حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعا وَ تُمَتعَهُ فیها طَویلا" - خدایا، ولىّ‏ ات، حضرت حجّت بن الحسن، که درود تو بر او و بر پدرانش باد؛ در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست، ساکن زمین گردانیده و مدّت زمان طولانى در آن بهره مند سازی

سرویس : اندیشه - علوم انسانی زمان :   ۱۳۹۵/۱۰/۱۳ - ۱۳:۳۲ شناسه خبر : ۵۹۸۶۷۹
مخبر دزفولی در اجلاس سراسری کرسی های نقد و نظر:
یکدیگر را تحمل کنیم نه تخطئه/باید برای مقابله با خودسانسوری برنامه داشته باشیم
خبرگزاری شبستان: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر ضرورت نقد و نظر در فضای علمی کشور، گفت: باید تمرین کنیم که تحمل کنیم نه تخطئه، تمرین کنیم به یکدیگر آسیب نزنیم. اینها جزو نظریه پردازی است. باید برای مقابله با خودسانسوری برنامه ریزی کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: اولین اجلاس سراسری کمیته های دستگاهی کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره دانشگاه های سراسر کشور صبح روز دوشنبه، 13 دی ماه در محل دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی(ره) برگزار شد.

 

بنابر این گزارش، مهندس مخبر دزفولی، دبیر شورایع الی انقلاب فرهنگی در این اجلاس طی سخنانی ضمن قدردانی از حجت الاسلام رشاد به عنوان یکی از افرادی که از ابتدای طرح موضوع کرسی های نظریه پردازی از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) پیگیر بوده است، گفت: جناب رشاد همواره با نگاه عمیق علمی اسلامی که داشت و همچنین ارتباط با نهاد حوزه و دانشگاه در این مسیر حضور داشته و گرچه فراز و نشیب هایی نیز در این زمینه بود و شاید در مقطعی این حرکت نتوانست فضای نخبگانی و دانشگاهی را پوشش دهد ولی به تدریج جای خود را پیدا کرد.

 

وی ادامه داد: جهت گیری و پیشرفت کشور سه پایه دارد که هر سه پایه نیز یک بنیاد اساسی دارد که بر آن تابع اند. اگر قبول کنیم برای تمدن سازی یک ضلع این مثلث علم فناوری البته علم نه فقط به معنای ساینس قرار دارد، ضلع دیگرش اقتصاد و معیشت و بازرگانی باشد، ضلع دیگر آن فرهنگ است و تمامی این اضلاع بر بنیاد جدی به نام نظریه پردازی وابسته اند.

 

مخبر دزفولی تصریح کرد: نمی توانیم توقع کنیم که در مورد هر کدام از این اضلاع صحبت کنیم اما نظریه نداشته باشیم. اگر بعد از رنسانس اتفاقاتی در غرب افتاد و منجر به ایجاد تمدن فعلی شد بنیاد آن بر اساس نظریه پردازی شکل گرفت.

 

وی با بیان اینکه دانشگاه فقط دارالفنون نیست، افزود: اما غرب از میانه راه دانشگاه را به ما داد و اگر امروز آنها به دانشگاهِ کارآفرین رسیده اند بعد از سی سال به ما می گویند که پایه آخر را بگیریم. به هر صورت ما برای تحقق این مساله نیازمند نظریه پردازی هستیم که مسیری سخت است.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به صحبت های حجت الاسلام رشاد مبنی بر وجود 70 هزار عضو هیات علمی در کشور به عنوان ظرفیت تولید نظریه گفت: ما این ظرفیت را در اختیار داریم اما این طور نیست که سریعا به نظریه برسیم، باید بسترسازی کنیم اگر قرار باشد تحول در نگاه های فرهنگ و نظریه پردازی به موضوعات گوناگون باشد بدون دانشجویان و دانشگاه امکان پذیر نیست.

 

مخبر دزفولی اظهار کرد: کرسی های آزاداندیشی، نقد و نظریه پردازی یک فرهنگ است. ما اکنون جزو کشورهای دارای علم و فناوری هستیم اما بدون نظریه و بنیادهای فکری آسیب می بینیم. البته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش می کنند تا این فعالیت ها را مخدوش کنند ولی واقعیت آن است که جریان بزرگ علمی کشور ما جریان سالم و پاک است و دانشمندان ما جزو پاک ترین دانشمندان هستند.

 

وی افزود: داشتن دانشمندان برجسته علمی برای ما سرمایه است اما تدارک و قاعده مند کردن این جریان علمی با نظریه پردازان است. مثلا اگر سخن از اخلاق حرفه ای به میان می آید اول باید بنیاد فکری آن را مطرح کیم. ما باید تمرین کنیم که تحمل کنیم، تمرین کنیم که تخطئه نکنیم، تمرین کنیم به یکدیگر آسیب نزنیم. این موارد جزو نظریه پردازی است و نمی شود بدون این موارد مدعی نظریه پردازی شویم.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دو نهاد حوزه و دانشگاه با هم می توانند بال جریان نظریه پردازی باشند، خاطرنشان کرد: امروز باید برای فکر و اندیشه و تولید نظریه و پرهیز از خودسانسوری برنامه ریزی کنیم.

 

پایان پیام/248

نظرات

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

نظرات ارسال شده

سرخط خبرهای سرویس

عضو ارشد هیأت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

هیچ امر به‌معروف و نهی از منکری جز با امام معنا نمی‌یابد/ خطبه غدیر در مدارس تدریس شود

حجت‌الاسلام علم‌الهدی با اشاره به عظمت واقعه غدیر، گفت: پیامبر(ص) فرمودند هیچ امر به‌معروف و نهی از منکر جز با امام معنا نمی‌یابد این ثابت می‌کند ولایت مفهوم سرپرستی دارد نه محبت و دوستی. خطبه غدیر به‌عنوان منشور ولایت در مدارس آموزش داده شود.

اخبار برگزیده شبستان